Captain Toad: Treasure Tracker

Captain Toad: Treasure Tracker

Den sjarmerende soppodageren tar hoppet over til Nintendo Switch og 3DS, så Odd Karsten fikk testet hjernen sin igjen. Han likte det nokså godt.

Synes du at sommeren er mest tjas og mas? Trenger du et eller annet for å slappe av i varmen? Da har du flaks, for Nintendo har nemlig portet det megasjarmerende Captain Toad Treasure Tracker til Switch og 3DS! Perfekt til å ta med seg for å ligge i hengekøya og løse noen puslespill i diorama-utgaver mens du nipper til en forfriskende drink.

Captain Toad gjorde sin debut som en bikarakter i Super Mario Galaxy, og ble hentet inn for noen mini-spill i Super Mario 3D World. Kombinasjonen av den lille utforskeren med fluesopp-hatt og de diorama-inspirerte nivåene sjarmerte tydeligvis folk i senk, for ikke lenge etter kom en av Nintendos best mottatte spin-off-titler ut. Nivåene ble større og lengre, mens Captain Toad nå kunne utforske disse sammen med Toadette. Nintendo EAD Tokyo sto for utviklingen, og nå - til glede for alle som ikke rakk å spille originalen på Wii U - kan vi altså utforske nivåene på Nintendo Switch og Nintendo 3DS.

Captain Toad: Treasure Tracker

Den sistnevnte er litt interessant, for 3DS-maskinen er ikke spesielt kraftig. Det er derfor svært imponerende å se at Nintendo EAD Tokyo har gjort en særdeles god jobb med å porte spillet til den håndholdte konsollen. Spillet kjører riktignok i 30 bilder i sekundet, men det bør også nevnes at originalspillet kommer fra en mye kraftigere maskin, og at de har klart en nesten helt nøyaktig gjengivelse som i tillegg har stereoskopisk 3D fortjener applaus.

Switch-utgaven mangler 3D-effekten, men kan veie opp for dette med en oppløsning på 1080p og 60 bilder i sekundet når den er dokket. Dette får spillet til å se aldeles nydelig ut! Oppløsnings-løftet fra 720p på Wii U gjør spillet veldig godt, og gjør at dioramaene kan nytes i all sin prakt (såvel som at det gjør letingen etter Pixel Toad lettere). Om du har en venn på besøk kan dere også spille Captain Toad: Treasure Tracker sammen ved å ta en Joy-Con hver. En person styrer Toad eller Toadette, og den andre kan hjelpe til ved å hindre fiender, bevege på gjenstander, eller og turnips.

Captain Toad: Treasure Tracker

Det skal også være sagt at det gjør spillet enormt mye lettere, for det er da mulig å holde en fiende fastlåst mens den andre finner en vei rundt eller en måte å bekjempe fienden på. Det er mulig å holde fiender fastlåst uten en annen spiller óg, men det innebærer å enten trykke (og holde) på fienden på Switch-skjermen, eller ved å bruke gyro-funksjonaliteten til å emulere en peker på skjermen for så å veive og vri til du har en fiende i siktet - og SÅ holde pekeren på fienden mens du selv beveger deg og dioramaet. Jeg kan skryte på meg greit med koordinasjon etter mange år med spilling, men den mengden som må til for å balansere gyro og samtidig kontrollere en liten utforsker gjør det omtrent like som å sjonglere kniver uten skaft.

Amiibo-støtten er fremdeles til stede, dog med noen forandringer. Der hvor du tidligere kunne tappe en Toad-amiibo mot kontrolleren for å låse opp en "Hide and Seek"-utfordring får du nå en periode med udødelighet. Noe av grunnen til dette er at du låser opp gjemsels-leken med Pixel-Toad gjennom vanlig spilling, og det synes jeg er helt greit. For utfordringen er gøy, og det å gjemme slik funksjonalitet bak det å måtte kjøpe fysiske gjenstander som til tider er svært vanskelig å anskaffe er ikke et sjakktrekk i min bok. Om du har en av Odyssey-amiiboene kan du bruke disse for å låse opp Odyssey-nivåene tidlig, men frykt ei om du ikke har tilgang til de figurene, for du kan også låse opp banene gjennom vanlig spilling. Det at de inkluderer disse bonus-banene er en flott ting, for enkelte av banene i standard-spillet føltes til tider litt generiske, men det at jeg har kjede-spilt for å anmelde det kan også være en faktor til dette.

I tillegg til disse får du 1UP-sopp om du bruker så godt som hvilken som helst annen amiibo, noe som er ganske fint egentlig. Ekstra-livet er ikke veldig viktig, men at de ikke har låst funksjonaliteten til en håndfull figurer synes jeg som sagt er en positiv ting.

Captain Toad: Treasure Tracker

Det er flere forskjeller mellom Wii U-utgaven og de nye også. Flere av disse er dessverre ikke like gledelige å melde om. Du hadde muligheten til å låse opp Captain Toad-nivåene fra Super Mario 3D World i det originale om du blant annet hadde SM3DW-lagringsdata på maskinen, men disse har måttet vike for nivåer basert på og rundt Super Mario Odyssey i Switch- og 3DS-utgaven. Såklart, en slik avgjørelse er forståelig, men er "Ja takk, begge deler" for mye å be om? Så om du ønsker å spille de originale nivåene må du nok grave opp Wii U-en.

Ellers, utenom forskjellene nevnt over, er spillet prikklikt Wii U-utgaven. Er det ikke slik en port skal være? Samme gode spillet, bare litt penere. Banene varierer mellom pene og rolige pusle-oppgaver som lar deg tenke gjennom hvordan du skal løse oppgaven, til hektiske strabasiøse fare-ferder der du må unngå fiender samtidig som du navigerer deg fra A til B. Hvis du vil ha en ekstra utfordring får du også et bonus-oppdrag etter hvert nivå du fullfører. Disse varierer fra å finne en gylden sopp, til å bekjempe alle av en enkelt fiende, og forlenger spillet ganske betydelig om du ønsker å klare alle - for enkelte er ganske vanskelige!

Captain Toad: Treasure Tracker

Spillet er ikke uten feil, misforstå meg rett. Feilene fra originalen er fremdeles der, som for eksempel at enkelte av banene er svært stressende når resten av spillet er rolig og koselig. Lydene som Pixel-Toad lager gjør meg irrasjonelt sint, kanskje mest fordi den lille soppen er irriterende vanskelig å finne til tider. Og til sist vil jeg bare gi min subjektive mening om at all berørings- og gyrokontroll-funksjonalitet bør være høyst valgfri. Ikke bare fordi det kan være vanskelig å koordinere dette, men også fordi det kan være de som rett og slett ikke kan benytte seg av det grunnet funksjonsnedsettelse. Dette er kanskje mest merkbart når du kan fryse fiender ved berøre skjermen siden det rett og slett gjør enkelte nivåer med mange fiender betydelig lettere å navigere.

Resten av spillet gjør akkurat det som bør gjøres: Formidler en fortreffelig koselig atmosfære servert med trivelig musikk og lett hjernetrim. Kombiner dette med at det koster snaue 400 kroner, så har jeg ingenting imot å anbefale Captain Toad: Treasure Tracker til Nintendo Switch og Nintendo 3DS.

7 / 10
+
Sjarmerende, unikt puzzle-spill, lett underholdning