Buzz! Master Quiz

Buzz! Master Quiz

Den irriterende energiske quizverten Buzz har hoppet ned i lomma di og inntatt PSPen. Halvor Thengs har testet allmennkunnskapene sine, og satt karakter!

Stemninga er god - dere sitter fire stykker foran skjermen med hver deres buzzer i hånda. Buzz, krysningen mellom Jan Erik "ADHD" Larsen og Dan Børge Akerø, popper opp for å lede dere gjennom trivialabyrinten med spørsmål i forskjellige kategorier og vanskegrader. Dårlige tapere viser sitt sanne jeg. Enda dårligere vinnere får skryte av egne ferdigheter innen unyttig kunnskap mens de håner stakkarene som endte opp med færre poeng. Buzz er moro, sosialt og deilig useriøst, men funker det i håndholdt format?

Jeg var skeptisk allerede da jeg ble spurt om å anmelde Buzz! Master Quiz til PSP. Kanskje et dårlig utgangspunkt det, men det er nå en gang slik at første bud for partyspill er at de skal oppleves sammen med andre, i en sosial setting. Derfor brukte jeg mine sedvanlige to minutter med å få av plasten utenpå spillet til å tenke gjennom hva jeg kunne forvente av et håndholdt partyspill. Jeg så for meg en svak enspillerdel, bare lagt til fordi det ville vært rart om det ikke fantes en modus for lange togturer og rolige quizkvelder i eget selskap. Jeg så for meg "send rundt PSPen"-modusen, som umiddelbart hørtes ut som en dårlig idé, og jeg så for meg en modus der man spiller med flere PSPer. Sistnevnte er, sammen med Quizvert-modusen, det som redder Buzz! Master Quiz fra å være et særdeles svakt spill.

Først noen ord om språk. Med korrekturleserbrillene mine på er det vanskelig å komme unna det faktum at Buzz! Master Quiz har noen irriterende feil. Engelske ord dukker opp her og der, og skrivefeil som Jim Carey og Chamrander (den der Pokémon-dinosauren) bør lukes bort. Sånn, der var det nevnt. Mulig at dette bare er et problem for oss som får spasmer av kjipe butikkskilt.

Enspillermodusen var som forventet ganske svak. Du underholdes på middels nivå i omtrent halvannen time før du er gjennom de ulike utfordringene, og etterpå er eneste gjenspillingsmotivasjon å prøve å slå sine egne rekorder og prøve å komme seg opp mot 100 prosent. Samtidig var de enkelte utfordringene til tider morsomme - spesielt mediequizene der du kikker på bilder eller små filmklipp gjorde seg godt til PSP-formatet. Andre igjen, som tidsutfordringen, ble for svake til å kunne fungere for bare én spiller. Generelt sett er quiz-følelsen er jevnt over bra, med lett muzak mellom rundene og ekstrapremier for raske svar og store poengsummer. Grensesnittet er enkelt å navigere i, og Buzz spiller som vanlig rollen sin meget bra.

Modusen der man skal sende rundt PSPen er helt grei, men taper glatt mot Quizvert-modusen der bare quizmesteren holder i maskinen. Her dreier det seg om å lage regler for svar og poeng, lese opp spørsmålene og deretter bruke sin eneveldige makt til å distribuere poeng rundt stuebordet. Det er med andre ord duket for beintøff forhandling, smisking med quizverten og heftige krangler om poengfordeling. Moro!

Spilldelingsfunksjonen er uansett det sterkeste kortet Buzz! Master Quiz kan legge på bordet. Ironisk nok er det også her den største svakheten i forhold til de andre versjonene kommer tydeligst frem. Buzz er et partyspill, og partyspill er best når alle ser på samme skjerm og samhandler med samme grensesnitt. Ikke et vondt ord om LAN-parties og de sosiale mekanismene som kommer til uttrykk der, men det er ikke akkurat den typen sosial samhandling Buzz-fansen jevnt over er ute etter. I håndholdt format funker det bra, men det er liksom ikke Buzz på den enormt engasjerende måten som har trollbundet quizverden.

Elementer som Quizvert-modusen og engasjerende spørsmål akkompagnert av bilder og film gjør Buzz til et ikke fullstendig håpløst medlem av spørrespillfamilien. Allikevel gir spillene til de stasjonære konsollene en helt annen følelse med tanke på engasjement og sosial verdi. Vil du fortsette å ri på quizbølgen i høst, foreslår jeg at du skaffer deg Buzz! Quiz TV til PS3 (8/10 hos Gamereactor). Det vil du ikke angre på.

Buzz! Master QuizBuzz! Master QuizBuzz! Master QuizBuzz! Master Quiz
6 / 10
+