Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Command & Conquer: Renegade

Command and Conquer: Renegade

Vestskogen feller trær og utgir en First Person Shooter/Real Time Strategy klone, i C&C universet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

En gang var det et spirende og nytenkende softwarefirma som het Westwood. De hadde plassert seg i den vestlige delen av skogen, hvor de nytenkte dataspill og plantet nye genrer som f.eks. real-time-strategy (RTS). De fant deres nisje og skamutnyttet den til hvert et tre var felt. Men det finnes kun to ting i livet man ikke blir lei av: "Seg selv og sex." C&C Renegade er ikke et halvslapt spill du går lei, men det er heller ikke den hardeste pakken under treet. Det egger til lakris-syndromet. De første smaker fantastisk, men så blir de proporsjonelt kjedeligere.

HQ

Team Fortress med høstemaskiner
First-person-shooters (FPS) er en genre som er i ubehersket fremmarsj. Det spirer med nye titler og alle forsøker å plaffe ned Kong Counter-Strike. Alle ønsker en bit av kongeriket og Westwood har lagt mye krefter i deres eget attentat. De har forsøkt å gardere seg med den velkjente ånden fra Command and Conquer universet. Spillemetoden er den klassiske "høstmaskinmodellen" kjent fra C&C universet. Man må høste radioaktivt Tiberium, raffinere det og produsere nye enheter. Det nye aspektet er, at alt foregår i 3d og dermed har Westwood laget et utfordrende grunnlag for hybriden mellom RTS og FPS-genren. Dessverre er ikke idèen ikke så velutført som man kunne forvente. Blandingsgenren fungerer utmerket, men spillets hinder er det grafiske området, hvor opplevelsen gir en ubehagelig laminatfølelse. Det ligner på Team Fortress med høstemaskiner.

Artificial Unintelligence
Tilbudet av karakterer og kjøretøyer er stort i C&C Renegade. Det finnes 4 overordnede grupper med karakterer som hver har flere undergrupper. Det finnes 11 forskjellige kjøretøyer fordelt på de to lagene og disse kvantitetene skulle nok kunne felle noen trær. Galleriet dekker bl.a. flere typer snipere, rocket troopers, C4-engineers, gigantiske mammoth tanks og flere lettvektsbaserte kjøretøyer. Våpengalleriet er likeledes storslått og dekker over 20 mer eller mindre sofistikerte drapsmetoder. Men når de rosende ordene er hørt - skal et fælt skrik runge. Da spillets AU (Artificial Unintelligence) nesten underspiller sin rolle. Sumobryting mellom "høstemaskiner" er en tungsindig opplevelse og ei for sarte sjeler. Westwood har hatt flere tusen betatestere, hva pokker har de drevet med?

Singlelivet
Singleplayer delen tar utgangspunkt i helten, Havoc. Han er en klonet Duke Nukem og intelligenskvotienten er på junglenivå: "Me Tarzan, You Jane" eller den mer eksotiske varianten: "Me Tarzan, You Cheetah!". Singlelivet er ikke spillets force. Oppdragene er lineære og det var ikke de store hindringene i dette oppdrettsprogrammet for sjimpanser. Men det gir dynamikk, når reinforcements dumper ned fra helikoptere og dine bombefly flesker over himmelen og sender missiler mot ondsinnede installasjoner. Men generelt mangler historien nytenkningen og overraskelsene.

Jeg vil skyte på ekte mennesker
Spillet fungerer best i multiplayer mode og kommer mer enn til sin rett. Det går lynraskt å produsere kjøretøyer og units (hvis man har fart på raffineriet). Men det er ofte kø ved bilfabrikken og det skaper samme umenneskelige køkultur som man fant i Tribes II. Multiplayerdelen er spesiell fordi, man samtidig må holde styr på strategidelen og det kan muligvis være en av spillets store tiltrekningspunkter. Multiplayerbanene er store, men stygge og serversystemet fungerer ikke stabilt. Det er en fæl tendens til, at man blir kastet av serverne. Det finnes 6 forskjellige multiplayermodes. En av de feteste er Westwoods tolkning av "capture the flag". Idèen er, at en spiller er vitenskapsmannen Dr. Mobius og resten av teamet skal beskytte ham. En spennende modifikasjon knabbet direkte fra Team Fortress banen Hunted.

Dette er en annonse:

Jo! Nej!...
Før utgivelsen oppstod det splid mellom fanatikerne og skeptikerne. Garvede C&C tilhengere vil fortsatt få utløst deres innerste drømmer i spillet. Men gamere som ikke lenger føler draget mot alternative høstmaskiner vil få det vanskeligere. Hvis man sammenligner C&C Renegade med nåtidens standard, så får man en nyansert cocktail. Spill som Medal of Honour, Wolfenstein, Quake III er grafisk overlegne. Counter Strike og Team Fortress har hver deres nerve og feeling. C&C Renegades varemerke er hybridgenren mellom RTS & FPS, samt det sterke våpenet - og karaktergalleriet.

Episk tragedie?
C&C Renegade er en virkelig fet idé. Idèen om å blande RTS med FPS er en fristende cocktail - men det er for mange grafiske barnåler i drinken. Westwood har av salgsmessige årsaker en utrolig repetisjonstrang og retrofiksering på C&C Universet. Men spillverdenen forandrer seg og C&C Renegade er ikke den nyskapelsen mange hadde ventet. Det er en stabil satsning i en velkjent genre og selv om Westwood forsøker å leke hybrideksperter, så er spillet mer FPS enn RTS.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Et spill i det berømte C&C universet med alle de kjente symbolene.
-
Et ganske rotete konsept, som mangler litt fokus for å være skikkelig bra.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
C&C: Renegade er utsatt

C&C: Renegade er utsatt

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Blaaargh! Vel vi er nok mange som hadde regnet med å slå kloa i Westwoods Command & Conquer: Renegade denne julen, men sånn blir det altså ikke!



Loading next content