Colin McRae Rally 04

Colin McRae Rally 04

Colin McRae er nesten et legendarisk navn innenfor rally sporten, og opptil flere ganger har han vært å finne på pallen, og noe sier meg at han ikke er helt ferdig ennå.

Colin McRae er nesten et legendarisk navn innenfor rally sporten, og opptil flere ganger har han vært å finne på pallen, og noe sier meg at han ikke er helt ferdig ennå. Selv om han har begynt å dra på årene og rynkekremen ikke hjelper lenger. Det er vel heller ingen tvil om at vi kan si det samme om spill serien ved samme navn, etter at det fjerde spillet i serien er ankommet, også til PC eiere. Derfor kan det vel sies å være en serie som stort sett har hatt suksess hvert år en ny versjon har kommet. At PC eierne nå får muligheten til å dra i håndbrekket å leke villmann på snødekte svenske skogsveier, er det vel ingen som legger seg ned og griner over.

Men, ja det er nesten alltid et men i slike saker. Det er nemlig ikke alltid oppfølgere er så bra som vi håper de skal være. Spørsmålet blir da om Colin McRae Rally 04 (CMR04), er så bra som vi alle håper på.

Kravet, og det er som regel et lite krav, både når det gjelder spillets krav til maskin og kjøperens krav til spillet. Når det gjelder maskinen som har stått for testingen, så har det vært en AMD Athlon xp 2800, som inneholder blant annet et Radeon 9200 grafikk kort, og 512 MB ram. Det hele gikk så å si smertefritt og uten de store merknadene som har noe å si på din opplevelse av spillet. Har du en mindre maskin enn dette så skulle ikke det være noe problem, det er mye å gå på og har du problemer, så er det alltids en mulighet til å skru ned diverse detaljer i spillet.

Når det kommer til våre krav så stiller vi blant annet krav til spillets innhold, kvalitet og varighet. Hvor lenge holder spillet deg foran PC skjermen, og gir det deg øyne formet som et CD cover? CMR04 inneholder totalt 20 biler, som er til din disposisjon. Såklart McRaes egen Ford og ellers alle de kjente merkede du finner på rallybanen. Du kan ta del i hele 8 spill moduser, deriblant 4wd, 2wd mesterskap, og mesterskap for eksperter og et såkalt "gruppe" B mesterskap. Online/LAN spill gir mulighet for spill som inneholder totalt 8 personer, gjennom mesterskap, som "co-operative", eller mot hverandre (motstanderne er da å se som "spøkelses biler" eller "ghosts".

En annen ting som er viktig, er det visuelle. De bruker denne gang en raskere grafikkmotor som skal gi oss en bedre opplevelse, ved å tilføye spillet mer detaljerte omgivelser og biler. Kort sagt, denne gangen vil de gi oss full pakke, i hvert fall visuelt sett. Det er slike ting som kan skade et spill og spesielt oppfølgere, grunnet utviklerens vilje til å konsentrere seg om et bestemt område av spillet. Dette kan medføre svikt i andre områder som gjør at spillet ikke blir det vi hadde håpet på, men når de i tillegg reparerer litt på reprise mulighetene og enda litt i de andre kategoriene, så kan vi vel ikke klage? Det er også innført en ny kameravinkel i den "spillbare" delen. Blant landene du skal kjøre i, finner vi så klart de mest kjente rally-stedene, noe som inkluderer steder som Sverige, hvor snøen er den store utfordringen. Hellas, der sand og støv lager problemer. Samt Spania, USA, Australia, UK, Japan og Finland. Det er 6 baner i hvert land, samt 4 spesial-baner som er klassiske baner fra tidligere CMR spill, renovert for denne utgaven. Lyden er også tilfredsstillende, selv om den ikke var det som hadde størst behov for forbedringer i fra det forrige CMR. Noe som hadde det var derimot kjøreegenskapene, og det var et av punktene som fikk størst kritikk ved forrige utgave. Codemasters har tatt tatt til seg kritikken, lyttet på oss som skal kjøpe spillet og rettet opp dette. CMR04 fremstår som mye bedre på det området og vil nok glede de som håpet på et spill som skulle inneholde bedre fysikk enn hva vi har blitt servert tidligere.

Totalt sett er Colin McRae Rally 04 et bra bilspill som vil tilfredsstille de fleste. Hvis du likte det forrige så liker du også dette. I hvertfall med tanke på fysikken. Jeg liker å fremstille CMR serien som den seriøse rallyserien på spillmarkedet. Spillet inneholder de viktigste delene, deriblant biler, vær, baner, land og navn, alt som skal til i et slikt spill. Grafikken kunne vært noe bedre og trekker den samlede karakteren litt ned, i likhet med holdbarhet, esiden dette er blitt gjort før, ved 3 anledninger. Men for all del, CMR04 inneholder nye ting også, som er verdt de kronene det koster, og den plassen det krever på harddisken. Som sagt, det er endelig PC eiernes tur til å prøve dette, og det er verdt både testen og pengene.

8 / 10
+
Bra kontroll, glimrende fysikk og fet lyd
-
Litt skuffende grafikk

0
Colin McRae Rally 04Score

Colin McRae Rally 04

ANMELDELSE. Skrevet av Sten Christian Kvindesland

0
Colin McRae Rally 04 demo er ute!

Colin McRae Rally 04 demo er ute!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Langt om lenge har Codemasters endelig sluppet den etterlengtede demoen til PC versjonen av Colin McRae Rally 04. Så er du blant de mange som venter på å få fingrene i PC versjonen, kan du jo laste ned demoen og se hva du har i vente.