Av krig og ødeleggelse fødes helter. Helter som hver og en besitter unike evner. Helter, som er villige til å operere dypt bak fiendens linjer, mens fiendtlige soldater puster dem i nakken. Helter, som kan angripe uten varsel og med stor presisjon.
I Commandos 2 finnes åtte av disse heltene. Hver har de deres unike evner og som spiller skal du sørge for at de 8 vidt forskjellige kommandosoldatene arbeider sammen om et felles mål: å knuse tyskerne på og sende japanerne ned for telling. Et edelt mål som langt fra er lett å oppfylle, men som du allikevel må gjøre alt for å klare.
Alt kan skje
Akkurat som i forgjengeren, foregår Commandos 2 under Andre Verdenskrig og det er fortsatt den unike blandingen av taktikk, action og sluhet som driver spillet gjennom de i alt ti oppdragene. Det høres umiddelbart ikke ut som mye, men ikke misforstå. Det som savnes i kvantitet kommer tifold tilbake i kvalitet. Alle de 10 oppdragene finner sted i skiftende miljøer fra tyske ubåtsbaser til ensomt beliggende øyer i Stillehavet, hvor japanske soldater gjør livet surt for alle som kommer for nært.
Kompliserte aksjoner
Til hver mission hører en lang rekke betingelser, som må være oppfylt før missionen kan kalles en suksess. Men flere kan tilføyes underveis, og selv en simpel mission kan fort bli komplisert. Under en simpel infiltrasjon av en tysk ubåtbase, oppdager man at tyskerne har fanget en alliert ubåt og besetning. En redningsaksjon settes i gang, for å få både besetning og ubåt i sikkerhet, men det krever at du finner nøkkelen til besetningens celler, finner ubåtens kaptein og åpner hangardørene, så ubåten kan komme ut.
Underveis får du en rekke sekundære mål, som krever at du ødelegger basens drivstoffdepot og torpedoverksted. Hver mission har denne graden av usikkerhet over seg, så det er alltid med en viss form for spenning man begynner å spille neste mission.
Særegne evner og kvalifiksjoner
En av nøkkel-elementene i Commandos 2's gameplay er de åtte kommandosoldatenes forskjeller. De besitter hver en rekke unike evner og det handler om å utnytte disse evnene, så gruppen din arbeider sammen som én. Fans av det første Commandos vil kunne kjenne igjen den Grønne Bereten, snikskytteren, marinesoldaten, spionen, sjåføren og sprengstoffeksperten, som alle nyter godt av deres erfaringer fra det forrige spillet.
Tyven og baben
De to nye tilføyelser er en tyv og en forførende russisk "femme fatale". Hun har utseendet til å gjøre en hver fiendtlig soldat varm i trøya, og kan derfor distrahere fienden. Tyven er lett på tå. Faktisk er han den raskeste i hele teamet og samtidig den smidigste. Det gjør det mulig for ham å gjemme seg i tønner og under senger. Dessuten er han dreven i å tømme lommene på intetanende soldater for nøkler og andre nyttige ting.
Sniff Alkohol!
Gruppen har også fått en liten maskot i form av en ilter liten pitbullterrier ved navn Whiskey. Whiskey går uhindret rundt blant fiendens menn, og er dermed ideell til å frakte små ting som hemmelige dokumenter fra den ene kommandosoldaten til den andre, uten at fienden oppdager det. Underveis møter man også Allierte soldater, som man kan kommandere rundt, selv om deres evner er sterkt begrenset i forhold til kommandosoldatenes.