
Champions Online er noe så sjeldent som et nettrollespill med superhelter, og har dermed allerede skilt seg fra så og si alt som finnes av konkurranse på dagens marked - kanskje med unntak av det nå ganske utdaterte City of Heroes/Villains, som forresten også ble laget av Cryptic.
Superhelter er altsåt mer enn trikoter og vaskebrettmager, noe det vanvittig mangfoldige superhelt-utviklerverktøyet virkelig understreker. Lei av Supermann-kloner? Hva med pirater, ninjaer, samuraier, roboter, cyborger, romvesener, engler, demoner, dverger, vampyrer, varulver, zombier, skjeletter, musketerer eller for den saks skyld penkledde pensjonister? Kombinasjonene er utallige, og i tillegg til å kunne kontrollere alt fra bredden på pannen til størrelsen på hendene setter man også opp sine egne fargekombinasjoner for de mange klesvalgene.
Den enorme variasjonen i utseende og klær matches kun av utvalget av superkrefter. Champions Online har nemlig ikke forhåndsdefinerte klasser som begrenser friheten til å lage nøyaktig den superhelten du drømmer om. Nybegynnere kan velge mellom ferdige oppsett, men etter hvert som man lærer seg spillet å kjenne, kan man lage helter med helt egenkomponerte sett med superkrefter plukket fra et imponerende utvalg.
Kampene er raske og intense, og minner mer om de man opplever i actionspill enn i de fleste nettrollespill. Her gjelder mer enn å bare trykke på et par knapper og sette seg tilbake og se kampene skje nesten av seg selv. De mange superkreftene man har til disposisjon åpner for at man kan variere kampene i stor grad, og de aller fleste kan brukes selv om man holder seg i bevegelse.
Hvor mange ganger ser du superhelter jogge til oppdragene sine? Nettopp. Superhelter reiser med stil, og valg av reisemetoder plukker man allerede når opplæringsbrettet er fullført, rundt nivå fem. Her kan man velge mellom alt fra flyging, teleportering og tunneler under bakken til å løpe raskere enn vinden, og så videre. Mulighetene er - som i resten av spillet - svært mange.
Samtidig som man velger reisemetode velger man også hvilket yrke, eller kanskje heller utviklingsferdighet, man vil lære seg. Her velger man mellom tre forskjellige skoler med tre til fire underkategorier i hver, og lærer å utvikle duppedingser og besvergelser som forbedrer evnene dine. Systemet er veldig uvant sammenlignet med andre nettrollespill, men fungerer i forhold til ideen om at spillet skal være lett tilgjengelig og mulig for alle å hoppe inn og spille et par timer av gangen, uansett hvor mye eller lite fritid man måtte ha.
Ettersom hele Champions Online foregår på en eneste stor server, kan man velge mellom et stort antall instanser som alle omfatter de samme områdene. Om det er stor kø for å få utført et oppdrag i én instans, kan man lett skifte over til en mindre befolket en for å gjøre den der. Cryptic har også laget en rekke oppdrag som foregår i åpne områder og som starter på gitte tidspunkt, og disse kan alle delta i, akkurat som i for eksempel Warhammer Online. Dette var morsomt nok på lave nivåer i Warhammer, men ble kjedelig etter hvert som man nådde sluttdelen av spillet. Om det samme er tilfelle for Champions Online, vil tiden vise.
Selv om kampanimasjonene flyter fint i spillet, er den øvrige grafikken mindre imponerende. Spillet tar i bruk cel-shading, som gjør at figurene ser ut som todimensjonale tegninger med sterke og klare farger. Teksturene er derimot ikke særlig spreke, og områdene ser ut som et lappeteppe. Noen flater har bare fått farge og ingen tekstur i det hele tatt, og ikke en gang kantutjevning og bloom-effekter kan redde den slappe grafikken.
Lydeffektene er også masete. Sirenene uler, folk skriker og skudd blir avfyrt hele tiden - alt sammen akkompagnert av konstant actionmusikk. Det er rett og slett slitsomt å høre på.
Cryptic har gitt muligheten for å sette opp brukergrensesnittet selv, men man kan også velge et forhåndslaget oppsett som minner veldig om standarden vi kjenner fra World of Warcraft, men det er også mulig å velge oppsett som er typiske for action- eller skytespill. Det meste med oppsettet er greit, men det er frustrerende å ikke kunne få mer effektiv bevegelse ut av tastene alene. Pratesystemet er også helt standard, men siden både heltenavn og brukernavn brukes sammen, er det lett å gå i surr med hvem en skal invitere eller sende beskjeder til.
Champions Online legger seg på samme tilgjengelige linje som City of Heroes/Villains, og erfarne spillere vil lett kjenne seg igjen her. Ferskere superhelter vil finne et av de kjappeste, mest intense og varierte kampsystemene blant dagens nettrollespill.