Norsk
Gamereactor
forspill
Commandos: Strike Force

Commandos: Strike Force

Commandos har gått fra strategi til FPS, og det ser ut til å ha vært en vellykket vending. Kristian har funnet frem snikskytterriflen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Morgendisen ligger lydløst på vannet i det båten putrer rolig inn til kai. Det er en spent nerve i luften når mannskapet ditt skal vise frem papirer til tyskerne for innpass lenger inn i fjorden. Det norske snølandskapet forteller mye av hva du kan forvente. Vi kjenner mange historier. Det er 2. Verdenskrig og de allierte styrker skal fullføre et sabotasjeoppdrag mot Nazisvina som har okkupert Norge. Etter en del krangling og kverulering får du og dine allierte et endelig NEIN av tyskerne. Ingen innpass! Etter noen sekunder slår desperasjonen ut. Dere angriper. Tyskerne svarer med å vise sine skjulte mitraljøsestasjoner plantet innenfor noen vinduer. Du befinner deg fortsatt på båten med en rolle som laget ditt er helt avhengig av. Sniper! Etter å ha samlet deg sammen og lokalisert den fiendtlige ilden, svarer du med skudd. Stå skjult, sikt, hold pusten og klem forsiktig på avtrekkeren. To hodeskudd og begge de tyske mitraljøsene er ute av spill. Laget ditt stormer mens du dekker fra avstand. Etter en kort periode med kikkertsikte skifter du manuelt karakter. Du er bakkesoldat og tyskerne har god dekkposisjon i et naust. Du kryper nærmere og klarerer posisjonen med en granat. For å være på den sikre siden sjekker du naustet, og for din egen tilfredsstillelse ligger det surkål over hele gulvet. Ikke lenge etter har dere inntatt den tyske kontrollposten, og sabotasjeoppdraget kan for alvor fortsette.

HQ

Den strategiske fugleperspektiv-serien Commandos har gjort forvandlingen til første perspektiv. Etter 6 brett med en tidlig kode av spillet mener Gamereactor det er verdt og følge med på denne tittelen. Men, det er fortsatt en del knuter som bør løses før spillet lanseres.

Spillet starter med et treningsbrett. Det første du lærer er å snike deg innpå fiender og drepe de lydløst. Ingenting er som å hilse på en gammel venn, med den koselige "kniv i ryggen". Etter litt svømming, sniping, og andre enkle utfordringer, kommer du til et lite gårdsområde. Her er noen allierte fanget, og området blir presentert for deg. Det fortelles litt om vaktenes posisjon, og hva som er lurt eller ikke så lurt. Nettopp her ligger kanskje de sterkeste kortene i spillet. Muligheten til å velge din egen femgangsmåte selv. Her minner spillet litt om det første "Hidden & Dangerous", som er en veldig bra ting. De som er glade i å snike og titte rundt hjørner, for å legge sin egen lille taktiske slagplan kommer til å bli lykkelige. Brettene i spillet har bra design. Det er områder som ikke trenger å utforskes, men allikevel kan brukes til å endre en vanskelig situasjon til din fordel med litt kløkt. De som kjenner Commandos serien vet hvordan forskjellige roller brukes taktisk. Dette er ikke noe unntak i "Strike Force" og jeg har stiftet kjennskap til rollene "Sniper", "Green Beret" og "Stealth". Mange andre elementer av Commandos-serien er fortsatt inntakt som kjøring av fartøyer, infiltrere fiendtlige områder ved å stjele uniformer, avlede oppmerksomhet og andre detaljer i spillbarheten som gjør opplevelsen litt mer interaktiv og interessant enn å bare skyte seg fremover. Med mye polering og bedre kunstig intelligens kan dette spillet bli veldig bra.

Visuelt sett overlater spillet en del til fantasien. Lavoppløselige teksturer, hakkende animasjoner, statiske omgivelser hvor jeg kun har sett fysikk på tønner, og lav bildeoppdatering er noe av det visuelle som ble lagt merke til. Det skal også nevnes at det er litt urettferdig å henge seg opp i sånne detaljer når spillet enda ikke er ferdig. Det visuelle kan glattes ut før spillet havner i butikkhyllene. Atmosfæren i det visuelle er nemlig sterkere enn det tekniske, og blir sammen spillbarheten en opplevelse det er lett å leve seg inn i. Lydmessig fungerer 5.1 effektene av kuler som suser rundt deg bra. Dialogene og stemmeskuespillet er jeg ikke helt overbevist om. Det virker ofte litt tamt og krampeaktig. Musikken passer bra til atmosfæren med chello og enkle orkestrale spenningseffekter som minner litt om eldre krigs og spenningsfilmer.

Det er den spanske utvikleren Pyros som står bak spillet, og vi var faktisk på besøk hos gutta i Madrid i april i år. Vi du ha mer lesing om Strike Force, finner du reportagen fra Madrid her, og et intervju med prosjektleder Jose Manuel Garcia finner du her." target="_blank">http://www.gamereactor.no/texter/?id=98506">her</a>.</a> Spillet har absolutt potensial, og det blir interessant å følge med på hvilken effekt poleringen frem mot lanseringsdatoen får.

Dette er en annonse:
Commandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike Force
Commandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike Force
Commandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike Force
Commandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike ForceCommandos: Strike Force

Relaterte tekster

0
Commandos: Strike Force

Commandos: Strike Force

FORSPILL. Skrevet av Kristian Nymoen

Commandos har gått fra strategi til FPS, og det ser ut til å ha vært en vellykket vending. Kristian har funnet frem snikskytterriflen...



Loading next content