Norsk
Gamereactor
artikler
Crysis

Crysis

Et fantastisk pent og ambisiøst spill, som med det rette fokuset kan bli en ny klassiker.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

«Hva i helvete er det der?», skriker en panikkslagen soldat mens de overlevende ombord på det enorme hangarskipet løper ut på dekk. Ut av eksplosjonenes røykteppe trår et gigantisk, metallisk monster, som med sine lange, edderkopplignende bein er som hentet rett ut fra War of the Worlds. Uten videre betenkningstid åpnes ild mot den ti meter høye skapningen, som ikke ser ut til å ense skytingen. I stedet setter den i gang en slags energi-opplading ved munnen, og det går ikke mange sekunder før jeg innser hva som er i ferd med å skje. "Dekning!". Det skrikes nytteløst. De uheldige ofrene forvandles til frosne ispinner som knuses i tusenvis av biter etter hvert som det enorme monsteret tråkker seg frem.

De gjenlevende soldatene - som nå ikke har noen annen utvei - kommer kjapt til sans og samling, og åpner ild mot gigantroboten med alt sitt tyngste skyts. Et par minutter senere ligger metalledderkoppen livløs på det sønderrevne hangarskipet, mens de overlevende samles opp av en forsinket redningspatrulje. Kampen har vært et imponerende skue, tross de mange ofrene på vår side. Jeg har strengt tatt bare iakttatt det hele fra sofaen mens Bernd Diemer, spillets designer, fiksa biffen. "Det du så her var bare en av spillets mange bosskamper. Crysis har en hel haug store, episke slag." Jeg befinner meg på visning hos de tyske spillutviklerne Crytec. Deres neste spill Crysis er på skjermen, og jeg er bergtatt.

Jeg kan bare nikke gjenkjennende. Synet var imponerende, og overgikk selv skuffelsen over at dette var det siste vi fikk se fra Crysis denne gangen. Jeg følte meg nærmest kastet inn i Spielbergs fortolkning av klassikeren War of the Worlds. Og stoler man på ordene til Cevat Yerlis, Cryteks toppsjef, vil Crysis tilby mer enn bare store robot-edderkopper og en brå avslutning. "Vi så i utgangspunktet på det vi gjorde galt i Far Cry, der for eksempel historien ikke helt holdt vann", sier Yerli. Han er ikke spesielt engstelig for å innrømme gjennombruddsspillets mangler. "Derfor har vi nå prøvd å tette hullene og levere en bedre opplevelse samlet sett." Det høres nesten for godt ut til å være sant. Far Cry fra 2002 tok meg med storm, og jeg så meg aldri tilbake. Spillet hadde selvfølgelig sine feil og mangler, men det tyske jungeluniverset trollbandt meg fra første bølgeskvulp til siste palmesvai.

Oppgjør med Far Cry eller ei, Crytec har definitivt ikke sluttet å lage paradisliknende landskap. Spillets historie er basert på fire klart adskilte episoder, i fire forskjellige omgivelser. Et mystisk fartøy har styrtet ned på en øy i Stillehavet, og de to erkefiendene USA og Nord-Korea er begge svært interesserte i styrten. Crysis’ første del er dermed en taktisk geriljakrig mot koreanske soldater i tette jungelomgivelser. Mye endrer seg når det mystiske romskipet plutselig åpner seg og sender ut en bølge som fryser hele øya til is. Plutselig kryr øya av utenomjordiske roboter som definitivt ikke er vennligsinnede, og de to tidligere erkefiendene må stå sammen for å overleve i den bitende kulda.

Dette er en annonse:

I siste del får de overlevende kjempet seg inn på det mystiske romskipet, men Cevat Yerli vil ikke ut med hva som skjer her. Det eneste han vil fortelle er at spillet er kraftig inspirert av James Camerons film Aliens, noe en kort konseptvideo fra romskipet tydelig viste. Men det mest interessante av alt er det faktum at kampene i romskipet utkjempes i vektløs tilstand - her er det nemlig ingen tyngdekraft - og det kan by på en del spennende gameplaymessige endringer.

Crysis er et skrekkspill med romvesener, eller "alien terror", som Yerli uttrykker det. Og teamet har prøvd å unngå tankeløse skytescenarier som de hjernedøde mutantene fra Far Cry la opp til. I stedet vil både spillets mennesker og romvesener være intelligente, og dermed blir kampene som oftest taktiske. De som kjenner Far Cry vet godt at selv om det vanligvis var best å eliminere motstanderne stille og på avstand, var det slett ikke den eneste veien å gå. Med Crysis prøver Crytek å gjøre spillet enda mer ikke-lineært og underholdende for alle. Gjennom en såkalt Ambient AI har det blitt vesentlig lettere å kjempe mot flere fiender samtidig. Er du typen som ikke gidder å ligge i søla og bli beskutt mens du sikter, men enkelt og greit trekker våpenet og løper skrikende mot fienden, så finnes det fortsatt håp.

Crytek har samtidig prøvd å gjøre spillet mer åpent og variert ved å tilby en rekke dynamiske tilpasningsmuligheter. For eksempel kan helten bruke sin fremtidsutrustning til å oppnå ekstra fart, styrke eller forsvar, noe som åpner opp for en rekke overnaturlige, og ifølge Crytek helt uplanlagte begivenheter. Vil du sparke opp dører, kaste palmetrær og rive i stykker en tank som Hulken, kan du skaffe deg styrkeboost og sette i gang. Ekstra fart kan gi Matrix-lignende egenskaper, der du kan unngå kuler.

Våpnene vil også kunne justeres med en lang rekke oppgraderinger, både av typen du kjenner igjen fra andre skytespill og helt unike for dette spillet. Med den såkalte taktiske ammunisjonen kan du selv bestemme hvordan og når kulene skal aktiveres. Velger du å skyte en vakt, kan du vente til han er borte fra andres åsyn og deretter aktivere kulen, som kan drepe eller bedøve ham. Kulen kan også brukes som en slags radar, slik at du alltid vet hvor vakten befinner seg. Du kan også bruke dem til å hjernevaske fiendene dine over til din side.

Dette er en annonse:

Alt dette høres naturligvis lovende ut, men inntil videre er dette kun store ord fra Crytek, og ikke noe mer. Selv om vi fikk se enkelte elementer i den overraskende korte presentasjonen, har den tyske utvikleren fortsatt til gode å bevise på mange av punktene sine. Det som derimot er udiskutabelt er det grafiske nivået i Crysis. Spillet er det første som benytter CryEngine 2.0, som sammen med forgjengeren gjør et fantastisk arbeid både med store utendørsarealer og mindre, lukkede rom. Men det er fortsatt jungelen som imponerer mest. Her er det presise skygger, en lang rekke effekter som motion blur og depth of field, samt fyldig vegetasjon som kan brekkes på måfå. Resultatet gjør at det blir heseblesende flott å kjempe seg gjennom jungelen. Alt dette er ikke kun sukkertøy for synssansen, den sårbare naturen kan også brukes til å nedkjempe fienden. En palme i ryggen er minst like effektivt som en kule mellom øynene.

Med et sterkere fokus på historien er Crysis’ enspillerdel hovedsakelig i fokus for øyeblikket, men Crytek er naturligvis ikke blind for flerspillerpotensialet de enorme og detaljrike omgivelsene tilbyr. Det inviteres til massive kamper på nettet, med både tanks og fly. Og selv om alle de vanlige spillmulighetene som Capture the Flag og Deathmatch er på plass, satses det voldsomt på den nye Power Struggle. Her følger man en ny trend, der det blir plass til både økonomiske ressurser og erfaringspoeng, slik at onlineopplevelsen blir langt mer progressiv og dynamisk enn i Far Cry. Flere detaljer rundt flerspillerdelen ble det ikke plass til, mest av alt fordi Crytek fortsatt arbeider intenst med å finne den rette balansen.

Det er ingen tvil om at Crytek er en ambisiøs utvikler. De har riktignok bare ett enkelt storspill i bagasjen, men når dette heter Far Cry vet man at det ikke er nybegynnere man har med å gjøre. Selv var jeg vitne til en altfor kort presentasjon som kunne få frem skepsisen i selv den mest godtroende spilljournalist. Likevel er det vanskelig å ikke gi de tyske guttene en god del tillit. Crytek er en målbevisst utvikler som kjenner sine styrker og svakheter, og vet hvor de vil. Akkurat nå trekker alle kreftene mot å lage et storslått pc-spill, som skal tilby en heseblesende, varierende og ikke minst skremmende opplevelse - alt på én gang. Crytec lover gull og grønne jungler, og det kan vi ikke være sikre på å få oppleve. Men leverer de tyske håndverkerne bare en brøkdel av det de lover, blir Crysis uansett et spill av ypperste klasse.

CrysisCrysisCrysisCrysis
CrysisCrysisCrysisCrysis
CrysisCrysisCrysisCrysis

Relaterte tekster

CrysisScore

Crysis

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Fire år etter at spillet ble sluppet på PC er Crysis fortsatt like fantastisk. Dette er et av tidenes beste actionspill...

CrysisScore

Crysis

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Cevat Yerli og Crytek har nok en gang levert et fantastisk actionepos, og vi er i himmelen over resultatet. Et av årets aller beste spill!

Crysis 1 til konsoll bekreftet

Crysis 1 til konsoll bekreftet

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Ryktene om en konsollversjon av det første Crysis-spillet har herjet over lang tid, og i dag kunne Electronic Arts og Crytek omsider bekrefte at versjoner til konsoll...



Loading next content