Dark Chronicle

Dark Chronicle

Carl Thomas tester ut Level 5's fantastiske RPG.

Jeg syns at Super Nintendoen (SNES) har vært det beste av konsollene så langt. Sikkert mye fordi det var den jeg vokste opp med, og det var den som virkelig fikk meg til å åpne øynene for spill, men jeg tror ikke det var bare det. SNESen var god den. Den hadde så mange fantastiske rollespill (RPG) som for eksempel Secret of Mana, Zelda - a Link to the Past og ikke minst Chrono Trigger. De var og er i mine øyne rosinen i pølsa når det gjelder spill. Følelsen og atmosfæren de spillene bød på er sjelden kost nå til dags. Historiene de fortalte, eventyrene du trekkes inn i, og de utrolig fengende midi-soundtrackene. Naiviteten og uskyldigheten, det var magisk. Dark Chronicle (DC) gir meg den samme følelsen.

Spillet begynner med en ganske lang filmsekvens, hvor du innimellom kan sloss litt. En lang spillbar intro som viser deg hvem, hva og hvor. Du heter Max og du bor Palm Brinks, en liten rolig by, skjermet fra resten av verden. Ingen i byen vet hva som foregår utenfor bymurene. For 15 år siden ble verden lagt øde av en ond mann, Emperor Griffon. Griffon har funnet en måte å reise i tid på, og har reist tilbake for å endre på fortiden, for at han skal herske i fremtiden. Din oppgave i spillet blir å bygge opp igjen den sanne fortid for å beholde den virkelige fremtiden. Tygg litt på den.

Du reiser vidt og bredt på din ferd for å bygge opp verden, og på veien møter du mange som hjelper deg. Monica er en jente fra fremtiden som også hjelper deg, og du kan etter hvert velge hvem av de to karakterene du være, Max eller Monica. Verden er full av dungeons som du må gjennom for at historien skal rulle videre, og dungeonsene er fulle av badguys. For hver skurk du dreper får du experience, ikke på personen men til våpenet som satte nådestøtet. For hver våpen-level-up, åpner du plasser som du kan fylle med items for å bedre arsenalet ditt. Ikke helt ulik det grid-systemet i Final Fantasy 10(FFX). Hvert våpen har ti abilities (attack, durability, ligthning, flame, osv.) og du kan bygge det opp som du lyster. Det tar litt tid å sette seg skikkelig inn i det systemet, men etter hvert går det smooth as silk.

Det er farlig å nevne spill som Zelda - a Link to the Past, og Ocarina of Time, sammen med Secret of Mana, Chrono Trigger og Final Fantasy, men nå er det veldig fristende. DC har med seg elementer fra alle sammen. Mange gode og ikke minst nye ideer, men samtidig mange gamle høydepunkter og løsninger som fungerer godt. På din ferd gjennom DC samler du deler for å bygge opp igjen en fortapt fremtid, og litt ute i spillet går du inn i SimCity view og bestemmer nøyaktig hva du skal bygge, og hvor du vil bygge det. Hus, trær, elver, åskammer, uthus, gjerder, you name it, men du har selvfølgelig noen rammer å forholde deg til. Mens du bygger kan du reise til fremtiden og se hvordan ting forandrer seg. Veldig godt gjennomført, og det er imponerende hvordan historien utfolder seg mens du reiser frem og tilbake i tid.

Lydsiden ved spillet er imponerende! Det musikalske er i en klasse for seg selv faktisk. Fantastiske låter som setter seg fast i øret, men som ikke irriterer. Det er bare fortryllende. Miljølyd og tale er også veldig bra. Det er ikke stemmer hele tiden, bare på in-game sekvenser og filmer. Resten er det snakkebobler, akkurat som på FFX. Zelda - The Wind Waker var spillet som virkelig skapte stor interesse for tegneseriegrafikk, eller cel-shading. DC er litt i samme sjangeren, men er mer manga/anime style. Animasjonene er gjennomførte, men noen ganger satt jeg og lurte på hva jeg nettopp hadde sett. Ting svikter litt av og til, men det er såpass sjeldent at det er absolutt ingenting som ødelegger spillopplevelsen.

Spillet har et humør som er helt fantastisk. Elefanter som tar baklengs salto i slow-mo Matrix-style, og selvmordsbombende klovner, er noen av latterkicka. Blandingen av utfordring og premiering er god og det er veldig god driv i historien, og ikke minst et veldig bra plott. Det er langt mellom spill med denne tyngden, sjarmen, stemningen og atmosfæren. DC har et enormt stort og utfordrende gameplay og mulighetene er vanvittig mange. Før du er ferdig med dette, er knokene blitt hvite, øynene firkantede og ingen du kjenner tar telefonen. Det er verdt det, du får en knallgod historie servert på gullfat. På diamantfat! Dette er gaming av ypperste kvalitet. Jeg takker og bukker, og sender en stor bukett til Level 5, for et nærmest perfekt spill!

9 / 10
+
En utrolig god historie og du har utallige muligheter