Code of Princess

Code of Princess

Med Code of Princess har beat ‘em up sjangeren funnet veien til Nintendo 3DS. Nå gjenstår det å se om fagre prinsesser, magi og rollespillklisjeer er nok...

Code of Princess følger i fotsporene til klassiske beat 'em up-spill som Golden Axe og Guardian Heroes, og den har mange fellestrekk med sistnevnte. Her skal du kjempe deg gjennom horder av fiender og monstre mens du utfører den ene komboen etter den andre, alt iført en... bikinirustning.

Ja, ved første øyekast kan Code of Princess' heltinne, Solange Blanchefleur de Lux, få folk til å heve øyenbrynene der hun spurter rundt i sitt «kongelige antrekk». Kanskje ikke det beste karakterdesignet i en tid der kjønnsdebatten har rast for fullt i spillindustrien, men det gjør ikke noe. Spillet vet hva det vil, og det er å ikke ta seg selv seriøst i det hele tatt.

Code of Princess

Spillets historie er klassisk rollespill fra første stund. Solange er prinsessen av DeLuxia, en fredfull nasjon som blir invadert av onde krefter. Det blir opp til henne å samle en gjeng eventyrere til å bli med og redde verden. Også må vi ikke glemme det magiske sverdet, DeLuxcalibur, som kun Solange kan bruke. Mer enn det trenger vi ikke si om historien i Code of Princess. Selv om vi har hørt den tusen ganger før, er det likevel presentasjonen av historien gjennom de diverse figurene som får oss til å huske den.

Code of Princess har ikke mangel på personligheter, det er sikkert. Vi har den rappkjeftede tyven, en alv som spiller elgitar, en kvinnegal samurai, og min personlige favoritt, barbaren, Master T. Denne typen kunne bare blitt bedre dersom han hadde fått stemmen til selveste Mr. T. Det skal også nevnes at alle man møter på i løpet av spillet vil bli spillbare i de andre modusene. Et rikt persongalleri gir deg gode muligheter til å finne en favoritt, selv om det er tydelig at noen av karakterene passer bedre i flerspiller- enn i enspillerdelen.

Code of Princess er et todimensjonalt beat 'em up med rollespillelementer blandet inn, og det gir et ganske så underholdene og dypt gameplay for dem som ønsker å sette seg inn i det. Kampene begynner smått og enkelt, men blir etter hvert ganske så heftige. Du må lære deg de forskjellige kombinasjonsangrepene, og følge dem opp med en ny kombo om du i det hele tatt ønsker å komme deg helskinnet gjennom de senere brettene i spillet.

Code of Princess

Takket være rollespillelementene får gameplayet mer å by på. Når du har fullført en bane får du erfaringspoeng, og karakterene går opp i nivå. Så kan du oppgradere styrke, forsvar, magi, hurtighet - alt etter hva du føler for. Pengene du vinner etter kampene kan brukes til å kjøpe utstyr og våpen, slik at du får ytterligere tilpasningsmuligheter. Mellom hvert brett får man muligheten til å bytte figur, og kjøpe eller endre utstyr. Det er kjapt og enkelt, og det tar ikke lang tid før man er tilbake i kampens hete.

Om rollespillelementene skulle tilføye noe negativt til spillopplevelsen så må det være at karakterene ikke deler erfaringspoengene, så det er kun den du spiller med som går opp i nivå. Dette kan bli litt irriterende for dem som prøver de forskjellige i løpet av hovedhistorien. Man kommer til et punkt hvor man pent må seg nødt til å gå tilbake et brett eller to, og ta den om igjen til man har nådd et høyt nok nivå.

For at dette ikke skal bli for ensformig, har spillet en Free Play Mode og Bonus Mode som du kan prøve deg på. Bonus Mode er kanskje den beste måten å hamstre erfaringspoeng på, og går ut på at du skal fullføre diverse bonusoppdrag som du åpner opp mens du spiller gjennom hovedhistorien.

Ved siden av spillets enspillerdel har vi også en flerspiller. Her kan man spille sammen enten lokalt eller over nett, og det skal jo selvsagt være med på å gi spillet flere strenger å spille på. Bare synd at det ikke alltid går til spillets fordel. Når man kommer et stykke inn i spillet, og fiendene øker både i antall og aggressivitet, merker man at 3DS-en sliter med å holde god flyt i spillopplevelsen. Jeg opplevde flere steder i enspilleren at bildeoppdateringen falt, og at spillet hakket fryktelig. Situasjonen ble ikke akkurat bedre med to spillere til på laget. Selv om disse problemene bare varer noen sekunder så er det dumt for et spill der heftig kamp og action står sentralt.

Code of Princess

Skal jeg skal pirke på en siste ting så må det være stemmeskuespillet. Som med mange andre spill som blir dubbet så er det ikke alltid stemmeskuespillet er så mye å skryte av, eller særlig pent å høre på, en ganske så lei trend nå for tiden og jeg skulle virkelig likt muligheten til å endre språket til japansk.

Legger vi de små problemer til siden så er Code of Princess en underholdende tittel, og vil falle i god smak hos dem som har lengtet etter en oppfølger til de klassiske beat 'em up-spillene. Det er også den perfekte bærbare tittelen. Det er perfekt for en kjapp runde på noen minutter mens du venter på bussen eller i et venteværelse. Code of Princess er likevel å anbefale for alle som ønsker et actionfylt beat 'em up med pene visuelle effekter, solid kontroll og gameplay og en dose humor.

7 / 10
+
Solid enspiller og flerspiller, rask og presis kontroll og stort utvalg av figurer.