Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Chibi-Robo: Zip Lash

Chibi-Robo: Zip Lash

Nintendos minste helt er klar for et aldri så lite comeback, men dessverre er det mye som skurrer i det nyeste Chibi-Robo...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Chibi-Robo er kanskje ikke den mest kjente av Nintendos helter, men han kan etter all sannsynlighet regnes blant de mer originale. Den lille roboten (som navnet bokstavelig talt betyr) er på cirka ti centimeter høy og gjorde sin debut på Gamecube i 2005 (2006 her i Europa). Chibi-Robo var derimot ikke ute etter å redde prinsesser, kongeriker eller verden, men hadde som sitt mål å rydde og stelle for en amerikansk 60-tallsfamilie. Debutspillet handler rett og slett om å styre en liten husholdningsrobot, og spillet må om ikke annet sies å være unikt og kreativt.

Siden den gang har Chibi-Robo dukket opp i to DS-spill og ett mindre eShop-spill til 3DS, men det er først nå den lille roboten gjør et internasjonalt comeback med et fullverdig spill til 3DS. Ordet «fullverdig» sitter imidlertid svært løst, for Chibi-Robo: Zip Lash er et 3DS-spill med flere ankepunkter enn det som godt er.

HQ

La oss ta det mest åpenbare først: Dersom du har håpet på en håndholdt versjon av det første spillet, med den samme oppskriften og fremgangsmåten som man fant i Gamecube-versjonen, kommer du til å bli skuffet. Fremfor å bevare originaliteten og de særegne spillmekanikkene, har utviklerne hos Skip Ltd. og Nintendo valgt å gjøre Chibi-Robo til nok en plattformhelt på eventyr. Den lille krabaten skal ta seg fra A til B langs todimensjonale brett for å redde verden fra mystiske romvesener som tapper verdens ressurser. Hørt det før? Det har vi også, og derfor er det skuffende at en original spillfigur blir redusert til noe såpass forutsigbart.

At Chibi-Robo har blitt redusert til et plattformspill behøver likevel ikke å være negativt i seg selv. Nintendo har som vi alle vet gitt ut utallige gode plattformspill gjennom årene, og spill av denne typen kan inneholde både kreativitet og sjarm. Man øyner derfor håp om et nytt, godt tilskudd til sjangeren når man plukker opp det nye spillet. Disse forventningene blir derimot skutt ned rimelig fort.

Dette er en annonse:
Chibi-Robo: Zip LashChibi-Robo: Zip Lash

Sjarmen er riktignok på plass. Den lille, stumme krabaten er fortsatt en entusiastisk hjelper, og innsatsviljen har ikke blitt noe mindre bare fordi hele verden denne gangen står på spill. Miljøvennlig er han også, og han redder dermed verden på flere måter. Robotvennen vår plukker nemlig opp søppel underveis og forbrenner dette i anlegget sitt mellom hvert brett. Søppelet blir konvertert til strøm han kan bruke til å lade seg selv opp.

Man kommer imidlertid bare et visst stykke på veien med sjarm, og med problemene i kø holder den ikke særlig lenge heller.

Hovedproblemet med Chibi-Robo: Zip Lash er designet. Her er det minimalt med kreativitet å spore, og med unntak av to-tre brett er det så å si ingen som skiller seg nevneverdig ut fra den klassiske plattformoppskriften. Utviklerne har nemlig satset all kreativitet på ett kort: Strømledningen til Chibi-Robo. Denne kan han slenge rundt som en slags gripehake for å samle inn gjenstander, flytte seg opp ellers ufremkommelige vegger eller slå fiender. Dette blir imidlertid fort kjedelig, for utfordringene står ikke akkurat i kø i Chibi-Robo: Zip Lash. Med mindre man skal samle absolutt alle skjulte gjenstander, kommer man seg gjennom det hele uten de store utfordringene på 8-9 timer. Når man i ettertid sitter igjen med ett eneste stort gjesp, bør det blinke endel varsellamper.

Dette er en annonse:
HQ

Skjulte gjenstander finnes det flere av i spillets verdener, men disse opptrer på merkelig vis. Belønningene for å samle dem alle er ikke akkurat noe å rope hurra for heller, og man klarer seg egentlig fint uten dem. De merkeligste samleobjektene er likevel alt godteriet man kan finne underveis. Chibi-Robo har tydeligvis blitt en salgskonsulent for godteri fra den vide verden, for alle søtsakene som presenteres i spillet er ekte (hovedsakelig fra Japan, USA eller Tyskland). Man blir definitivt godtesyk av å spille, men formålet med godterisamlingen føles halvhjertet. Det finnes nemlig figurer i hver verden som er ekstremt godtesugne, og som takk for at du leverer godsakene til dem begynner de å fortelle deg merkelige historier knyttet til slikkeriet de nettopp har sikret seg. Uengasjerende, meningsløst og trist.

Det slappe designet slår også tydelig gjennom på den audiovisuelle fronten. Musikken gjentar seg til det kjedsommelige, og spillet nytes like godt uten lyd som med. Det er aldri et godt tegn. På den visuelle siden har utviklerne tydeligvis bestemt seg for å gi spillet en slags polygon-retro-effekt, så det er mange rette linjer og kanter å spore. Selv om en slik stilistisk effekt kan falle i smak hos noen, kommer vi ikke bort fra at det gir spillet et billig og uferdig preg når det gjelder grafikken. 3DS er riktignok ikke den kraftigste konsollen der ute, men den har mer å rutte med enn dette.

Chibi-Robo: Zip LashChibi-Robo: Zip LashChibi-Robo: Zip LashChibi-Robo: Zip Lash

Så langt har jeg påpekt punkter som gjør spillet kjedelig, men som på ingen måter oppfattes som frustrerende. Måten man velger brett på er derimot et punkt som bare får deg til å riste på hodet og tenke «Hvorfor?». Spillet består av seks verdener med seks brett hver, men her går du ikke automatisk fra brett 1-1 til 1-2, 1-3 også videre. I stedet må du etter hver bane snurre på et tombola-hjul med tall, og disse forteller deg hvor mange brett frem du får gå videre. Et helt greit system, frem til du lander på feil tall og ender opp på et brett du har spilt allerede. Da er spillets beskjed: Sorry, dette brettet må du spille om igjen før du kan gå videre. Problemstillingen kan lett unngås ved å kjøpe nye felter til tombola-hjulet, slik at det kun er dekket med foretrukne tall, men spørsmålet blir stående: Hvorfor i all verden er dette inkludert i det hele tatt? Her har utviklerne tydeligvis forstått svakhetene ved deres eget, håpløse forsøk på nyvinning, men likevel ikke turt å fjerne tullballet.

Sluttresultatet er et sørgelig comeback for en av Nintendos mindre helter. Han hadde fortjent bedre. Chibi-Robo: Zip Lash blir aldri moro, fremstår på ingen måter som kreativt eller nyskapende, og kommer til kort sammenlignet med andre spill i sjangeren. For dem med null erfaring innenfor sjangeren kan spillet kanskje servere et par timer med underholdning men med så mange gode alternativ tilgjengelig er det få grunner til å gå for Chibi-Robo: Zip Lash.

HQ
05 Gamereactor Norge
5 / 10
+
En viss mengde sjarm, noe moro å hente for de minst erfarne spillerne.
-
Den originale Chibi-Robo-formelen har blitt skrotet til fordel for et uoriginalt plattformspill, merkelig produktplassering, lav vanskelighetsgrad, destinasjons-tombolaen stinker, dårlig audiovisuell kvalitet.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Chibi-Robo: Zip LashScore

Chibi-Robo: Zip Lash

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Nintendos minste helt er klar for et aldri så lite comeback, men dessverre er det mye som skurrer i det nyeste Chibi-Robo...



Loading next content