Cut the Rope

Cut the Rope

Kim har tatt frem tapetkniven for å kutte tau på Iphone. Skar det seg, eller ble det knute på tråden?

Å ta en runde på App Store kan sammenlignes med den følelsen jeg hadde når jeg var med bestemor og bestefar på et loppemarked som guttunge. Det finnes utrolig mye søppel man ikke i sine villeste drømmer kan forestille seg at noen kan ha bruk for. Men en sjelden gang finner man nåla i høystakken. Midt blant alt skrotet kan man finne en skjult skatt. Inniblant dukker det opp et spill som har det lille ekstra. Spill som appellerer til det lekne i oss. Spill som frister til gjenspilling til sent ut i de kalde høsttimer. Cut the Rope er et slikt spill.

Historien er av det enkle slaget. Det er et faktum som ikke kan bestrides. En vakker dag dukker det opp en pappeske på dørstokken, med en enkel instruksjon om å brødfø innholdet på godterier. Søtt nok i seg selv det, men når innholdet viser seg å være et monster så nusselig at selv den mest hardbarkede av oss blir øm i hjerteroten, da kan dette sukkersøte, men akk så skarpe eventyret virkelig begynne.

Skjønt, eventyr og eventyr. Cut the Rope er i bunn og grunn kun en mengde varierende minioppdrag med ulik vanskelighetsgrad, der det endelige målet er å få godtebiten frem til monsternurkets munn. Fremgangen i spillet er ikke ulik den vi finner i det geniale Angry Birds (som er et absolutt must for alle Iphone-eiere). Foreløpig er det fire kapitler, symbolisert med hver sin eske, som igjen inneholder 25 brett. Basert på din prestasjon blir du gradert fra 1-3 stjerner, som du igjen trenger for å låse opp nye brett.

Spillet stiller krav til både logisk tenking og timing. De riktige tauene må kuttes, og de må kuttes til riktig tid for at sukkerbombene skal nå frem til den glupske munnen. De første nivåene er latterlig enkle, og krever stort sett kun at du klarer å føre en finger på tvers av skjermen for å kutte tauet. Det tar imidlertid ikke lang tid før du må sette både hjerne- og muskelceller i større aktivitet. Brettene er ikke spesielt lange, men imponerer med sin store underholdningsverdi og smarte design. Underveis dukker det stadig opp nye hindringer og medfølgende utfordringer som tvinger spilleren til å tenke nytt. Alt dette sørger for en stor gjenspillingsverdi.

Dette er lett, men samtidig varig underholdning som kan anbefales til alle. Det eneste negative med Cut the Rope er at vanskelighetsgraden er noe lav. Et totalt antall på 100 brett høres i utgangspunktet mye ut, men jeg skulle ønske det var det dobbelte. Nå er imidlertid trenden slik at spillene på App Store stadig utvikles, så om en måned eller to har sannsynligvis brettantallet økt betraktelig. Da begynner vi å snakke om en skikkelig knallpakke med spillsnop.

(Cut the Rope koster 6 kroner på App Store)

Cut the Rope
8 / 10