Choplifter HD

Choplifter HD

InXile hevder å ha spleiset nostalgi med megakult. Nå gjenstår det å se om vidunderbarnet kan levet opp til foreldrenes forventninger...

Det har ikke vært knapt om utvalget av HD-remakes den siste tiden, og stadig flere spill fra industriens yngre dager får prøve seg på dagens maskinvare. En glede for oss som liker spill med en enkel mekanikk og moro. Dessverre er det ikke alle spill som bør få en HD-remake, særlig ikke når resultatet er så grått og fullstendig blottet for sjel som Choplifter HD.

Choplifter HD er en remake av det gamle Apple II-spillet, Choplifter, fra 1982. Spillet har et enkelt prinsipp. Du er et helikopter som skal fly ut på slagmarket og redde sivile, medsoldater, eller ødelegge forskjellige mål. Helikopteret ditt er selvfølgelig godt utstyrt med en mini-gun og raketter som kan ta seg av det meste som kommer i din vei. Alt i alt høres jo dette ut som en grei formel for litt enkel arkademoro. Beklageligvis klarer InXile virkelig å gjøre hele denne formelen repeterende og umotiverende.

Choplifter HD

Joda, spillet kan være riktig så artig når du først setter deg ned med det. Du tar av fra en militærbase og flyr inn i fiendtlig territorium for å redde stakkars medmennesker fra en sikker død, alt i et velfungerende 2D-perspektiv. Du skyter med skulderknappene, og du kan snu helikopteret slik at du kan skyte mot skjermen for å ta fiendene som står på sidelinjen. Du plaffer ned soldater, fyrer av et par raketter for å jevne luftvernskanoner med jorden, og navigerer deg under lave broer og over høye klipper. Gleden ved dette forsvinner raskt når du innser at dette er alt spillet har å by på, og at dette er alt du kommer til å gjøre gjennom spillets 30 nivåer.

Alle områdene har enten i oppdrag å redde noen, ødelegge noe, eller frakte noen til et bestemt sted, og uansett om du befinner deg i ørkenen, jungelen eller i byen, så er oppdragene nærmest identiske. Fly fra punkt A til B, land på punkt B, fly så tilbake til punkt A. Redd gjerne et par ekstra sivile på veien, om du gidder.

Kampene i spillet er det du vil gå lei av aller først, og det var kanskje her jeg burde tatt hintet om at spillet ikke kom til å bli bedre. Det var gøy å skyte ned et ukjent antall fotsoldater første turen gjennom nivået, men når spillet respawner alle soldatene og kanonene du har skutt ned nesten sekunder etter at du har flydd forbi, så må man nesten lure på hva som er vitsen. Helikopteret ditt er avhengig av bensin, helse og raketter for å fullføre oppdragene, noe som fører til at du ofte må ta to - tre turer frem og tilbake til basen for å fylle opp, og når du skyter de samme soldatene, som står på akkurat samme sted, for hundrede gang, så skjønner du at du bare kaster bort tiden din. Skal fiender først respawne så la dem for herrens skyld gjøre det på et annet sted - om ikke for noe annet, så ihvertfall for variasjonens skyld.

Choplifter HD

Spillet har heller ikke noe historie å skryte av. Du blir slengt mellom de forskjellige nivåene uten at det blir satt i en sammenheng. Lyden er spillets klart svakeste punkt. Bakgrunnsmusikken er knapt til stede, så det eneste som kommer til å komme ut av høyttalerne dine er lyden av maskinpistoler, raketter, eksplosjoner og den endeløse duringen fra helikopteret ditt. Den eneste variasjonen du får er piloten og hans kollega, som slenger ut replikk etter replikk med tørr militærhumor. De sivile du redder kommer også med et par kommentarer, men etter to oppdrag har du hørt dem alle, så resten av spillet blir mer en personlig prøvelse i hvor mange ganger du orker å høre de samme kommentarene før du slenger høyttalerne ut vinduet.

Det kanskje mest tragiske er at spillet ikke bare er en remake, men også en parodi. Midt inne i mølja med kjipe replikker og kommentarer har de slengt inn zombier (jepp, du leste riktig). Den eneste variasjonen dette skaper er at du nå ikke lenger blir skutt på mens du flyr rundt, og det eneste du trenger å tenke på er bensintanken. Greit, zombiene vil også gnafse i seg hjernemassen til de overlevende du skal redde, men det gjør det ikke mer spennende av den grunn.

Grafikken er ikke stort å feste øyene på, men er likevel spillets eneste gode punkt til tross for tydelige mangler. Det er noe veldig galt når omgivelsene er mer interessante enn selve spillet, men selv dem blir man lei av. De fiendtlige soldatene er ufattelige små og nærmest umulige å sikte på der de løper rundt som en haug fyrstikkmenn. Du kan heldigvis trøste deg med at de vil være på akkurat samme sted når du kommer tilbake igjen.

Choplifter HD

InXile har virkelig ikke forstått meningen med å bringe tilbake et eldre spill for den nye generasjonen. Her har de nærmest tviholdt på originalen uten å prøve å gjøre noe nytt. Nei, dårlige vitser blant soldater gjør ikke et spill morsomt, og selv om zombier har blitt med øker ikke variasjonen - det viser bare mangel på fantasi. At et spill var repeterende for 30 år siden var helt greit, da var maskinvaren begrenset og varierende gameplay var et fremmedord, men nå er vi i 2012, så det er ingen unnskyldning for ikke å prøve å gjøre spillet mer variert. Det hadde ikke skadet utviklerne om de brukte litt mer tid i tenkeboksen. Å spille gjennom Choplifter HD ble mer en byrde enn en glede.

All glede og motivasjon til å spille videre forsvant før jeg var halvveis gjennom. Med en svært varierende vanskelighetsgrad, og fiender som klynger seg rundt deg og fyrer løs på deg med angrep som er helt uunngåelige var det mange øyeblikk hvor jeg bare slo av spillet i ren frustrasjon. Når et spill er så kjedelig og skal være vanskelig attpåtil, da blir for mye for min del.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å fundere på om InXile var ironiske i sitt utsagn, for hvis dette virkelig er mirakelbabyen, så tror jeg en abort hadde vært på sin plass. Spillet er et kroneksempel på at noe som virket spennende og genialt for 30 år siden ikke passer inn i dagens spillverden. HD eller ei. Saken blir heller ikke bedre av at spillet koster 1200 MP på XBLA.

Nei, hvis du likte Choplifter, så hold deg til de eldre konsollversjonene, men hvis du føler at du må få med deg Choplifter HD, så ta heller turen innom Youtube og se på trailerne. Der får du med deg alt som skjer i spillet, bare at trailerne faktisk er langt mer underholdende og spenningsfylte enn selve spillet.

03 Gamereactor Norge
3 / 10
+