Norsk
Gamereactor
forspill
Crusader Kings III

Crusader Kings III

Vi har tilbragt over 12 timer med Paradox' lenge ventede etterfølger.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Hvis det er ett område som Crusader Kings II kunne vært bedre på, så var det tilgjengeligheten. Fra starten av helt tilbake i 2012 og frem til i dag, så har det vært en hard nøtt å knekke takket være selve kompleksiteten av opplevelsen. Serien er konstruert rundt en gigantisk sandkasse, hvor du styrer et mektig dynasti gjennom historien, men det er et utall systemer som utgjør denne komplekse simulasjonen, såvel som noen ganske dype regelsett som avgjør hvordan hver enkelt karakter kan utvikle seg. Det har ikke akkurat hjulpet at Paradox gjennom årene har lansert noen omfattende utvidelser til spillet som kun har introdusert enda flere elementer til opplevelsen. Crusader Kings II har vært ute i mange år, men har blitt så tungt at det nærmest er fiendtlig overfor nye spillere. Av den grunn er Crusader Kings III ganske interessant, for kanskje har utviklerne lært av dette, og nylig ble vi invitert til å se spillet i aksjon.

Vi nevnte den individuelle progresjonen og de dyptgående regelsettene av en grunn, for Crusader Kings III er ikke noe rollespill, det handler bare om å ta styringen over en konge eller en dronning, å styre en hel familie, og derigjennom beskytte ditt dynasti gjennom historien. Det kan du gjøre på mange forskjellige måter, men den generelle regelen er at du trenger støtte og makt til dette. Dette kan oppnås ved å være en kompetent hersker, men det kan også gjøres via snedig planlegging, innflytelse og godt gammeldags press. Det har blitt innført et nytt "Hooks"-system, som gjør at du enten kan kreve, eller tilby, tjenester av dine allierte, og på den måten forme partnerskap gjennom flere tiår. Du kommer dog flere ganger til å støte på mange utfordringer, som politiske feider, backstabbing, dårlig omtale og avtaler som blir gjort under bordet uten din tillatelse. Det er sånn det skal være.

Crusader Kings III
Dette er en annonse:
Crusader Kings IIICrusader Kings III

Det kan lede til krig, men før du kaster deg ut i kamp må du finne ut av hvordan alle systemene virker, og det kan ta tid. Crusader Kings II klarte å bli uhyre populært blant mange spillere, til tross for at det var meget, meget vanskelig å lære, så dette spillets oppgave er å introdusere helt nye spillere til disse mange lagene av politisk etikette og spennende intriger. En ny tilføyelse som vil gjøre ting mye enklere for nykommerne er et leksikon som man får tilgang til når man holder musen over et bestemt begrep. Derfra kan du lese alt om spillets regler uten å forlate situasjonen, og du kan også kikke mer på dette leksikonet via en rekke pop-up-vinduer, så det er enklere å bli litt klokere på spillet.

Hele brukerflaten, deriblant samtlige menyer og grafiske elementer, er blitt redesignet fra bunnen av, og selv om det tok oss litt tid å bli ordentlig kjent med det nye designet, så gir det langt fortere mening. De to spillene er side om side virkelig som natt og dag. Dessuten fremstår karakterene nå som 3D-modeller i stedet for håndtegnede portretter, som gjør dem lettere å lese, og spillet er mer innlevelsesrikt. Hvis du eksempelvis får barn, så blir karakterdesignet bestemt via en rekke kombinasjoner av diverse faktorer, som foreldrenes utseende, sykdom og annet.

Selvsagt har verdenskartet også blitt oppgradert. Det er nå langt mer detaljert, og zoomer man nok ut kan man se store deler av verden, og det liker vi veldig godt. Selve kartet strekker seg fra nær Island og ned til Afrika, og så over til India, hvor nesten samtlige trosretninger og kulturer er en del av opplevelsen. Store land består av mindre land, som hver for seg har deres eget individuelle nivå av "Control" og "Development", som du må holde øye med, og de har hver for seg ressurser og fasiliteter som hjelper deg med å forbedre ditt rike, skulle dere danne en allianse.

Dette er en annonse:
Crusader Kings III
Crusader Kings IIICrusader Kings III

Denne gangen har spillet en dyptgående opplæringsdel som foregår i Irland. Selv om de mest komplekse systemene her er avslått, så var det nok å ta for seg, og vi følte fortsatt at vi fikk en fullverdig opplevelse med plass til å eksperimentere med de mange systemene. Vi holdt i fire generasjoner, men til slutt endte vi med å starte for mange kriger, og ble så slukt av Skottland. Faktisk angrep skottene til tross får våre beste forsøk på å gjøre dem til våre allierte. Sånn kan det gå.

Den siste herskerinnen vi klarte å plassere på tronen var elsket av sine undersåtter, og det var til og med mulig for oss å tilpasse henne enda mer via et nytt RPG-liknende progresjonssystem, som tillater dypere tilknytning, og låser opp nye evner med tiden. Faktisk kan du allerede forme dine karakterer på et genetisk nivå innen de blir født, ved å strategisk velge en partner til din karakter, og så vil barnet arve bestemte evner og karaktertrekk, som kan være en stor fordel fremover.

Religion er enda et område som Paradox har jobbet på å oppgradere og innovere, og det er nå flere måter du kan inkorporere tro i ditt styre. Den mest signifikante tilføyelsen er en rekke nye muligheter du får i det en ny trosretning skapes. Du kan slå ned på hedenskap, og skape religiøs propaganda for å få folket til å oppføre seg som du vil, men du har også flere redskaper hvis du vil bruke religion til å skape samhold.

Crusader Kings III
Crusader Kings IIICrusader Kings IIICrusader Kings III

Alt dette skaper jo et stort press, og det utsetter du også din hersker for. Dette er en del av RPG-systemet, og hvis du tar valg som går mot dine karakterers interesse og trekk, så blir det enda mer stress og press. Du kan utvikle overlevelsesmekanismer og strategier, som gjør at de er mer tolerante overfor endringer, men det er en balanse du konstant må holde et øye med. Ofte kan du ta valg som former hva din karakter ønsker og ikke ønsker, og det skjer via noen små quizer som som popper opp. Det er en spennende måte å lære mer om sine karakterer, men vi så dog litt repetisjon her i løpet av våre 12 timer med demoen.

Selve spillet starter i 1066, og herfra kan du velge forskjellige steder å starte fra, og du får også servert en detaljert beskrivelse av hvert startpunkt, så du vet hva du begir deg ut på. De varierer i vanskelighetsgrad, men også i fokus, så velg med omhu. Det virker som at Crusader Kings III har tenkt til å fortsette i samme spor som sin suksessfulle forgjenger, men samtidig med det er det blitt gjort en rekke avgjørende endringer som gjør spillet litt lettere å ha med å gjøre.

Ta ikke feil, kompleksiteten er her fortsatt, det er ganske tydelig etter de 12 timene vi har tilbragt med det, men kompleksiteten er pakket inn i flere beskyttende lag nå, og det er mye enklere for nye spillere å sette seg inn i dette. Kombiner dette med bedre grafikk, flotte menyer og flere valg, og det virker som at vi her har en vinner.

HQ

Relaterte tekster



Loading next content