Utviklerne i Firaxis Games har hintet til at de har spennende nytt den siste tiden, og nå vet vi akkurat hva.
Det viser seg at det er snakk om en utvidelse til Civilization VI kalt Gathering Storm. Da snakker vi ikke utelukkende om en billedlig storm som brygger opp til krig, men bokstavelige stormer. Her vil vi ikke bare få ni nye ledere, åtte nye sivilasjoner, sju nye verdensundere og en rekke nye enheter, distrikter og bygninger. Den kanskje største forandringen i utvidelsen i stedet fokuset på naturen vreder med implementeringen av aktive vulkaner, flom, ekstremvær, tørke og isstormer som virkelig vil kunne prege sivilasjonen din. Den gode nyheten er at effektene ikke nødvendigvis bare er negative, for flere av dem vil også få positive konsekvenser når de er ferdige. Blant annet vil jorden kunne være mer fruktig, andre sivilasjoner kan ende opp med mye færre ressurser.
Siden debatten om global oppvarming stadig hetes opp (pun intended) sier også Firaxis at flere av disse tingene er vår egen skyld ved at naturen vil bære preg av handlingene våre. Om du for eksempel bruker mye kull og olje til å drive sivilasjonen din vil dette øke sannsynligheten for at naturen sier fra om hva den mener om slikt.
På toppen av det hele får vi to nye scenarioer: Black Death og War Machine. Som du kanskje forstår av navnet handler førstnevnte om svartedauden, og det blir opp til deg å drive de rammede landene i håp om å minske dødstallene og redde økonomien fra total kollaps.
War Machine setter oss på sin side til å beskytte Paris fra tyskernes blitzkrieg eller selvsagt ta den andre siden i håp om å vinne verdenskrigen. Her får vi også en ny måte å vinne på, nemlig å etablere en ny verdenskongress og lykkes du der kan du vinne diplomatisk.
Vi kan selvsagt også forvente å se flere forbedringer av blant annet Espionage-systemet, en rekke nye ferdigheter, muligheten til å tilpasse omgivelsene bedre og en rekke andre ting når Gathering Storm lanseres til PC den 14. februar.