Hvor skal jeg begynne med Broken Sword? Det er en spillserie jeg ikke har spilt særlig mye, eller dedikert veldig mye tid til, med unntak av Broken Sword: The Sleeping Dragon på PS2. Men det nyeste spillet i serien kunne friste med en herlig tegneserieaktig grafikk og omgivelser som tatt ut av en illustrasjonsbok, samt gåter og mysterier, så tenkte jeg at det var på tide å gi serien en ny sjanse.
Broken Sword 5: The Serpent's Curse er satt til Frankrike, og følger seriens to hovedpersoner, George Stobbart og Nico Collard. George jobber for et forsikringsselskap som nettopp har forsikret et kunstgalleri. En jobb som hørtes ganske trygg og kjedelig ut, skulle en tro. Introduksjonen har knapt rukket å bli ferdig før galleriet blir ranet av en maskert mann, som i samme uheldige øyeblikk skyter og myrder galleriets eier, før han stikker av med et maleri.
Og slik starter altså spillet. Du setter straks i gang med å løse oppgavene og gåtene bit for bit. Som den profesjonelle forsikringsagent George er blir det altså å samle så mange spor og bevis som mulig for å oppklare mordet, og samtidig finne ut hvorfor et tilsynslatende verdiløst maleri var så ettertraktet. Det er i løpet av disse første oppgavene at du blir kjent med spillets kontroller, og til et pek-og-klikk-spill så fungerer det helt greit å bevege pekeren over skjermen med tommespakene, bruke knappene til å utføre handlinger og undersøke objektene og omgivelsene dine. På Swicth er det også touch-muligheter som lar deg styre spillet ved å bare trykke der du vil gjøre noe, men jeg følte ikke at dette fungerte like kjapt og effektivt som med kontroller. Spillet er nok ikke helt klart til å gå fra pek-og-klikk til pek-og-press enda.
Det hele er ganske rett frem. Undersøk og snok rundt og finn diverse gjenstander som du plukker med deg, disse gjenstandene vil garantert brukes i en eller annen form for å komme seg videre, og kombinasjonen av disse kan til tider være ganske genial, men samtidig kan det også virket meget åpentlyst hva som må gjøres. Av og til, innimellom, kommer det noen gåter som kan være litt vel vanskelige, og man føler ikke at man helt får noen ordentlige gode hint om hva man skal gjøre, da er det vel og bra at spillet faktisk har en hint-funksjon.
Til å begynne med får du kun et litt vagt hint om hva som må gjøres. Prøver du en gang til så får du et mer spesifikt hint. Skulle du kreve enda et hint så vil spillet bare fortelle deg hva du må gjøre. En funksjon som har sin nytte, men som definitivt kan bli en farlig fristelse når man sitter fast. Joda, man kan riktig nok suse gjennom historien ganske lett på denne måten, men da ødelegger man en stor del av poenget med pek-og-klikk-spill.
Historien er interessant nok til at man ikke går lei med det første. Det er først etter noen timer at man kan begynne å kjenne at man blir litt sliten av spillet. Man føler at man har sett og gjort mye av dette før, og til tider blir det en del mer dialog enn gåteløsing som gjør at ting virker til å ta lenger tid enn nødvendig. Vitser og one-liners er med, men de er heller unntaket enn regelen her.
Det er noen alvorlige og mørke øyeblikk, men presentasjonen og leveransen når ikke helt frem, nettopp på grunn av den tegneserieaktige grafikken og hovedpersonenes alt for rolige kroppsspråk.
Broken Sword 5: The Serpent's Curse faller litt mellom stolene for min del. Historien og mysteriet er interessant nok, men det er ikke akkurat Agatha Christie. Stemmeskuespillerne gjør en meget god jobb med å gi liv til figurene som ellers virker litt for statiske, og gåtene er utfordrende nok så lenge du holder deg unna hint-funksjonen, men blir litt kjedelige etter hvert. Jeg følte aldri at spillet nådde høydepunktet det prøvde å bygge opp til, så for min del blir ikke akkurat dette et spill jeg kommer til å huske noe særlig fra utenom grafikken og bakgrunnene, som egentlig er veldig nydelige.
Detter er nok for dem som har et bedre forhold til Broken Sword enn det jeg har, og som kjenner bakgrunnshistorien og figurene fra før av. For en ny spiller er dette litt for middelmådig.