Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Civilization V

Civilization V: Gods & Kings

Ti år etter den opprinnelige utgivelsen slenger Fireaxis ut en rekke nye tilføyelser. Vi har testet Gods & Kings...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Civilization V var en fantastisk lettspilt revitalisering av Sid Meiers strategiserie. Det var dypt spill med mekanikker og elementer som det var enkelt å forstå, men til gjengjeld kuttet det ned på antallet valgmuligheter. Noen fans av serien var ikke spesielt fornøyd med Civilizations nye vinkling - jeg derimot likte den veldig godt. Nå er Fireaxis tilbake med utvidelsen, Civilization V: Gods & Kings, som forsøker å gjøre opp for hovedutgavens mangler.

Seriens evne til å lokke deg videre til neste gulrot er heldigvis i god behold, og det er forsåvidt også det taktiske kampsystemet. Det kan sammenlignes med sjakk på sekskantede brett, og noen ganger hender det at jeg starter en krig kun fordi det er så gøy. Diplomati og kontakt med andre leder derimot, har ikke forandret seg stort. Dessverre. Du kan velge å enten være vennlig eller aggressiv mot de datastyrte verdenslederne. Den kunstige intelligensen gjør en god del merkelige ting som å flytte en enhet frem og tilbake i et hjørne - eller til og med gå så langt som å erklære krig mot deg, selv om deres to nasjoner har vært allierte i de siste tiårene.

Civilization V

Utvidelsens største nyheter kommer i form av kjente elementer. Religion kommer på besøk, og det er mulig for deg å proklamere for resten av verden at din tro er den rette. I tillegg får vi hilse på både spioner og agenter med skumle baktanker, som både stjeler, jukser og hvisker hemmeligheter til sine respektive ledere.

Dette er en annonse:

Religionelementene starter i det små, med krigsguder og steinmonumenter, som gir deg en fast bonus gjennom resten av spillet. Gudetilbedelse kan føre til store fester som krever mye ressurser når det skal brukes store mengder vin og røkelse, men det finnes også guder som for eksempel øker produksjon i større byer.

Civilization V

Etter som årene går kan du bygge videre på din religion, noe som betyr flere bonuser i lommen din. Det minner litt om kultursystemet, hvor du velger oppgraderinger fra en lang liste, istedetfor å jobbe deg gjennom et evnetre. Du kan skreddersy din egen religiøse spillestil, og det er dette som er skyld i mitt største problem med systemet.

Civilization V ble presentert som enkelt og elegant, hvor du tok små skritt av gangen. Du fikk god tid til å bli kjent med de forskjellige kulturtrærne ettersom de ble tilgjengelige. Til sammenligning er valgprosessen veldig klønete, og blir presentert som en meterlang liste med valgmuligheter, som i tillegg har hundrevis av forskjellige kombinasjoner.

Dette er en annonse:

Der du med første øyekast har oversikt over hvor mye teknologi og kultur som brukes, er du med religion nødt til å rote rundt i menyer og reise fra by til by for å få et godt overblikk. Det står i strid med det Civilization V har oppnådd.

Civilization V

Spioner er dog mer oversiktlige, men på samme tid også kjedelige. Du får sakte men sikkert muligheten tiil å bruke dem, og de styres gjennom en egen meny. De bringer ikke med seg noen vesentlige endringer, men de kan for eksempel stjele viktig informasjon og teknologi fra dine rivaler, selvfølgelig med en risiko for å bli oppdaget av en meget sinna verdensleder.

Ellers finnes det flere mindre justeringer, som en god håndfull nye bygninger, enheter, teknologier og verdensledere.

Så utvidelsen ødelegger ikke grunnspillet, men tilleggene endrer heller ikke stort. Med religion kan man spesialisere seg enda mer, og spre guds ord til de ikketroende. Begge gode tilføyelser. Men du kan ikke vinne en religiøs seier på samme måte som du kan med teknologi, kultur eller diplomati - det holder seg istedet i bakgrunnen.

Civilization V

Civilization V: Gods & Kings fungerer mer som ekstra krydder enn et helt nytt måltid. Alt det nye passer relativt greit inn i hovedspillet, og visse ting føles friskt og nytt i en mindre periode. Men ellers er det mer eller mindre det samme spillet som kom ut for nesten to år siden. Det var, og er et veldig bra spill, men gudene kunne trengt mer kjøtt på beina, og mens de var i gang med kjøttpåfyllingen kunne de godt delt litt med spionene også. Det blir i minste laget for å rettferdiggjøre prisen på 200 kroner.

En kan ikke vurdere etter potensial, men det finnes i alle fall i Gods & Kings, og det er en helt klart den beste versjonen av Civilization V. Mitt forslag er å vente på et par oppdateringer, slik at de skarpeste kantene rekker å slipes vekk.

Civilization V
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Religion gir flere valg og spesialiseringmuligheter, ødelegger ikke formelen, er nesten den beste versjonen av Civilization V.
-
Stort sett det likt som grunnspillet til tross for nye tilføyelser, du får ikke mye for prisen, religionsystemene kunne trengt en ekstra finpuss.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

5
Civilization V: Brave New WorldScore

Civilization V: Brave New World

ANMELDELSE. Skrevet av Kenneth Flage

Den Industrielle Revolusjonen har kommet til Civilization V, og med seg har den en total renovasjon av det kulturelle og politiske systemet. Vi har spilt Brave New World.

1
Spill Civilization V gratis på Steam

Spill Civilization V gratis på Steam

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I påvente av Civilization: Beyond Earth har utvikler Firaxis funnet noe du kan gjøre slik at du ikke blir gal av å vente, nemlig Civilization V. Hvis du ikke eier det...



Loading next content