Norsk
Gamereactor
forspill
Civilization: Beyond Earth

Civilization: Beyond Earth

Civilization legger jorden og fortiden bak seg, og retter i stedet blikket mot stjernene. Vi har besøkt Firaxis for å se nærmere på Beyond Earth...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det store åpne verdensrommet. Som i virkeligheten har det alltid vært der i Civilization-serien, som et fredelig alternativ der man sender avgårde en romsonde på jakt etter beboelige planeter å kolonisere. Hva som skjer derfra vites ikke. Det har aldri blitt utforsket skikkelig. Vi fikk en smakebit med Alpha Centari for 15 år siden, men det er først nå, med det kommende Civilization: Beyond Earth, vi merker at utvikler Firaxis har omfavnet verdensrommets uendelige muligheter.

På jorda står det nemlig ikke så bra til. Folk prater om «den store skandalen», og planetens undergang står for døren. I et siste forsøk på å redde menneskeheten pakkes folk inn i romfartøy for å finne et nytt sted å leve. Her kommer du inn i bildet, idet et av farkostene omsider lander på en fremmed planet. Til å begynne med er oppdraget tydelig. Du må etablere en base som gjør det mulig for deg og dine medkolonister å overleve videre. Det føles mye mer som å bygge ‘ditt' Civ fremfor å bygge noe som følger en bestemt oppskrift.

Firaxis har vært borti konseptet tidligere. Det var David McDonough og Will Miller, spillets to hoveddesignere raske med å påpeke. Inspirasjonen kommer fra studioets egen kultklassiker Alpha Centauri, men dette er likevel et spill verdig navnet sitt. - Dette er ikke en oppfølger. Det er Civilization i rommet, men vi har utviklet det slik at det skal kunne stå på egne bein, kommenterer gutta.

Civilization: Beyond Earth
Dette er en annonse:

Vi reiser som en av en håndfull medier i verden til Maryland i USA i forkant av annonseringen, for å besøke Firaxis og teste Civilization: Beyond Earth. Ved første øyekast ser ting kjent ut. Spillområdet består av heksagoner, og brukergrensesnittet er det samme. Knappene sitter der de skal, inkludert den store «End Turn»-knappen som har vært fast inventar siden seriens barndom. Likevel føles noe annerledes. Selve terrenget virker fremmed og truende, med sine dype kratere, øde sletter og raviner som har revet overflaten i to. En liten ørken ligger foran en mystisk, grønn tåke, store steiner svever fritt i luften, og nord for den lille kolonien min oppdaget jeg noen merkelige skapninger som raskt trakk seg tilbake til skyggene. Likevel leder jeg an. Oppgaven har falt på meg, og når sant skal sies har jeg tatt viktige valg siden før vi forlot jorda.

Først måtte jeg velge hvilken nasjon som skulle sponse meg. Jeg fikk valget mellom Franco-Iberia, African Union, Polystralia, Brazilia, Pan-Asian Cooperative og ARC (American Reclamation Corporation). Deretter ble jeg tildelt bonuser basert på hvilken nasjon jeg gikk for, akkurat som før i serien. Videre kom valget om hvilke mennesker som skulle ta del i ekspedisjonen min. Viktige valg ettersom kompetansen til folkene man velger bestemmer hvilke bonuser man får innen områder som produksjon, vitenskap, økonomi og militære midler. Til slutt måtte jeg velge hva slags romskip jeg skulle bruke, og også her var det fordeler og ulemper å ta høyde for. Spillet innledende fase kan potensielt utfolde seg på veldig ulike måter basert på skipet du velger. Skal du for eksempel bruke plass ombord til fancy utstyr som scanner overflaten på planeten straks du lander, eller skal du heller bruke denne plassen til å frakte med deg mer energi (Civilization: Beyond Earths valuta)?

Tilbake til kolonien min, som har utviklet seg til en koselig liten by. Jeg sender en scout avgårde vestover for å finne ut hva for en slags planet jeg faktisk har landet på. Samtidig sender jeg en soldat nordover, i retning av de rare skapningene jeg så vidt hadde sett tidligere. Det kan ikke være lurt å bo så nære en fremmed art dersom denne viser seg å være fiendtlig, tenker jeg, og før jeg omtrent får avsluttet resonnementet blir jeg angrepet av en gjen insektlignende dyr. Heldigvis gjør soldatene mine jobben sin, og rydder området i løpet av rimelig kort tid.

- De andre vesenene reagerer på spillerens handlinger, forklarer McDonough. - De er ikke dyr, men ligner mer på mennesker, og de reagerer når du behandler hjemmene deres respektløst. Hvis du lar dem være i fred vil de etterhvert bli vant til deg, legger han til. I mitt tilfelle, der skapningene hold til så nærme at jeg kunne se dem fra basen min, gjorde jeg derfor lurt i å bygge opp et lite forsvar. Litt senere under testen derimot, valgte jeg å holde avstand til vesenene, og jeg unngikk på denne måten endel konflikter.

Dette er en annonse:
Civilization: Beyond Earth

Som jeg nevnte har man med seg en viss beholdning med energi hjemmefra når man ankommer. Denne bruker du til å konstruere byens første arbeidere, og disse arbeidernes første oppgave er å bygge en gård og pløye en åker. Jeg kan jo ikke la kolonien min dø ut før vi i det hele tatt har kommet igang. Deretter beordrer jeg arbeiderne til å rense bort den tykke tåken som ligger over området, som faktisk viser seg å være skadelig, ja med tiden dødelig for borgerne mine. Man stryker ikke med umiddelbart hvis man puster den inn, men den er såpass giftig at den er et problem. Ikke minst fordi de innfødte, og ofte dødelige dyrearter virkelig koser seg med gassen. De blir helbredet av den, og den gjør de sterkere.

Det hersket med andre ord ingen tvil, gassen måtte bort. Jeg satt min beste vitenskapsmann på saken, og jeg merket fort at her hadde det skjedd ting. Vitenskapen du har tilgjengelig har tatt noen steg fremover i tiden sammenlignet med tidligere titler, noe som i grunn passer godt til det nye spillet. Romfart og avansert teknologi går tross alt hånd i hånd. I stedet for et tradisjonelt ferdighetstre, har man valgt å ta utgangspunkt i midten av et såkalt teknikknettverk. Derfra bruker du poeng til å utvikle ting og tang i valgfri retning, for å gradvis lære mer og mer innenfor områdene som viker mest interessante. Forestill deg et tankekart som allerede er ferdigutfylt, der det er opp til deg å velge de optimale rutene ut fra midten, og du har et godt bilde på hvordan systemet fungerer.

Civilization: Beyond Earth

Til forskjell fra tidligere spill i serien finnes det også flere valgmuligheter enn du har poeng å bruke på dem. Derfor vil det aldri være mulig å lære alt uten å starte fra en ny lagringsfil. McDonough kunne dessuten forklare at opplevelsen vil være annerledes basert på hvilke områder du investerer poengene dine i. De som satser på å utvikle roboter kommer til å se et helt annet spill enn de som bruker alle resursene på eksempelvis genetikk.

Så langt har jeg bare pratet om opplevelsen som nybygger på en fremmed planet, men Civilization: Beyond Earth handler ikke bare om menneske som drar ut i verdensrommet for å overleve. Spillet handler også om menneskelig natur og hvordan vi oppfører oss når leveforholdene våre endres helt fra bunnen av. Det høres nesten poetisk ut, men det har også noe å si rent spillmekanisk. Du vil nemlig stå overfor tøffe valg underveis.

Du kan velge å tviholde på livet slik vi kjenner det fra før, eller la den nye naturen påvirke utviklingen til kolonien din. Du kan også velge å kjøre på for fullt med spennende ny teknologi, og ende opp med kolonister som er like mye robotdeler som kjøtt og blod. Uansett finnes det fem måter å vinne på.

Den første måten er å jevne samtlige hovedstader på planeten med jorda. Den andre er å komme til bunns i hvilke mystiske skapninger som har bodd på planeten tidligere og opprette radiokontakt med dem i beste Star Trek-stil. De tre øvrige metodene har med de nevnte veivalgene du foretar underveis å gjøre. Du kan eksempelvis redde alle menneskene som er igjen på jorda hvis du bygger en portal til den nye planeten. Du kan også omfavne planeten og dens biologiske systemer, som utgjør en slags superorganisme, eller fullstendig ignorere dette og transformere planeten et høyteknologisk paradis. Valgene er mange og Civilization: Beyond Earth vil, på samme måte som de tidligere spillene i serien, by på en avansert lekeplass for de som ønsker å utfolde seg som en slags gud. Her finnes det mye potensial - kanskje nok til at det blir det beste spillet i serien.

Civilization: Beyond Earth

Tilbake til spillingen igjen. En titt rundt på kartet viser at jeg ikke er alene på planeten. Andre kolonier har også tatt form, og plutselig tar de kontakt. Til forskjell fra tidligere Civilization-titler skjer ikke alt på én gang lenger. I stedet ankommer grupper fra de øvrige nasjonene på jorda en gang i løpet av de 40-50 første rundene. Disse har med seg radiosendere, slik at man kan bestemme seg for å bli venner og handelspartnere. Alternativt kan man bli uvenner, og gå til krig mot hverandre.

Dette høres i utgangspunktet nokså enkelt og greit ut, men i praksis er det ikke like lett. Firaxis har hele tiden hatt som mål å heve listen for hvor dynamisk et strategispill kan være, og de andre sivilisasjonene som har oppstått på planeten reagerer hele tiden troverdig på handlingene mine. Som om borgerne faktisk lever sine egne liv et annet sted på samme klode. Det er ikke så lett å lure dem, og de lar seg ikke pille på nesen.

- De sterke ideologiske oppfatingene til lederne i Alpha Centauri, nevnes ofte som det mest minneverdige ved spillet, forklarer McDonough. - Jeg har alltid vært helt enig i at dette var interessant, men jeg synes også det var litt begrensende. Hvis du spilte som Morgan Industries, var du den rik sivilisasjonen og ingenting annet. Rikdommen var din styrke, og hvis du ikke spilte deretter spilte du feil. Og da tapte du. I dette spillet ønsker vi heller at du tar med deg de verdiene du ønsker til en ny planet for å se hvem du blir. Du kan tilpasse deg selv og vokse, du kan bytte retning i løpet av spillet, og når alt er over har du vært gjennom din egen reise, selv om den kanskje ikke ble helt slik du hadde tenkt, legger han til.

Det ligger et fint budskap i disse ordene. Firaxis hviler ikke på laurbærene, for Beyond Earth virker som et modig steg for serien. Å flytte hele konseptet til verdensrommet er et dristig trekk, men jeg har likt det jeg har sett så langt. Dessuten resonnerer det godt med hva serien alltid har handlet om. Å ta spranget ut i det store ukjente og se hvor sivilisasjonen ender opp.

Civilization: Beyond Earth
Civilization: Beyond EarthCivilization: Beyond EarthCivilization: Beyond EarthCivilization: Beyond Earth

Relaterte tekster

6
Civilization: Beyond EarthScore

Civilization: Beyond Earth

ANMELDELSE. Skrevet av Kenneth Flage

Der hvor verdenshistorien har begynt å føles som en tvangstrøye på Civilization-serien kommer nå Beyond Earth med nye ideer og valg som har konsekvenser for spillet ditt.



Loading next content