Carnival Games: In Action

Carnival Games: In Action

Tivolimoro for den som liker verken tivoli eller moro. Mohammed har løftet hammeren og avlagt sin strengeste dom hittil...

Kinect solgte i bøtter og spann da det ble sluppet, og sementerte raskt sin posisjon som den raskest selgende elektronikkvaren noensinne. Etter det ble det musestille på Kinect-fronten, men nå har 2K Play kommet med sitt bidrag til den voksende bunken med shovelware merket "Kinect".

Og gud, så dårlig det er.

Carnival Games: In Action er en samling minispill som blir spilt av din avatar, som du inntar skikkelsen til i spillet. Med deg har du en fantastisk irriterende tivolivert som på banalt vis forklarer deg reglene til hvert av spillene, som forøvrig varierer lite kvalitetsmessig. I det første minispillet skulle man sitte i en vogn i en berg-og-dal-bane og styre avatarens hender til å fange mynter samtidig som man unngår å fange røde stjerner.

Konseptet var greit nok, men avataren verken løftet eller tok ned hendene når den skulle. Dette responsproblemet var en gjenganger i nesten alle minispillene, og tatt i betrakting at spillet kun kan spilles med en Kinect-sensor gjør at spillet står og faller på måten sensoren og spillet kommuniserer på.

Det første virkelig frustrerende øyeblikket i Carnival Games: In Action kom så snart det fjerde minispillet startet. Her skulle man både starte og styre en rakett til værs. Det var i det minste ideen. I praksis funket det utrolig dårlig. Spillet krevde at man gikk ned på kne og hoppet for å starte raketten, for og deretter holde armene utover og styre flyet.

Etter ørten forsøk på å styre raketten etter å ha hoppet for n-te gang, måtte undertegnede se seg slått. Dette problemet dukket igjen opp i et annet minispill. Denne gangen skulle man forme kroppen etter en silhuett som dukket opp på skjermen. Dette minispillet var mildt sagt uspillbart, ettersom spillet ikke registrerte silhuetten til spilleren. Etter at problemet vedvarte etter flere justeringer i Kinect-sensoren, kan det trygt fastlås at problemet ligger i spillet og ikke sensoren i seg selv.

Utvikler Cat Daddy Games har tatt veldig mange snarveier med dette spillet. For det første er et par av minispillene nesten identiske. Et eksempel er "Fling the Ring", som går ut på å kaste ringer på små stanger for å få poeng. Denne er nesten 100 % identisk med et annet minispill hvor man skal kaste en ball i et hull for å få poeng. Og som en aldri så liten bonus går verken ballen eller ringen i den retningen du kaster den i, uansett hvor mange ganger du prøver. Moro!

Når sant skal sies, så er ikke alt i Carnival Games: In Action håpløst. Det er omtrent to underholdende minispill for de aller minste: "Hot Air Balloon Race" og "Funnel Cake Falls", som går ut på å pumpe en ballong opp i luften og å fange fallende pannekaker, respektivt. Underholdningsverdien i disse minispillene er dog lav på grunn av det altfor korte tidsrommet man blir gitt, og trekkes kun opp som høydepunkter fordi de ikke lider av problemer med sensoren.

Konklusjon
Alt i alt kunne Carnival Games: In Action ha vært et middelmådig spill for smårollingene. Dessverre sørger problemene med Kinect-sensoren for at Carnival Games nærmest blir uspillbart. Det er fortsatt mulig for ikke-spillere å skvise ut et par minutter med moro hvis man legger godviljen til, men et par minutter moro kan man få ut av hva som helst.

Carnival Games: In ActionCarnival Games: In ActionCarnival Games: In Action
03 Gamereactor Norge
3 / 10