Coded Arms: Contagion

Coded Arms: Contagion

Halvor Thengs har dratt sine kodede armer opp av lomma og lagt henda rundt Coded Arms: Contagion til PSP.

Coded Arms fikk ikke så verst omtale da det kom ut i 2005. Spillet satte deg i støvlene på en soldat/hacker som ble sendt inn i dataprogrammet A.I.D.A. Dette programmet ble i utgangspunktet designet for militær trening, men en alvorlig feil (åpenbart av typen Windows ME) gjorde at flere forskjellige "bugs" og sikkerhetsprogrammer ble dine hindre på vei mot filene i A.I.D.A.s kjerne. Nå er A.I.D.A. tilbake, og i Coded Arms: Contagion må du nok en gang inn for å slåss mot sikkerhetsboter og cyberterrorister som major Jacob Grant.

Grant skal teste ut det militære datasystemet, men det kommer fort frem at systemet ikke fungerer slik det skal. Digitale fiender materialiseres hvor som helst i de store rommene, og når til og med sikkerhetsbotene snur seg mot deg vet du at ting ikke er som de skal. Du må bekjempe den digitale trusselen samtidig som du "hacker" deg gjennom dører og andre systemer. Vel, hacking er det strengt tatt ikke da. Dørene åpnes dersom du klarer å matche to tall fra lister på skjermen din innen en viss tid. Å kalle dette hacking er vel å dra 1337-kategorien litt langt, men stressende er det uansett. Ikke spesielt vanskelig, men stressende.

Coded Arms: Contagion
Denne flygende krabaten har bare ett stort problem her i verden: meg.

Jeg digger kontollsystemet i Contagion. I utgangspunktet var jeg skeptisk til hvor bra PSPen ville fungere til et spill i FPS-sjangeren. Jeg vil ha friheten til å bevege meg på en smidig måte samtidig som skytingen skal fungere, både med tanke på sikting og oversikt. Contagion løser alt meget bra, og det tar ikke lang tid før kontrollene sitter. Løp med den analoge spaken, skyt med høyre skulderknapp og lås siktet med piltast ned. Sleng inn hopping med venstre skulderknapp og venstre/høyre-bevegelse med figurknappene og du er klar for å denge digitale dumminger.

Også utseendemessig scorer Contagion ganske så anstendig. Omgivelsene fungerer godt som bakteppe for en digital krig, selv om jeg ikke så ofte får følelsen av å være i noe annet enn et helt vanlig skytespill. Fiendene oppløses i nuller og ettall når jeg har fylt dem med nok cyber-bly, men jeg er likevel ikke helt overbevist. Utvikleren Creat har klart å få veldig mye ut av potensialet som ligger i den lille PSP-skjermen. Jeg legger aldri merke til grafikken som en hindring eller irriterende moment i spillet, selv om spillet kanskje ikke får hedersprisen for størst variasjon i omgivelsene.

Skal jeg sette fingeren på det som gjør at hackerspillet ikke ender opp blant de aller beste PSP-titlene til nå, må jeg bruke litt spalteplass på historien og holdbarheten. Det er ikke en spesielt dårlig idé å gjøre et digitalt program til utgangspunkt for et førstepersons skytespill. Allikevel blir det altfor repetitivt når jeg går gjennom nesten identiske oppdrag i nye, men allikevel ganske like, omgivelser. Det blir fort kjedelig å "hacke" slik at sikkerhetsbotene skyter på fiendene dine og deretter renske rommet for kjipinger. Creat prøver å skape variasjon med forskjellige militære øvelsestema i spesifikke rom. For eksempel kan du komme over et rom der temaet er bakholdsangrep. Idéen er altså at dette rommet skal gi deg utfordringer i form av flere bakholdsangrep, og at du hele tiden må være oppmerksom på dette. Vel. Jeg har problemer med å merke forskjell på rommene, noe som i sin tur går ut over spillets holdbarhet. Her reddes spillet av tidligere nevnte gode gameplay - jeg hadde lagt Contagion fra meg for lenge siden dersom kontrollsystemet ikke hadde fungert så bra som det gjør.

Coded Arms: Contagion
Ok, gutter! Hei! Kan vi ta en liten våpenhvile her nå? Jeg må visst sjekke mailen.

Coded Arms: Contagion er absolutt et spill fans av fps-sjangeren bør vurdere å kikke nærmere på. PSP-maskinen er ikke proppfull av denne typen spill, og når utvikleren klarer å få det spillmekaniske til å fungere såpass bra, er det bare den noe svake historien og begrensede holdbarheten som taler mot å bruke penger på dette spillet. Jeg ender opp på en sjuer. Er du glad i omfattende historier der du virkelig kan komme under huden på hovedpersonen, ender du nok opp noe lenger ned på skalaen.

7 / 10
+
Spillmekanikken fungerer svært bra.