Norsk
Gamereactor
artikler
Command & Conquer Red Alert 3

Command & Conquer: Red Alert 3

Electronic Arts har nylig annonsert at de er i gang med Red Alert 3, så Gamereactor tok en prat med utvikleren...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Alle som spiller TV- og dataspill har et par hellige graler stående i hylla. Spill de stadig vender tilbake til. Om du ser i almanakken at hele neste helg er blank, eller om du har et ritual hver romjul - vi vender alltid tilbake til noen spill som har gjort ekstra inntrykk. Gjerne noe vi spilte for mange år siden. Jeg har flere sånne spill. Grim Fandango spiller jeg som regel utpå høsten, og Mario 64 kan jeg sitte hele natten og spille sammen med kjæresten min. Men hver gang jeg reiser ut av hovedstaden og drar hjem til mitt barndomshjem, inntar jeg en helt annen verden. Et annet univers. For der hjemme, på mitt gamle gutterom, står en svært gammel og støvete datamaskin. Og der har jeg ett eneste spill installert. Red Alert.

Det originale Red Alert, som kom ut i 1996, begynte med at Albert Einstein hadde funnet opp en tidsmaskin. Med denne reiste han tilbake til 1924 for å "fjerne" en ung Adolf Hitler allerede i det han slipper ut av Landsberg-fengselet - fengselet hvor han skreiv "Mein Kampf". Men hva skjer da? Med Hitler ute av bildet? Da oppstod det en alternativ virkelighet - en verden i skjønn harmoni, og frodige blomsterenger så langt øyet rekker. Eller kanskje ikke... Hitler hadde stått i veien for Josef Stalins ambisjoner, og med nazismetrusselen ute av verden, ligger Europa der som en villig tøs, og bare venter på bolsjevikkuken til Stalin. Det er utgangspunktet til Red Alert-universet.

- Historien vår legger mye vekt på hovedemnet i alle Red Alert-spillene: tidsreiser og de utilsiktede konsekvensene av dem, forteller Chris Corry, produsent på Red Alert 3 ved Electronic Arts studio i Los Angeles.
- I bunn og grunn synes vi ikke Red Alert-serien handler så mye om den kalde krigen og andre verdenskrig, men om tidsreiser. Dette gir oss muligheten til å skape alternative historier og univers der vi kan la fantasien løpe fritt og bringe til liv unike, lekende og morsomme verdener.

Og det er nettopp det de har gjort. Latt fantasien flyte fritt. Mer og mer, også. Se bare på originalen. Det var en del urealistiske ting, som for eksempel Einsteins Chronosphere-tidsmaskin, men rammene rundt det hele var forholdsvis troverdige. Det var en alternativ annen verdenskrig, på et vis, hvor en 40-50-talls-teknologi hadde skutt fart inn i et science fiction-univers.

Dette er en annonse:

Når Red Alert 2 kom i år 2000, ble de realistiske grensene tøyd enda mer. Inn kom Yuri, en tvilsom rumener med telepatiske evner, og kabler skrudd rett inn i hodet. Den alternative tidslinjen fra eneren hadde gått enda lenger, og den teknologiske utviklingen hadde spunnet videre på virkeligheten i Red Alert. Et knekt Sovjet hadde samlet krefter til å invadere USA, og med Kirov-zeppelinene i spissen, starter en storstilt offensiv mot USAs østkyst.

- Selv om hendelsene i Red Alert-spillene - og da snakker jeg spesielt om Red Alert 2 og Red Alert 3 - er svært viktige for alle karakterene som er involvert, så er sannheten at Red Alert-universet egentlig er ganske tullete, innrømmer Chris Corry.
- Dette er stedet hvor en telefonsamtale kan føre til at du mister din frie vilje, hvor krigszeppeliner hersker på himmelen, og pansrede teslatropper kan utslette fiendene sine med elektriske ladninger. Det er morsomt, det er lettbent, og ja, tidvis til og med litt fjasete.

Så hvor skal det "litt fjasete" Red Alert-universet ta oss med neste gang? Red Alert 3 åpner med en panikkslagen sovjetisk ledelse som gjemmer seg bak Kremlins murer. De allierte er i ferd med å pulverisere siste rest av den kommunistiske unionen, men Sovjet nekter å gi seg. Tvunget ned, langt under jordens overflate, i et siste desperat forsøk, tyr de til deres aller hemmeligste våpen. En tidsmaskin.
- Planen deres? Finne Albert Einstein, oppfinneren av teknologien som er direkte ansvarlig for de alliertes siste seire, og slette ham fra historien, forteller Corry.

Altså. Spillserien som begynte med Einsteins tidsreise, reiser nå tilbake for å fjerne opp-finneren fra historien. Men hva skjer da? Blir det ikke noe Red Alert likevel?

Dette er en annonse:

Uten Einsteins briljante hjerne står verden uten noen av de mest sentrale faktaene vi har å forholde oss til, og virkeligheten som vi kjenner den blir totalt forandret - igjen. Det blir for eksempel ingen atombombe som kan sende Japan tilbake til steinalderen. Landet under solen har fått utviklet seg til en av verdens stormakter, og i Red Alert 3 introduseres dette imperiet som en tredje spillbar fraksjon som truer både Sjovet og de allierte.

Dette danner bakteppet for det tredje kapittelet i serien, men som en vis mann sa en gang: historien spiller bare hovedrollen i dårlige strategispill. Det er balansen og strategiaspektet som er det viktigste. Sånn har det alltid vært. Og selv om spillet vil kjøre på den samme spill-motoren vi kjenner fra de forrige strategispillene fra EALA, er det flere større endringer denne gangen.
- En stor gameplayfunksjon Red Alert 3 kommer til å ha er en online samarbeidsmodus drevet av historie - første gang for RTS-sjangeren, forteller Chris Corry.
- Hvert kampanjeoppdrag designes fra bunnen av med tanke på at du alltid har en alliert ved din side.

Videre introduseres også ulike kommandører, litt som Advance Wars-serien:
- Disse generalene har individuelle styrker og svakheter, og veldig unike personligheter. De vil ikke være redde for å dele meningene sine med deg, selv om de gjør det du sier - samtidig som støtten deres gis motvillig hvis de tror du gjør en feil, forteller Corry.
- Du vil også ha masse muligheter for gjenspilling. Når hver av generalene har en prioritert spillestil og liker spesielle enheter og bygninger best, kan du spille et oppdrag om igjen med en annen general - eller en annen onlinevenn for den saks skyld - og dermed få en dramatisk forskjellig spillopplevelse.

Det andre store fokusområdet er marint gameplay. Sjøslag har tidligere vært noe begrenset, men i Red Alert 3 er vannet blitt et mye mer brukbart spillelement.
- Vi ville designe kamper på sjøen slik at de likestiltes med landbaserte kamper og luftstrid, og det trengtes tid for å gjøre denne funksjonen ordentlig, sier produsenten.

For å få en effektiv veksling mellom land- og sjøslag blir vi introdusert for en rekke enheter som kommer til å fungere både på land og til vanns. Gir du en av disse amfibie-enhetene ordre om å forflytte seg fra fast til flytende element, vil den automatisk gjøre seg om til et marinefartøy, uten at spilleren trenger å gjøre noe mer. Disse multi-enhetene er dog ikke best verken til lands eller til vanns - da trenger du dedikerte kjøretøy.

- Dette gir en helt ny dimensjon til det strategiske gameplayet i Red Alert 3. Nå må du anslå om motstanderen kommer til å bygge på land eller aggressivt gå for en marinebase - eller kombinere de to. En uforsiktig spiller vil satse alt på ett kort og sende avgårde et tidlig tanksangrep, bare for å oppdage at basen han vil angripe er ute på sjøen og utenfor rekkevidde. Til slutt har vi sendt ressursinnsamling ut i havet også. Dette betyr at spillere som fullstendig ignorerer havet gjør det på egen risiko, ettersom dette ofte betyr å gi motstanderen en viktig del av deres potensielle økonomi.

- Dette fører oss direkte til Den Hellige Gral for balansen i strategispill - nøkkelen er å komponere styrkene, fortsetter Corry. Du kan ikke lenger simpelthen oversvømme slagmarken med en enhet, og håpe på suksess. Resultatet avhenger av en effektiv miks av forskjellige enheter, og for mer avanserte spillere gjelder det å mestre hver enhet sine primære og sekundære egenskaper.

Jeg spør Chris om jeg får muligheten til å bygge min favorittbygning gjennom tidene, uansett strategispill; Tesla Coil'en.
- Tesla Coil'en vil definitivt være på plass.
- Hva er din favoritt i Red Alert 3 så langt?, følger jeg opp.
- Bullfrog'en. Dette er vår nye Sovjetiske transportenhet som bare kan forklares som en sirkuskanon som vi så omtenksomt har kalt "The Man Cannon". Alt av infanteri du stapper inn i Bullfrog'en blir skutt av gårde, og med en fallskjerm daler de sakte men sikkert ned på jorden igjen. Jeg går aldri lei, spesielt ikke når jeg skyter av sted hunder og bjørner. Den har en veldig Red Alert-følelse over seg. Men viktigst av alt er det en kul, ny spillmekanisk greie som virkelig sender "engeneer-rush" inn i en ny dimensjon. Ja, du kan flytte infanteri raskt og effektivt over kartet, men du må planlegge nøye hvor du skal sende dem fra, da de ikke bare popper opp ved siden av Bullfrog'en. Og så er de svært sårbare for luftvernkanoner mens de daler ned mot bakken igjen.

Chris Corry og resten av teamet på Electronic Arts' LA-baserte spillstudio har en enorm opp-gave foran seg. Det er mange fanatiske fans der ute som vet akkurat hva de vil ha, og det er en kunst å tilfredsstille gamle blodfans, samtidig som de lager et spill som er appellerende og innbydende for nykommere:
- For å si det enkelt, så tar vi det beste fra det gamle, og legger til det beste fra det nye, forteller Corry.
- Vi gir Red Alert-fans alt de elsket med Red Alert-spillene - den overdrevne historien, morsomme og unike enheter, en dyp, historiedrevet kampanje og rask og drivende action. Men vi skrur det opp enda et hakk, og gir dem enda mer - en ny fraksjon, økt fokus på sjøslag og en full samarbeidsmodus.

Til sommeren pakker jeg kofferten enda en gang, og drar hjem til mitt gamle gutterom igjen. Den gamle, støvete PCen min. Red Alert. I sommer kan det bare regne så mye det vil. Jeg kommer til å ha nok å gjøre med å lade opp til den siste delen av denne tullete serien; Red Alert 3. Lever det opp til den gamle Red Alert-følelsen? Som Albert Einstein selv sier det i starten av det aller første Red Alert-spillet: Time will tell. Zooner or later. Time will tell.

Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3
Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3Command & Conquer Red Alert 3

Relaterte tekster



Loading next content