Crash Bandicoot 2: N-Tranced

Crash Bandicoot 2: N-Tranced

Noe som ikke er å unngå er at Crash alltid vil bli sammenlignet med Mario. De er begge originale figurer som har fått hver sin plattform til å selge godt.

Crash-Station
Crash Bandicoot er som kjent en gammel kjenning fra Playstation. Crash’s første spill ble ganske populært etterhvert, men ikke den hiten Sony hadde drømt om. For det skal mer enn en halvkjapp "bandicoot" til for å danke den o’store og mektige Mario ned fra tronen. Uansett har Crash Bandicoot alltid blitt forbundet med Sony og Playstation, og for 2 år siden kom det første Crash spillet som ikke var ment for Playstation. Spillet var mer eller mindre ganske likt sine forgjengere på Playstation, men historien hadde blitt pusset litt på.

Hvorfor kan ikke Crash skyte???
Noe som ikke er å unngå er at Crash alltid vil bli sammenlignet med Mario. De er begge originale figurer som har fått hver sin plattform til å selge godt. Mange vil vel kanskje si at Crash ikke har noe å stille opp med mot Mario, men det er til det motsatte er bevist. Crash har mange egenskaper som Mario bare kan drømme om, som for eksempel Rocket Jump, Tornado Spin, Super slide, Turbo Run og en håndfull til. Crash oppfører seg på mange måter som Warner Brothers’ "Tazmanian Devil", også kjent som "Taz", hvor han springer rundt nærmest som en støvsky og tar kål på det som finnes av fiender.

Foruten å inneholde en spinnvill Marioklone, har Crash Bandicoot mye å by på. Spillet er ganske variert I form av forskjellige spillemoduser, man får blant annnet stå på wakeboard, fly rundt med et flyvende teppe, bli forfulgt I verdensrommet av en kjempemessig meteor, og sist men ikke minst rulle rundt I en kule for å knuse kasser. Sistnevnte aktivitet kan minne en god del om Super Monkey Ball til Gamecube, hvor man styrer en kule med en person inni. Kontrollen på denne kula kunne med fordel vært bedre, da man ganske ofte ruller utenfor kanten, på grunn av litt for hard trykking på styrekrysset. På en annen side fungerer kontrollen utmerket til vanlig platformhopping, og man blir omtrent hekta og lyder av "nå-har-jeg-dødd-hundreogflerogførti-ganger-men-jeg-prøver-på-nytt" syndromet.

Pelsdyr i lommeformat
Grafikken I Crash Bandicoot er det lite å utsette på, bortsett fra at bakgrunnene kan bli litt mørke hvis man ikke har det rette lyset mot skjermen(såfremt man ikke eier en GBA SP da...). Det er klart og tydelig at det faktisk er Crash som springer rundt på den lille 2" skjermen, forskjellen fra Playstation er at det her bare er I 2D. Animasjonene er også troverdige og vittige, og bærer et klart tegnefilmaktig preg. Spillet flyter helt perfekt og er så å si fritt for bugs, noe utviklerne skal ha all skryt for. Lyden er også veldig bra gjengitt, musikken er akkurat slik plattformspill-musikk skal være, og lydeffektene står I stil til hva som skjer på skjermen. Lydbildet er også preget av tegnefilm, men det er absolutt ikke noe negativt I dette tilfellet. Så utifra dette vil jeg påstå at de audiovisuelle aspektene står I stil til resten av spillet.

#¤&£$!Arrrgh......Nå døde jeg for n’te gang!
Vanskelighetsgraden I Crash Bandicoot er veldig varierende, noe som til tider kan irritere litt, når man for hundreogførtiende gang prøver seg på for eksempel et brett hvor man skal rulle rundt med kula(eller "Atlasphere" som det så fint heter). Spillet er passe stort, og inneholder ca 100 baner. Du vil neppe klare dette spillet på mindre enn to timer vil jeg tro, undertegnede klarte spillet 31% på 3 timer.... Til tross for en varierende vanskelighetsgrad, så setter ikke det en stopper for at du vil prøve å komme deg videre. På en finurlig måte har utviklerne strukturert banene slik at det er noen lette partier, og noen mer vanskelige partier. Dette gjør at du føler at du bare må komme videre, for å se hvordan neste brett ser ut, og ikke minst hva som skjuler seg I neste verden.

Når man har klart et brett, får man muligheten til å kjøre en "Time Trial" modus på brettet, for å få tak I en spesiell krystall. Så hvis du har klart alle banene I normal modus kan du jo prøve å klare alle banene I "Time Trial Mode"! En annen liten fiffig sak som er tilgjengelig er en såkalt "Link Mode". Her kan du koble opp GBA’en din mot en kompis sin GBA, og utfordre han til å race deg med "Atlasphere". Bortsett fra dette er det ikke mye som tyder på at du vil spille spille så altfor mye etter at du har klart det 100%, men mye moro for penga får du ihvertfall!

7 / 10
+
Fin grafikk og god lyd, Et solid plattformspill som får tida til å fly, og som er nesten like bra som Mario.