Create

Create

Kim har åpnet tenkeboksen og latt fantasien løpe fritt i EA Bright Lights skaperspill Create.

Kun fantasien setter grenser. Slik forsøker EA å fenge vår oppmerksomhet med det nye spillet fra utviklerne i EA Bright Light. I utgangspunktet en særdeles innbydende tanke. Å kunne bygge de mest vanvittige, halsbrekkende konstruksjonene, samtidig som en ukritisk misbruker de fysiske lover på det groveste, det burde jo by på en skikkelig karamell av en spillopplevelse. Eller?

Create foregår på i alt 14 opplåsbare brett, hvert bestående av ti fysikkbaserte og fem utformende oppgaver. Verdt å merke seg er at selv om du har flotte 3D-omgivelser hvor du kan la dekoratøren i deg selv komme frem, er det kun på et 2D-plan fremst på området at den virkelige handlingen foregår. Dette er litt synd. Jeg klarer ikke helt å skyve fra meg tanken om at fysikkpuzzles i 3D kunne blitt en høydare.

Jeg har lært at "create" på godt norsk betyr å skape eller å opprette. Etter å ha tilbrakt en del tid med Create befinner jeg meg i en frustrerende situasjon. Jeg har blitt lurt! Enten har min tidligere engelsklærer kost vettet av seg med organisert vranglære, eller så er det EA som åpenbart mesker seg med en misvisende tittel. Jeg føler nemlig at jeg slettes ikke har skapt noe særlig av betydning. En stor del av oppgaveløsningen går ut på å vilkårlig klæsje ned en mengde forhåndsbestemte klistremerker og bakgrunner på et allerede ferdigkonstruert brett. Sånn sett føles "å dekorere" som et mer dekkende verb.

Det skal riktignok sies at for å fullføre de ulike hjernevriderne er du avhengig av å sette sammen en kjede av hendelser ved å benytte utvalgte tilgjengelige objekter. Det føles likevel ikke som om jeg skaper noe nytt, ei heller lar kreativiteten flomme. Ofte legger de tilgjengelige objektene altfor klare føringer for hvordan oppgaven skal løses. Den kunstneriske friheten blir lagt bånd på av strikte retningslinjer. Jeg skulle gjerne sett at det fantes et bredere utvalg av dingser og verktøy man kunne benytte for å nå målet. Istedenfor opplever jeg nå at en sjelden behøver å tenke utenfor boksen, men at en riktig løsning heller er avhengig av en enorm mengde prøving og feiling. Du vil finne den riktige metoden uten store mentale strabaser. Problemene oppstår først når du må finjustere samtlige duppeditter inn i evigheten for å nå frem til målet.

Akkurat denne strabasiøse og hinsides frustrerende småpirkingen gjør at Create bommer noe på å være den glade familieunderholdnings-pakken den gir seg ut for å være. All den nødvendige finjusteringen medfører at spillet blir for vanskelig for de yngste, samtidig som det gjør spillet lite innbydende til kollektiv hjernestorming hjemme i stua.

Spillet er dyppet i et lystig og fargerikt malingsspann. En lett og gladsindig grafikk danner et grunnlag for en riktig koselig opplevelse, ikke ulikt hva vi finner i for eksempel Viva Piñata eller Little Big Planet. Dessverre opplever jeg likevel Create som skuffende platt og sjelløst. Noe av grunnen til dette er nok den totale mangelen på spillfigurer, dialog og stemmebruk. Kun musikken og enkelte lydeffekter spriter opp stemningen fra tid til annen.

Det skal sies at du unektelig vil oppleve gode øyeblikk i Bright Lights verden også. Enkelte av de senere utfordringene stiller virkelig store krav til nyskapende tenkning, og nødvendigheten av stadige, små forandringer er ikke så markant til stede. Det er i disse øyeblikkene Create åpenbarer sitt enorme potensial. For det er ikke tvil om at det finnes nok å bedrive tiden med. Over 200 oppgaver sørger for at du ikke bare vil bruke timevis på å komme deg rundt, men sannsynligvis også døgn i ren spilletid. Hovedproblemet er at den absolutte majoriteten av utfordringer er direkte kjedelige. Det er bare et spørsmål om tid før du vil få den riktige løsningen, og det stilles lite krav til de små grå i topplokket.

Create er et spill som kunne vært så mye, mye bedre. EA oppfordrer til kreativ tenkning hos brukerne, men har selv manglet den nødvendige piffen ved utformingen av oppgavene. Jeg håper virkelig at det vil komme en oppfølger i løpet av de nærmeste årene, for om utviklerne lærer av sine feil kan dette bli meget interessant.

CreateCreateCreateCreate
5 / 10
+