LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      forspill
      Condemned 2: Bloodshot

      Condemned 2: Bloodshot

      Dystert, mørkt og uhyggelig. Monolith overgår seg selv med en spennende oppfølger, og fans av eneren vil definitivt ikke bli skuffet!

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      For meg var lanseringen av Xbox 360 langt fra spennende. Kameo sa meg ikke mye, Perfect Dark Zero var en stor skuffelse og uten bensin i blodet tiltalte Project Gotham Racing 3 meg heller ikke noe særlig. Kanskje var det nettopp derfor jeg falt pladask for Monoliths sorte og enormt uhyggelige Condemned: Criminal Origins, et spill som paret den utrolig populære
      FPS-opplevelsen med horror-sjangerens innlagte sjokk-effekter.

      I dårlig opplyste ganger som nærmest skrek etter en renovasjonsarbeider, gikk jeg på jakt etter en seriemorder og jeg nøt opplevelsen hele veien ut. Det har skjedd mye med sjangeren siden den gang og i klokskapens lys er det alltid tydeligere å få øye på Condemned: Criminal Origins mindre og tilbakevendende feil. Forensic-systemet var en gimmick, en slags "trykk på knappene og se hva som skjer"-sak mens historien nærmest forduftet innenfor de første timers spilling. Selv kampsystemet som til å begynne med virket dypt og interessant ble ensformig, kanskje mest av alt på grunn av den kunstige intelligensens mangel på å legge nye taktikker.

      Om Lead Game Developer Frank Brooke kan lese tanker eller ikke skal jeg ikke kunne si, men etter å ha funnet en sitteplass bak lukkede dører på Segas stand og funnet frem notisblokken min, ramser han opp forbedringene i Condemned 2, og det høres mer eller mindre som min personlige ønskeliste. Brooke begynner med historien:

      "De av dere som har spil det opprinnelige spillet siter sikkert og tenker "hva var det egentlig som skjedde?" Og det gjør vi noe med i toeren. Vi er klar over at selve plottet mer eller mindre forsvant etter et par timer. Hva var det med disse døde fuglene? Og hvordan henger eneren sammen med toeren? Alt dette forklares veldig utført her i oppfølgeren." Han vil ikke avsløre, hva som helt vil skje, men guider i stedet spillets hovedperson over til et kassert fjernsyn som han så stiller inn ved å pille litt på antennene (dette gjøres på de analoge styrepinnene) Sammen med spillets ingame historiesekvenser danner de plottet i toeren, altså på litt samme måte som Bioshocks båndopptaker.

      Dette er en annonse:

      Det er tydelig fra første øyeblikk at Bloodshot er langt mer grafisk imponerende enn sin snart to år gamle storebror. Selv med et ekkelt gjenskjær fra messens mange intense lamper og med et fiktivt New York nærmest i mørke, er det tydelig å se Monoliths mange effekter som teller bl.a. Bloom Lightning, Depth of Field og diverse Pixel Shaders. Han kaster seg først over det sterkt forbedrede Forensic-systemet. For å illustrere hvordan systemet virker, guider Frank Brooke Ethan Thomas oss mot et lik på gulvet i en nesten mørklagt bygning. Offeret ligger i en pøl av blod og det ligner mest av alt en henrettelse. Etter hvert Som Brooke begynner å samle inn bevisene i form av et politiskilt, litt tøystoff fra offeret og en blodprøve, tegner det seg et tydeligere bilde, men det er ikke før han svinger sitt Black Light over offeret (viser ellers ikke synlige blodspor) at vi sammen med Lead Designeren kan konkludere at han ikke døde der, men ble slept til der hvor han ligger nå. Å oppklare mordene er stadig ikke det viktigste, men hvis du vil ha noen av spillets mer spesielle våpen og oppgraderinger så er du nødt til å gå i dybden i etterforskningen.

      Brooke forlater Forensic-fremvisningen og vender tilbake til det lovede kampsystemet. Han henter noe Monolith selv kaller Hobo Fight Club og som reelt er en lukket arena skapt til anledningen. I denne arenaen er de hjemløse ikke annet enn blodtørstige fiender som angriper inntil de drepes. De første møter man i enden av et avløpsrør, før Brooke tar opp en flaske whisky og kaster den etter en tredje. Deretter velger han Ethan Thomas hender og tenner ild til den uheldige som kaster seg mot asfalten og skriker høyt av smerte inntil han til slutt ikke puster mer og dør. Andre som befinner seg der griper Brooke de om halsen og bruker de som et levende skjold mot andre hjemløse. Underveis lykkes det han også å vise hvordan blokkeringssystemet er langt lettere å bruke og hvordan utvalget av våpen er langt større i dette spillet. Jeg er synlig imponert over den massive overhaling. Dessverre får vi ikke lov til å oppleve hvordan dette kampsystemet fungerer i spillets multiplayerdel. Frank Brooke vil ikke si noe.

      Da jeg går fra fremvisningen en halv time senere er det med troen på at Condemned 2: Bloodshot kan gi meg samme intense og ikke minst skremmende opplevelse som det første spillet gjorde - Monolith har i hvert fall lagt fundamentet noe veldig spennende. Og vi gleder oss å se nærmere på det.

      Condemned 2: BloodshotCondemned 2: BloodshotCondemned 2: BloodshotCondemned 2: Bloodshot
      Condemned 2: BloodshotCondemned 2: BloodshotCondemned 2: BloodshotCondemned 2: Bloodshot
      Condemned 2: BloodshotCondemned 2: BloodshotCondemned 2: BloodshotCondemned 2: Bloodshot

      Relaterte tekster

      Condemned 2: BloodshotScore

      Condemned 2: Bloodshot

      ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

      Skrekkmesterne i Monolith stod bak et av de beste lanseringsspillene til Xbox 360. Nå vender de tilbake, og Jon Cato har spilt seg gjennom Ethan Thomas' siste psykomareritt...

      4
      Condemned 2-intervju

      Condemned 2-intervju

      ARTIKKEL. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

      David Hasle, produsenten av Condemned-spillene, tar oss med bak dørene til Monolith og forteller om den brutale spillserien som lot oss banke opp blodtørstige fylliker med stålrør.



      Loading next content