Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Breed

Breed

Siden spillenes morgen har jorden vært utsatt for utallige angrep av E.T. og fetterne hans.

Siden spillenes morgen har jorden vært utsatt for utallige angrep av E.T. og fetterne hans. Konseptet er mye det samme her, men den nye vrien i Breed er at nå har de allerede tatt over hele sjappa, og det blir din jobb å kaste dem av jorda igjen. Med deg på laget får du et massivt arsenal av våpen, tanks, fly og biler. Alt er med andre ord lagt til rette for litt ekte gladvold. Breed er et spill som har helt klare paralleller til Halo, Unreal II og Unreal Tournament. Det kan nok være en anelse ambisiøst å måle krefter med Unreal-serien, men det aldrende Halo har helt klart fått seg en ny, sterk konkurrent både på PC og snart også på Xbox.

Selve historien i Breed er ikke veldig detaljert. Man får en viss forhåndshistorie, men det er ikke mer enn at du akkurat forstår hvor du befinner deg og hva som allerede har skjedd. Året er 2610 og du befinner deg om bord i menneskehetens eneste overlevende krigsskip etter en intergalaktisk krig langt ute i verdensrommet. Men problemet er bare det at jorden er i ditt fravær blitt overtatt av en annen rase, Breed. Dermed begynner kampen om å ta tilbake det som er rettmessig ditt. Siden du ikke akkurat er overlegen verken i antall eller i styrke må dette tas litt etter litt. Oppdragene dine blir med andre ord klassiske "nålestikk"-oppdrag, som i hovedsak går ut på å hente informasjon og informanter, ødelegge mest mulig av fiendens viktige utstyr og med andre ord være en mygg på fiendens grillfest. Ødelegg mest mulig av moroa uten å bli drept!

Brettene du utkjemper dine slag på består stort sett av avsidesliggende øyer. Noe som fører til liten frihet og ganske monotone oppdrag. Man løper rundt på smale veier og broer, omringet av hav og fjell. Alternativene blir med andre ord få dersom man liker å gå sine egne veier. Dessuten foregår en del av oppdragene på tid, noe som gjør at man ikke får tid til å leke seg litt med rakettkasterne eller flyene sine. Mangelen på AI er også merkbar i lengden, da verken dine egne tropper eller fiendens soldater viser tegn til å vite hva de driver med. Dersom man beveger seg på en smal vei, og ved en tilfeldighet har beordret at man skal gå i spredt formasjon, ja så spaserer noen av soldatene rett utenfor kanten og ned i vannet. Og uansett om man har gitt klar ordre om at alle skal skyte på det de ser av motstandere, så står de like stille og venter på at fienden som kommer løpende mot dem skal foreta seg ett eller annet morsomt.

Brat Designs har tydelig latt seg inspirere av Halo og Unreal når grafikken til Breed skulle på plass. Det er lett å kjenne seg igjen i omgivelser og ikke minst personer. Hovedsoldatene dine ser nærmest ut som kloner av Halo-commanderen, og det er liten tvil om at de var en tur innom hans garderobe og stjal armor før de skulle ut i kamp. Det eneste som skiller disse soldatene fra hverandre er våpnene, og det er i Halos favør. Men når man kommer til spillets lyd, ja da er det ikke mye å trekke. Utviklerne har gjort lyden til en grobrunn for hele gladvold-konseptet. Her er det ikke snakk om realistisk lyd og ekte effekter, nei her er det snakk om helteinspirert actionmusikk som fyller deg med god gammeldags spilleglede.

Dersom det er en multiplayer-opplevelse du først og fremst er ute etter, så vil nok ikke Breed være det aller beste stedet å investere pengene sine. Men også denne delen av spillet har sin sjarm. For eksempel er det enkelte av brettene i multiplayeren som kun åpner for bruk av fly. Dermed blir det reneste engelske kanal 1943 der ute, med massivt av jagerfly og dropships som sloss så busta fyker. Det er sinnsykt morsomt å leke seg med de lettstyrte flyene på denne måten, uten å ha noe konkret oppdrag å holde seg innenfor, bortsett fra å drepe så mange av motstanderen som mulig. I PC-versjonen er det kun mulig å spille multiplayer på enkle brett, lag mot lag. Foreløpig vet man ikke hvorvidt Xbox-versjonen vil åpne for co-operative spilling, men man får bare håpe.

Rent teknisk sett imponerer nok ikke Breed stort, da det ser ut som det er bygget på samme motor som andre spill innen samme genre, for eksempel Halo, som allerede har gledet mang en spillentusiast et par år nå. Men det er helt klart et vinnende konsept, og spillet har full mulighet til å gi mange timers underholdende gameplay. Dessverre er det for lite nyheter å finne, og spillet havner også litt i skyggen av Unreal Tournament 2004 på PC. Halo kan derimot med rette frykte en kamp om sin Xbox-trone framover.

6 / 10
+
Morsomme og lettstyrte kjøretøyer