Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Call of Duty 2

Call of Duty 2

Intenst og ytterst spennende Andre Verdenskrig-spill som viser hvorfor Infinity Ward er flere klasser bedre en konkurrentene.

D-dagen! Båten gynger voldsomt på det urolige havet. Jeg står tett pakket sammen med mine soldatvenner og klemmer hardt rundt den trofaste riflen min. Adrenalinet pumper gjennom kroppen mens vi nærmer oss den franske kysten der tyskerne allerede har begynt nedskytingen av kameratene mine i de fremste båtene. BLAM! Jeg rekker akkurat å oppfatte lyden av et prosjektil som gjennomhuller metall før blodspruten fra hodet til soldaten foran meg treffer meg i ansiktet. Det eksploderer som et overmodent gresskar. Kaos bryter ut i rekkene og frykten griper fatt i meg, men med det samme merker jeg et kraftig dunk idet båten treffer stranden, og plutselig tvinges vi alle ut på den åpne stranden der et utall av mine falne kamerater ligger sønderskutte og forvridde.

Jeg er et par skritt ute på den våte sanden da sjokket fra en granat tvinger kroppen min til å kollapse. Synet mitt sløres til, og en intens hyletone stikker uavbrutt i kraniet som en syl. En oppmerksom feltlege ser på skaden min og får meg kjapt på beina igjen. Omtåket griper jeg riflen min og tar sikte på en tysk maskingeværstilling, der lyden av det tordnende dødsinstrumentet plutselig stilner når kulen min gjennomborer hjertet til den tyske skytteren. Likevel setter frykten inn igjen da jeg ser opp mot den tårnende klippesiden lenger oppe på stranden. Hvordan skal jeg noensinne overleve dette infernoet?

Call of Duty 2 er et atmosfærefylt spill i særklasse. Det er uten tvil mange spill som har servert heftige opplevelser fra krigens kaotiske atmosfære, men intet spill klarer å suge meg såpass inn i det intense krigshelvetet som denne etterfølgeren til giganthitten fra 2003 kan. Selv om Medal of Honor-feberen på det tidspunktet raste, ble Call of Duty kjapt en hit, og to år etter blir det nok en gang skutt med skarpt på PC.

For noen måneder siden tok jeg meg en tur til Polen for å møte Infinity Ward, utvikleren av spillet, som gavmildt fortalte vidt og bredt om utviklingen av det nesten ferdige CoD2. Allerede da var jeg ikke i tvil om at teamet ville prøve noe nytt for å rette de små feilene som originalen hadde - men de har gått lengre enn det. De har ikke bare lyttet til hordene av fans mens de fiklet med spillet; de har også hatt krigsveteraner med i utviklingen. Resultatet er en ennå mer gripende og realistisk versjon av Andre Verdenskrig.

Nå bør vel ordet realistisk kanskje tas med en klype salt, men Infinity Ward har prøvd å kaste spilleren lenger inn i det kaoset en krig i virkeligheten er. CoD2 er derfor ikke bare en gjentakelse av seg selv i en visuell og lydmessig tour de force. Nei, det rommer langt mer. De mest prominente nye tiltakene er den vesentlig forbedrede AIen, et helt nytt helsesystem, masser av våpen og samtaler soldatene imellom - i tillegg til tilføyelsen av røykgranater.

Fiendene følger heller ikke lengre et slavisk angrepsmønster, men tilpasser seg i stedet ditt minste påfunn. De er drevne, oppfinnsomme og vanskelige. Dessuten suser flyene over hodet ditt i intense luftdueller, mens AI-styrte soldatkamerater dør i harde dueller bare fem meter lenger fremme - alt sammen høyner opplevelsen av å delta i en av verdens mest grusomme kriger.

Faktisk er motstanderne nå mye mer slu og ondsinnedeenn sist. De mestrer kunsten å håndtere granater, og kan finne på å flanke deg, så forvent ikke ett sekunds fred på de ulike banene på tvers av det krigsherjede Europa. Health-systemet er lånt fra Bungies mesterlige Halo-serie, og det skjønner vi godt. Nå har du ikke lengre en bar nederst på skjermen som langsomt etes opp, men etter hvert som du tar skade vil synet sløres til, og du blir tregere. Visuelt er det blendende laget, og du er aldri i tvil om hvor nære døden du egentlig er. Likevel er Master Chiefs regenererende skjold ikke en unnskyldning for å storme et geværrede, eller velte inn av døren i et hus i Nord-Afrika, den slags straffes fortsatt med en sikker død.

Heldigvis er du ikke alene på slagmarken, det er alltid noen soldater like i nærheten, og de er minst like gode til å improvisere seg frem. Jeg følte meg aldri alene gjennom hele spillet, da det alltid var en vennlig sjel i nærheten til å hjelpe meg. Og selv om jeg ikke kunne herse rundt med dem etter forgodtbefinnende, så tilpasset de seg glimrende til min taktikk og mitt angrepsmønster. Kjedes dette sammen med et vell av spennende og ekstremt utfordrende baner, samt grafikk og lyd av høyeste kaliber, er det ikke mye annet som gjenstår enn å overgi seg til spillets drepende gode atmosfære. Call of Duty 2 er som å bli hodestups forelsket igjen.

Men hva med Annen Verdenskrig? Er det ikke snart kokt nok spillsuppe på den tidsperioden? Svaret må være et rungende nei. Joda, vi vært vitne til en pen strøm av WW2-spill i løpet av de siste par årene, og jeg har selv overlevd D-dagen en håndfull ganger tidligere, men aldri har det voldsomme sammenstøtet føltes så intenst og dirrende spenndende.

Call of Duty 2 er alt jeg kunne håpet på - og litt til. Tilføyelsen av alle de nye elementene, store som små, gjør at vi ikke bare har med en versjon 1.5 å gjøre, men en helstøpt opplevelse, som nok skal gjøre de fleste andpustne foran skjermen. Og når du etter hvert får pusten igjen kan du utfordre 31 andre spillere i en av spillets mange heseblesende multiplayer-baner, hvor action, taktikk og strategi ingen ende vil ta.

Call of Duty 2Call of Duty 2Call of Duty 2Call of Duty 2
      9 / 10
      +