Norsk
Gamereactor
forspill
Call of Juarez: The Cartel

Call of Juarez: The Cartel

Tre hovedpersoner, tre hemmeligheter, ett narkokartell. Vi satt oss ned med en tidlig versjon av Call of Juarez: The Cartel og gir deg vårt inntrykk av opplevelsen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er to ting ved Call of Juarez: The Cartel som det øyeblikkelig er verdt å merke seg og verdsette.

Den ene er at samtlige oppdrag kan spilles sammen med opp til to andre spillere. Den andre er at man får tre forskjellige perspektiver på historien, avhengig av hvilken figur man velger å spille som.

Men la oss ta det helt fra begynnelsen. De første to spillene i Call of Juarez-serien var western. Prærier, revolvere, cowboyer og deres hatter var alt en sentral del av spillets konsept og uttrykk. Da den nye sheriffen i byen kom til syne i form av Red Dead Redemption skjønte imidlertid utvikleren at det var på tide å tenke nytt. The Cartel foregår derfor i nåtiden, og handler om narkobetjenter og baroner fremfor kvegtyver og togrøvere.

Et nytt kartell har oppstått i Mexico. På null komma niks har det erobret en stor del av markedet. De er så sikre på sin posisjon at de til og med har bombet det amerikanske narkopolitiets DEA-kontor i Los Angeles, samt drept flere agenter. De ryktes at de har infiltrert både DEA og FBI, og myndighetene står på bar bakke.

Dette er en annonse:

Av den grunn samles en liten gruppe bestående av drapsetterforskeren Ben McCall, DEA-agenten Eddie Guerra og FBI-agenten Kim Evans, som får mer eller mindre fritt spillerom til å demontere og sette en stopper for Juarez-kartellet.

Call of Juarez: The Cartel

Man velger selv hvem av de tre figurene man vil spille som, og selv om historien overordnet er den samme, får man helt forskjellige synsvinkler på den. Til å begynne med valgte jeg McCall, som med sin cowboyhatt, trenchcoat og hese John Wayne-stemme er den mest western-aktige av de tre. Hver figur har sin egen hemmelige dagsorden, og det kommer raskt frem at minst én person i gruppen ikke bærer på rent mel i posen.

Man skal ikke mange minutter inn i første oppdrag før Eddies mobiltelefon ringer og man får høre en oppstykket samtale mellom ham og... en eller annen. Det er kun hvis man faktisk spiller som Eddie at man hører om hva og hvem han snakker med, og det samme gjør seg gjeldende for de to andre figurene (som også får jevnlige telefonsamtaler). Det vekker straks ens nysgjerrighet at Eddie blir antydet som korrupt - eller de to andre, for den saks skyld - noe som i det minste lover godt for gjenspillingsverdien.

Dette er en annonse:
Call of Juarez: The CartelCall of Juarez: The Cartel

Spillet er laget for samarbeid. Før hvert oppdrag har man mulighet for å gå på nett og finne de rette spillerne til å fylle ut de to andre karakterenes roller. Det meste av tiden løper man rundt i samlet flokk, men i senere oppdrag tar gruppen forskjellige veier. Det tidligste eksempel er en intens biljakt hvor man kommer i vei for å avbryte en pengeutveksling mellom personer fra kartellet og en lokal Los Angeles-bande. Kim får til oppdrag å jage den primært mistenkte, mens Eddie og McCall forsøker å slepe pengene i sikkerhet, innen en flammende oljetankbil eksploderer og sluker hele potten.

Call of Juarez: The Cartel

Og ja, her er biljakter. Når man spiller alene kjører man for det meste selv, men er datamakkeren eller medspilleren sjåfør, kan man lene seg ut av vinduet for å pepre de forfølgerne som ofte jager en. Bilfysikken er ikke Grand Theft Auto, men den er heller ikke ute å kjøre, pluss at det er en deilig følelse å brake løs med AK-47 mens man henger halvveis ut av bilen.

Det med de skjulte dagsordenene kommer også til uttrykk i selve gameplayet. Bortgjemt forskjellige steder i hvert oppdrag er en masse utstyr som spilleren (eller spillerne) skal forsøke å finne og stjele uten å bli oppdaget av kollegaene sine. McCall kibber gladelig kontanter til både seg selv og sine prostituerte venninner, mens Eddie ikke ser noe problem i å beholde en brøkdel av de stoffene han beslaglegger i jobben og deretter får kamerater til å selge for seg på fritiden. Det deles ut bonuspoeng for ikke å bli sett, og for å se de andre, noe som omregnes til hurtigere nivåprogresjon for å låse opp nye og bedre våpen.

Det er en interessant mekanikk, og jeg gleder meg til å se hvordan den kommer til å fungere i samarbeidsmodusen - om spillerne bevisst snur seg unna partnerens lovbrudd eller om man overvåker hverandre konstant.

Ubisoft har døpet dette "coopetition". Bare fordi man er på samme lag, betyr det ikke at man ikke skal konkurrere innbyrdes eller gjøre forskjellige sideoppgaver.

Call of Juarez: The Cartel

Oppdragene og omgivelsene er rimelig varierte - fra infiltrering av hasjmarker og gategjengers tilholdssteder til avhørs og vitnejakt i strippeklubber, razziaer i varehus og ville biljakter på både lande- og byvei. Kulene flagrer om ørene dine det meste av tiden, men det finnes også rolige stunder hvor man kan nyte den autentiske dialogen hovedpersonene imellom.

Mitt overordnede inntrykk av Call of Juarez: The Cartel er derfor positivt, men samtidig har Techland et enormt poleringsarbeide foran seg. Sniktittversjonen vi har av spillet omfatter en del glicther og stygge kanter, men det er for så vidt vanlig for sniktittversjoner flest. Kommer de tekniske problemene på plass kan dette meget vel bli en minneverdig actionopplevelse, især på grunn av den smarte ideen med tre perspektiver på historien.

Call of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The Cartel
Call of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The Cartel
Call of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The Cartel
Call of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The Cartel
Call of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The CartelCall of Juarez: The Cartel

Relaterte tekster

Call of Juarez: The CartelScore

Call of Juarez: The Cartel

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki - GRSE

Tvilsomme narkobetjenter, spanske banneord og illsinte biljakter står på menyen idet Techland utforsker Los Angeles' underverden...

7
Call of Juarez: The Cartel

Call of Juarez: The Cartel

FORSPILL. Skrevet av Rasmus Lund Hansen - GRDK

Tre hovedpersoner, tre hemmeligheter, ett narkokartell. Vi satt oss ned med en tidlig versjon av Call of Juarez: The Cartel og gir deg vårt inntrykk av opplevelsen...



Loading next content