Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Burnout 3: Takedown

Burnout 3

Burnout 3 er mye større og mer omfattende enn forgjengeren, og sammenlagt kan vi se frem til 50% mer innhold.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

I et utall pressemeldinger fra spillutviklere over hele verden, blir vi gamere lovet fartsfølelse og tempo i alle de racing-titlene som slippes, men det er langt fra alle som lever opp til forventningene. Wipeout introduserte oss for en vanvittig opplevelse, men det skulle vise seg å være Burnout 2 som for alvor ga oss vind i håret og presset oss hardt tilbake i setet. To år etter er det skjedd masse, ikke bare på den tekniske fronten, men for Criterion selv. De to første spillene i serien ble utgitt av Acclaim, men tredje kapittel har havnet i stallen til Electronic Arts, som nå vil sitte på noen av de største biltitlene - se f.eks. på Need for Speed: Underground, som er blitt en kjempesuksses. Det var et sørgmodig farvel mellom Acclaim og Criterion, men til tider er det visse faktorer utenfra som spiller inn i spillbransjen. Valget av utgiver har ikke hindret Criterion i å skape, om mulig, en enda mer hesblesende og fartsfylt opplevelse enn forgjengeren. Alex Ward, creative manager hos Criterion serverte mye info om Burnout 3’s skapelse ved årets E3-messe, hvor han kunne fortelle at spillet har vært under utvikling siden sommeren 2003. Tittelen blir utviklet av samme team som stod bak de to forrige titlene og denne gangen er spillet mye mer omfattende, hvilket har krevd et større utvikler-team. Nye kreative folk har satt deres preg på prosjektet. Teamets primære mål har fra starten av vært å integrere online-muligheter samtidig med å gi fans en enda mer intens og visuelt imponerende opplevelse. Dette gjøres ikke minst i kraft av en komplett og ny grafikk-motor som erstatter den hederlige Renderware-motoren som gjorde det så bra i forgjengeren.

Burnout er som kjent et bilspill hvor spilleren belønnes for å kjøre hasardiøst, og som igjen fører til opptjening av såkalt boost. Denne gir bilen et gedigent spark i ræva. Boost opptjenes ved å sladde gjennom svingene (drifting), kjøre i motsatt veibane, hopp og ved å kjøre faretruende nær de uskyldige bilistene. Dette aspektet er naturligvisvis beholdt, men tredje kapittel brifer også med nye måter å tjene boost på. Tittelen introduserer et nytt konsept ved navn "Aggressive Racing Required", det er ikke noe nytt at man alltid skal være aggressiv i Burnout, men nå skal motstanderne skvises skikkelig. B3 belønner ganske enkelt spilleren for å krasje inn i motstanderne, med en ekstra belønning hvis kollisjonen resulterer i at de bærer ut i periferien. Med denne seansen scores det poeng og ikke minst den vitale boosten, som ofte utgjør forskjellen mellom nederlag og seier. Dette stockcar-elementet kler spillet og har vært savnet av mange, siden det tidligere var nærmest umulig å presse motstanderne av banen eller totalt ut av kurs. Nå er det ingen kjære mor på de farefulle veiene og det krever sin mann/kvinne, med is i magen for å kunne holde stand mot den evinnelige krasjingen og konkurransen fra de konkurrerende fartsdjævlene. Ikke bare må banen gjennomføres på nogenlunde bra vis, slik som i Burnout 2, men nå må man også knuse og torpedere de andre bilene, hvis man da ikke selv ønsker å ende opp på skraphaugen. AI’en er veldig aggressiv og benytter enhver mulighet for å få deg av banen. Man kan trygt si at Burnout-serien ikke er på den realistiske siden av målstreken, men dette legges det heller ikke sjul på. Alle aspekter av spillet er arkadiske etter beste oppskrift, men man må ikke la seg lure av denne innfallsvinkelen, fordi spillet er lett å begynne med, men i tillegg krever det hard trening og mestring av finesser - slik det burde vært i alle gode bilspill.

Selv om vi stort sett blir servert mer av det samme gamle, så er det foretatt en mengde vesentlige gameplaymessige endringer, som gir B3 et ganske annet uttrykk enn sin forgjenger - på godt og vondt. Enten det har vært EA’s innflytelse eller ei, så har Criterion trukket tittelen mer over mot noe som ligner Need for Speed: Hot Pursuit 2, som i høy grad kommer til uttryk i banenes design og utseende. De banene vi hadde tilgjengelige bar tydelig preg av å være inspirert av NFS: Hot Pursuit 2, men siden spillet hadde noen glimrende banedesign, burde dette mer enn noe annet ses som en styrke. En kjærkommen tilføyelse til serien er muligheten for å spille online mot andre gamere som selvsagt åpner for en helt ny dimensjon i spillet. Xbox-utgaven av Burnout 2 proklamerte ganske visst online-egenskaper, men det begrenset seg dessverre til å laste opp sine rekorder og å laste ned nye skins til biler m.m. I B3 får vi online-gaming med full bensininnsprøytning og muligheten til å prøve seg mot menneskelige motstandere vil ikke baree sikre en betydelig lengre levetid, men også presse dine kjøreevner til det ytterste. Det kan spilles med opp til seks spillere samtidig, men ennå er det uvisst om Xbox og PS2-eiere vil kunne kjøre mot hverandre, slik vi f.eks. så i NFS: Underground. Er man tilhenger av mer lokale fornøyelser eller mangler en online adapter, er det allikevel rikelig med muligheter å kaste seg over, med kjøring sammen med kompiser. I tillegg til 2-player splittscreen er det muligheter for Party Crash, hvor helt opp til 16 spillere kan bytte på å begå den feteste kollisjonen - det er helt sikkert potensiale for et intenst partyspill i denne sammenhengen.

Skal vi oppsummere spesifikasjonene kan vi fortelle at B3 kommer til å inneholde 70 biler fordelt på 12 klasser, 40 baner som spenner over tre kontinenter og hele ni forskjellige race modes, så det skal være rikelig å ta fatt i for selv garvede fans. Teknologien har fått en imponerende overhaling, som de kraftige bilene i spillet beviser og på den grafiske siden frydes øynene med et hav av lekre sanseinntrykk - ikke minst i form av de mange lys- og partikkel-effektene som manifesteres i form av gnister og solens gjenskinn. Resultatet er et vesentlig penere spill enn Burnout 2 og det er også mye større variasjon i banene, som denne gangen spenner over en rekke forskjellige miljøer. I tillegg til de gjengse bybanene er det i langt høyere grad blitt plass til skoger, fjell og bakker, og i visse baner krydres spillet med bl.a. rally-aktig kjøring på is. I Burnout 2 opplevde vi en sterk svingende framerate i splittscreen-delen på PS2, men dessverre var det ikke mulig å teste dette i den preview-koden GameReactor har fått, men jeg satser en hundrings på at Criterion har gjort hjemmeleksene sine her. Xbox-versjonen hadde heldigvis ikke denne bristen, og i multiplayer fungerte den mye bedre. Grafikken går hånd i hånd med en mye mer interessant lydside, som denne gangen rister innvollene grundig. Giring og motorlydene er blitt mer markante og man føler at man har et kraftig beist mellom hendene (drit nå i å tenke koffert!). Criterions prisbelønte krasj-teknologi har heller ikke stått stille og her bys vi på kollisjoner og uhell som vil gi selv den mest herdede stuntmannen en klump i halsen - de er mildt sagt spektakulære! Bilene kan rotere voldsomt, hoppe, gli, krasjes og brekkes på særdeles overbevisende vis. I beste Tony Hawk-stil belønnes dine kollisjoner etter hvor mange ganger bilen roterer, hvor høyt den hopper osv. Dette vises som tekst i bunnen av skjermen, samtidig med at kjøretøyet ditt lemlestes av asfalten og de motkjørende traffikantene. Kronen på verket er muligheten til å se sine kollisjoner i sakte film, noe som lar spilleren se krasj-teknologien utfolde seg i full vigør. Crash Mode er naturligvis et kapittel for seg selv og tradisjonen tro er det lagt opp til vanvittige kjedekollisjoner i denne delen av spillet, som fører spilleren gjennom et hav av forskjellige situasjoner - alle med ypperlige muligheter for sinnsyke ødeleggelser.

Etter all ventetiden tegner det seg en lys fremtid for Burnout-fans, som nå kan gå siste del av året og vinteren i møte med enda en runde adrenalinpumpende høyhastighetsracing med attitude. Her på redaksjonen gleder vi oss til den endelige versjonen, hvor det blir spennende å se de siste tweakene og bug-rettelser, som forhåpentligvis vil ende opp som en gjennomført motor-psykotisk opplevelse. B3 er mye større og mer omfattende enn forgjengeren, og sammenlagt kan vi se frem til 50% mer innhold, hvilket burde få alle fans av de tidligere titlene til å klappe entusiastisk i deres små hender. Foreløpig er det også en Xbox-versjon på vei, men om GameCube-eiere vil få tittelen er ennå uvisst. Intet er sikkert, men mye tyder på at Burnout 3 for alvor vil kunne bli bilspillenes tour de force - i hvert fall når det gjelder den arkade-inspirerte delen av genren. Spenn sikkerhetsselene og kjøp deg et Falken-abonnement, det er bare noen få måneder igjen til september.

Dette er en annonse:
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Dette er en annonse:
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown

Relaterte tekster

0
Burnout 3: TakedownScore

Burnout 3: Takedown

ANMELDELSE. Skrevet av Per Skøien

Aldri før har ødeleggelse vært så intenst og moro. Per Skøien har tatt et solid magadrag med NOS og nå forteller han alt om spillet.

0
Burnout 3

Burnout 3

FORSPILL. Skrevet av Steen Marquard

Burnout 3 er mye større og mer omfattende enn forgjengeren, og sammenlagt kan vi se frem til 50% mer innhold.



Loading next content