Norsk
Gamereactor
forspill
Civilization IV

Civilization IV

Strategisjangeren er fortsatt i live, det demonstrerte Firaxis med visningen av Civilization IV. Vi har fått en sniktitt!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Civilization III ble sluppet for snart fire år siden og deler av redaksjonen spiller fortsatt regelmessige kampanjer og tester ut sine lederskaper online med tilleggspakken Play the World. Så når vi krøp sammen i en sofa for å høre på produsenten Jesse Smith (Civilization III: Conquests), lengst inn i den høylytte 2K Games-montern var det med store forventninger. Til vår store overraskelse har Firaxis vært inne og endret på det meste uten at det egentlig forandrer opplegget som har vært inntakt siden starten på spillserien 1991.

HQ

Du starter med en nybygger og et svart kart som denne gangen er i full 3D og i formen av en klode. Du kan zoome hele veien inn på individuelle bygninger i en by og ut til du kan se hele kloden. Den store spillmessige forandringen i Civilization IV var muligheten til visuelt å se hvordan ulike installasjoner fungerer, dessuten kommer all informasjon til å vises gjennom små vinduer i stedet for at man skal spørre spillets oppslagsbok. Alt i alt handler mye av forandringene om presentasjonen. Dine enheter har ikke lengre et helse-meter, det er antallet soldater i gruppen viser hvor mye liv som gjenstår. Oppgradsringene har i stedet mer reelle effekter som bedre forsvar eller angrep, bevegelse- eller speideoppdrag. Valgene har plutselig blitt mange ganger flere og selv terrengbonusene har blitt balanserte. Teamet har ellers strevd etter å gjøre spillet kjappere, smidigere og mer balansert mot slutten. Et eksempel på dette er at man kan utnytte olje uten å selv eie ressursen.

Det finnes 18 sivilisasjoner og 27 ledere å velge mellom. Visse nasjoner har altså to ledere med egne personligheter, hvilket bidrar til økt variasjon. Forskjellen mellom et Frankrike styrt av Napoleon og Louis XIV er eksempelvis ganske så stor. Noen andre interessante nyheter er mulighetene å skreddersy hvordan ditt samfunn skal fungere mer i detalj, regjeringsform, lover, økonomisk system, statsreligion og arbeidsformer er parametrene du stiller inn. Religionen har også fått en mer reell del av spillet, da du gjennom å spre din religion med misjonærer og gjennom tempel kan få innflytelse over naboer, og en mer umiddelbar effekt er at et tempel kan øke ditt synsfelt rundt byen. Et annet interessant nytt grep er flerspillerdelen som denne gangen faktisk kommer til å by på lagspill, der sivilisasjoner som går sammen kan dra nytte av hverandres underverk og samarbeide rundt forskning for å oppdage nye teknologier fortere. Din sivilisasjon kommer også til å gi opphav til viktige personer innen områder som entreprenørskap, religion og forskning. Disse kan på sin måte brukes for å starte en gullalder eller gi deg nye teknologier. Videre har det også kommet til masse nye enheter, bygninger og underverk. Nevnte jeg forresten at alt i spillet er modifieringsbart og Jesse Smith hilser at han er veldig nyskjerrig på hvilke Civilization-modder som fansen kommer til å skape.

Alt i alt er det kanskje ikke så altfor mye virkelig nytt å spore, men likevel vet vi hva Firaxis har disket opp med tidligere, og er ikke et øyeblikk i tvil om at skrivebordsgeneraler skal få sin dose mer eller mindre strategiske problemer å rydde opp i.

Civilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IV
Civilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IV
Civilization IVCivilization IVCivilization IVCivilization IV

Relaterte tekster

2
Civilization IVScore

Civilization IV

ANMELDELSE. Skrevet av Erik Petersen

Strategi-sjangerens svar på kokain er tilbake og vi har sniffet uforsvarlig mye.



Loading next content