Id Software-sjef John Carmac har ved flere anledninger forklart at han ønsker å offentliggjøre kildekoden fra actionspillet Doom 3, slik at andre kan ta den i bruk til større eller mindre prosjekter.
Angivelig skal kildekoden være klar for å bli vist frem, men da advokatene fra Creative Labs gikk gjennom koden så de seg nødt til å si stopp.
Årsaken til at Creative Labs er inne i bildet er fordi Doom 3 benytter seg av en unik skyggeleggingsteknologi, en teknologien som er patentert av nettopp Creative Labs.
I sin avtalen med selskapet fikk Carmack klartsignal for å bruke denne teknologien i Doom 3, men advokatene er langt mer skeptiske til å slippe teknologien løs i en offentlig lansering av kildekoden.
Nå ser det imidlertid ut som Carmac er lei av å diskutere med advokatene, og heller tar saken i egne hender. Via Twitter forklarer han nemlig at han har startet arbeidet med å skrive om koden med en annen type skyggeleggingsteknologi, og på den måten akter han å unngå patentproblematikken.
Når den nye kildekoden er klar er ennå uvisst.