Norsk
Gamereactor
forspill
Codename: Panzers - Phase One

Codename: Panzers

Dersom Stomregion holder det de lover kan Codename: Panzers ende opp som en av årets beste RTS opplevelser. Thomas forteller alt du trenger å vite om spillet!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Høsten ser ut til å bli en fin høst for alle fans av krigsspill. En av titlene som ser ut til å kunne gjøre det skikkelig bra er 3D RTS-spillet Codename: Panzers fra CDV og Stormregion. Handlingen er lagt til andre verdenskrig og er spredt over 3 kampanjer; en tysk, en alliert og en russisk kampanje. Den tyske kampanjen er lagt til starten av krigen, den russiske tar bl.a. for seg gjenerobringen av Stalingrad, mens den allierte starter ved landgangen på D-dagen. I løpet av kampanjene vil en bli kjent med ulike sentrale personer i spillets historie gjennom spillets egen grafikkmotor, som forøvrig ser rimelig bra ut. Spillet vil bli sluppet med rundt 10 oppdrag i hver kampanje hvor en vil kunne bruke over 100 ulike enheter for å løse oppdragene en blir tildelt. I tillegg kommer også flere multiplayer brett, så det skulle være nok av god gammeldags action når spillet blir sluppet utover høsten.

HQ

Det er ikke mulig å bygge enheter under oppdragene i stedet får man en viss mendge poeng som brukes til å kjøpe nye eller oppgradere enheter mellom oppdragene. Avhengig av hvordan en gjør det på de ulike oppdragene vil en få nye poeng å rutte med. Siden det ikke er mulig å "bygge" tropper under oppdragene er det veldig viktig å miste minst mulig styrker. Dette er også viktig fordi styrkene blir mer erfarne og bedre etter hvert som de deltar i kamper. Denne erfaringen følger troppene videre til neste oppdrag også, så en bør gjøre alt for at mest mulig tropper overlever til neste oppdrag.

Grafisk ser Panzers ut til å bli skikkelig bra. Utviklerne har brukt bilder fra tidsperioden for å kunne gjøre de ulike oppdragsområdene mest mulig realistiske. For at ting skal virke så naturtro som mulig er det mulig å kjøre ned og skyte istykker det meste av det en ser rundt omkring på brettene. B.la. kan trær kjøres ned og hus kan sprenges i stykker. Pansrede kjøretøy kan kapres, ved å tvinge soldatene inne i kjøretøyene til å forlate de ved å varme de opp ved hjelp av molotow cocktails eller flammekastere. Når så kjøretøyet har kjølnet kan de rette troppene sendes inn og overta de, for så å bruke de mot sine gamle eiere.

Infanterienhetene kan også gå inn i bygninger og på den måten skaffe seg bedre dekning fra fiendens kuler og granater. Når en går inn i en bygning vil det oppstå en kort kamp med de som allerede er i bygningen hvis det allerede er noen der. Det kan derfor være lurt å sende inn en eller to enheter med maskinpistoler til å ta seg av rensking av hus, eller en kan rett og slett sprenge det i filler. Når soldatene er inne i huset blir taket gjennomsiktig og en vil kunne se hvilke områder styrkene dine kan se utenfor husene. Som et tegn på viljen til å gjøre spillet mest mulig autentisk og virkelighetsnært har også møbler blitt modelert.

I kamp er det flere taktiske vurderinger å ta hensyn til. De ulike enhetene kan se en viss avstand som en får indikert om en holder musa over enheten. Hvorvidt soldatene løper, går på huk eller kryper har også noe å si. Dersom en løper kan en både sees fra lang avstand og til og med høres av fienden, selv om du er skjult bak en bygning. Om en rykker fram med soldatene på huk kan en fortsatt sees fra lang avstand men fienden kan ikke høre at en kommer. Liggende må fienden ganske nærme før èn blir oppdaget. Det er derfor viktig å passe på hvordan en velger å rykker fram. Soldater kan også bli bedt om å rykke fram i ly av kjøretøy for å få mer beskyttelse mot kuleregnet. Under kamp kan en også be om støtte i form av tungt artilleri, bombeangrep fra fly, rekonoseringsfly og fallskjermsdropp. I singleplayer kan man også fryse spillet så en kan få skikkelig oversikt over slagmarken.

Dette er en annonse:

Multiplayer delen på versjonen vi hadde tilgjengelig er mulig å spille med opptil 8 stykker fordelt på 2 lag. I Team Match er kamp uten spesielle oppdrag som skal utføres, i Domination skal en holde ulike bygninger som vil produsere enheter til den som holder bygningen, mens i Assault skal en enten forsvare eller angripe et bestemt mål. AI’en i multiplayer var ikke stort å skryte av i vår versjon, men en får håpe den blir pusset på nå i månedene før spillet blir ferdig. Det er også blitt annonsert at det vil være mulig å spille gjennom singleplayer kampanjene i coop, men dette var ikke tilgjengelig i preview-versjonen.

Alt i alt må en kunne si at Panzers virkelig ser lovende ut med sin detaljerte grafikk og virkeligshetsnære gameplay. Dersom Stormregion kan få fikset litt på de få problemene som undertegnede støtte på under testingen ser det ut som vi har gode tider i vente for alle krigsinteresserte spillfans rundt den 3. september.

Codename: Panzers - Phase OneCodename: Panzers - Phase OneCodename: Panzers - Phase OneCodename: Panzers - Phase One
Codename: Panzers - Phase OneCodename: Panzers - Phase OneCodename: Panzers - Phase OneCodename: Panzers - Phase One

Relaterte tekster

0
Codename: Panzers – Phase 1Score

Codename: Panzers – Phase 1

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Widlund

Så var høsten her med masse regn og dårlig vær. Takk og lov at det ved disse tider også begynner å ta seg opp på spillfronten. Panzers er et av flere nye RTS titler som vi kan kose oss med utover vinteren.

0
Codename: Panzers

Codename: Panzers

FORSPILL. Skrevet av Thomas Widlund

Dersom Stomregion holder det de lover kan Codename: Panzers ende opp som en av årets beste RTS opplevelser. Thomas forteller alt du trenger å vite om spillet!



Loading next content