Hvis du blander sammen tegnestilen til Max Fleischer (skaperen av Skippern og Betty Boop) med det sadistiske gameplayet til Super Meat Boy, så sitter du i grunn med Cuphead - et nytt spill utviklet av de uavhengige spillskaperne i Studio MDHR.
Spillet er en del av Microsofts [email protected], og vi fikk en testrunde under årets GDC-messe i San Francisco. Satsningen skal gi indieutviklere en mulighet til å nå et større publikum ved å bli lansert på Microsofts konsoll.
Cuphead fanget oppmerksomheten min umiddelbart på messen, og selv om jeg ikke visste stort om det plukket jeg nysgjerrig opp kontrolleren for å teste. Det skal sies at jeg er svak for den tegnede stilen, men jeg lot meg også interessere av den stadig voksende køen ved båsen til Studio MDHR. Den søte stilen var imidlertid ikke toneangivende for selve spillingen, for Cuphead er rått og hensynsløst allerede fra start.
Settingen er at man styrer denne Cuphead gjennom spillverden. Han eller hun eller det har tapt et veddemål med selveste satan, og må nå overvinne vanskelig bosser i et forsøk på å betale gjelden. Dette er et 2D-skytespill hvor man fyrer av i åtte ulike retninger samtidig som man unngår innkommende ild. Flere enn meg som tenkter på Contra?
Jeg rekker så vidt å bli venn med kontrollen før jeg møter bølgene med skudd fra fienden, og jeg må lære meg mønsteret for å unngå den sikre død.
Sammen med den lekre stilen er vanskelighetsgraden det mest appellerende med Cuphead. Vi hadde mulighet til å teste fire brett på GDC, men jeg så ikke at noen klarte å komme gjennom det tredje. Dette er nok spillet for deg som liker å bli straffet.
Skulle du ikke være så hardcore, så kan det fortsatt være verdt en titt (kanskje mens noen andre spiller). Stilen er en blanding av Disney og Max Fleischers animerte kortfilmer, og det litt kornete filteret som ligger over gir det hele en deilig nostalgisk følelse.
Utviklerne fortalte dessuten at spillet vil ha en samarbeidsmodus for to spillere, noe jeg absolutt kan se verdien av i et spill som dette. Jeg er i hvert fall veldig sulten på mer, jeg håper det kommer en mer spesifikk dato enn bare 2015 snart.