Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Call of Duty 2: Big Red One

Call of Duty 2: Big Red One

FPS og 2. Verdenskrig kjenner hverandre like godt som ektepar i overgangsalderen. Nå trenger de Viagra...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Call of Duty entret PC markedet i 2003 med brask og bram. Det ble kåret til årets spill av mange medier og fikk en solid fan base. Fra 2002 frem til nå har det mildt sagt tatt helt av med 2 verdenskrig baserte skytespill. Medal of Honor serien, Brothers in Arms og Call of Duty er av de mest markante innenfor sjangeren, og nye utgaver kommer på løpende bånd. Dette fører til det største problem med Call of Duty: Big Red One. Jeg har spilt "det samme spillet" flere ganger før. Om det ikke er nok med det, har jeg også spilt bedre versjoner av samme type spill. Faktisk minner introduksjonen i spillet meg om introduksjonen til Medal of Honnor: Allied Assault fra 2002 der man sitter i lastebilen sammen medsoldatene på vei til kamp og skravler om "days back home", før man blir angrepet og skytefesten kan begynne. Dette fungerer bra på mange måter, men etter å ha sett lignende presentasjonen i 4 år, kobler man fort inn autopiloten.

HQ

Det blir ikke stort mer spennende når skytingen begynner, for spillet er en veldig linjær opplevelse. Det er problemer i spillet som gjør at følelsen av å være på slagmarken ikke er tilstede. Det er vanskelig å leve seg inn i kampene, selv om det er mye dialog og medsoldater rundt deg. Det er for eksempel ikke mulig å åpne opp dører selv. Det er det bare medsoldatene dine som klarer. Du skal alltid løpe rett mot et emblem på radaren. Hvis du ikke gjør det vil det ikke være noe fremgang i spillet. Hvis du løper i forkant av troppen din, så lever ikke spilluniverset fordi du ikke er på rett sted til rett tid. Dette gir en følelse av at du må dra spillet i gang, og ikke omvendt som det burde være. Selve skytingen er heller ikke så spennende siden fiendene egentlig aldri byr på noe solid motstand. Den kunstige intelligensen virker ikke tilstede, og skytingen føles mer som å skyte på blink, enn mennesker. Det hele virker litt slapt og uinspirerende. Det er nesten ikke noe fysikk i spillet, så omgivelsene virker veldig statiske og tomme. Det blir heller ikke kulehull i vegger eller andre objekter etter man skyter på dem. Spillets fokus ligger nemlig på helt andre områder, og det er å lage så spennende omgivelser og situasjoner at man glemmer detaljer som fysikk, kulehull, kunstig intelligens og brettoppbygning.

For noen ting stemmer i Call of Duty 2: Big Red One. Spillets atmosfære er ofte veldig intens. Her ser man kampfly krige i luften, store eksplosjoner og en mengde andre soldater som kriger for livet. Det er en del brett hvor man styrer blant annet tanks og bakkekanoner til å skyte ned fly for variasjon. Variasjonen er velkommen, men også disse brettene klarer ikke helt å overbevise. Poenget er ikke at Call of Duty 2: BRO nødvendigvis er et dårlig spill. Men akkurat denne opplevelsen har jeg hatt så mange ganger før at det grenser til det kjedsome.

Lyden fra autentiske våpen og kuler som hviner forbi skytterkraven lyder bra i mitt 5.1 surround system. Dialogene som er spilt inn er virkelig bra, og er kanskje den viktigste bidragsyteren til spillets atmosfære. Medsoldatene dine skriker og snakker med desperasjon eller glede avhengig av situasjonen, og stemmebruken er av høy kvalitet.

Call of Duty 2:BRO feiler siden det ikke har utviklet seg siden lanseringen av forgjengeren. Vi bør kunne forvente mer av fysikk og polering i dag enn hva vi forventet i 2003. Det er vanskelig for meg å anbefalle CoD2:BRO for noen når det finnes bedre spill i sjangeren. Har man spilt få første persons skytespill i et 2. verdesnkrig scenario kan opplevelsen av intens linjær kamp underholde. Men, har man spilt Brothers in Arms, Call of Duty og Medal of Honor før, er det lite Call of Duty 2: Big Red One kan tilby, som du ikke har sett før.

Dette er en annonse:

Så. Begynner vi å bli lei av Andre Verdenskrig? I denne formen - ja.

Call of Duty 2: Big Red OneCall of Duty 2: Big Red OneCall of Duty 2: Big Red OneCall of Duty 2: Big Red One
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Intens atmosfære med mange ting som skjer rundt deg. Bra bruk av stemmer.
-
Linjært, sett alt før, ikke fysikk, dårlig kunstig intelligens.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • SrgtResnov
    Call of duty 2: Big Red One. Jeg er ikke særlig fornøyd, ikke fornøyd i det hele tatt! Når først spillet begynner og man begynner å skyte blir... 5/10
  • Golden Renegade XL
    Call of Duty har herjet på pc i en lang stund, og gleden var stor når Call Of Duty 2 Rig Red One kom til Playstation 2 i 2005, men gleden ble MEGET... 3/10

Relaterte tekster

0
Call of Duty 2: Big Red OneScore

Call of Duty 2: Big Red One

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Call of Duty 2 til PC har fått mang en kritikkerrost omtale i verdens spillpresse. Nå er det klart for konsollversjonen og det blir spennende å se om denne er like bra. Les vår mening!

0
Call of Duty: Big Red One

Call of Duty: Big Red One

FORSPILL. Skrevet av Thomas Tanggaard

En sterkt forbedret AI, en følelse av å være en del av en gruppe og en interessant historisk division - dette ser lovende ut!



Loading next content