Vi husker sikkert de mange Star Wars spillene som LucasArts har utgitt etterhvert. Og et av de spillene som satt seg best i hukommelsen til de fleste, var de 2 Dark Forces spillene. LucasArts fælger nå opp disse spillene, med et flunkende nytt spill.
Get ready to kick some b*tt!
Det færste Episode 1 spillet som kom, var basert på filmens plot, så man kunne ikke oppleve noe nytt i spillet, hvis man hadde sett filmen. Men det er anderledes i Obi Wan, og det er gode nyheter for Star Wars fanatikerne; det er en helt ny historie man blir fært gjennom û og man kommer til å se steder som man aldri fær har sett i Star Wars universet. LucasArts har også skiftet fra den tradisjonelle first-person synsvinkelen, til den minst like så tradisjonelle third-person synsvinkelen. Og den har de planer om å utnytte maksimalt.
Lyssverdet ble i Jedi Knight, som bekjent, ikke brukt til så mye annet, enn å reflektere skudd og gi fiendene et par mesterhakk, hvis man ikke hadde mer ammunisjon igjen. I Obi Wan vil LucasArts fokusere mere på, at man skal bruke sverdet mye. Et lyssværd er jo Jedi-ridderens viktigste våpen, og derfor mener LucasArts, at lyssverdet ikke bare skal være et våpen lenger. Det skal betraktes som en forlengelse av Obi Wan. LucasArts har planer om å gjennomfære dette, via. deres Glyph system. Systemet vil gå inn og samarbeide med musen, slik at man med musen kan styre sverdet, når man holder Fire knappen inne. Det vil si at man ved å kjære musen stille frem, vil få et rent hugg fra oven, mens man ved en hurtig glidning fra hæyre mot venstre, kan gjære en spin med sverdet. Og på den måten får man mye mer kontroll over sverdet og kommer garantert til å bruke det mye mer, enn i Jedi Knight.
Men lyssverdet vil ikke være det eneste våpenet til Obi Wan. Selv om han starter med det, kan man underveis i spillet û etter å ha slaktet seg gjennom de færste mange fiender, få fælgende våpen til rådighet; En Naboo S-5 Security Blaster, en Battle Droid Blaster, en TM-29 Sniperrifle, Ion granater, CR-2 Naboo Blaster og "The Tusken Gaderffi Stick". Sånn det ser ut nå, er antallet våpen pent, men det kan selvfælgelig rekke å komme flere underveis.
The Matrix
Hvorfor blande filmen ôThe Matrix" inn I dette? Det er det en god grunn til. I Jedi Knight, kunne man enten være på "Jedisiden" eller "Sithsiden". Obi Wans skjebne, er som bekjent allerede bestemt, så det er bare en mulighet til å bruke Jedikreftene. Og disse vil være ganske spektakulære. I stedet for û som i Jedi Knight, å kunne bevege seg med en stor hastighet, vil Obi Wan benytte seg av ett konsept, vi sist så i The Matrix. Nemlig at alt rundt Obi Wan, begynner å forgå langsomt, mens han kan bevege seg med normal hastighet. Personlig, er dette en feature jeg gleder meg mye til å oppleve. Man vil fra starten av, ha alle Jedi-evner, i motsetning til spillet Jedi Knight, hvor man måtte tjene poeng. Det skal man også her, men man bruker dem bare til å forsterke de kreftene man har allerede. Jo flere poeng, jo mere power. Man får mulighet til å kaste sitt sverd etter fiendene û derefter lander det sikkert i Obiæs hånd igjen, trekke ting fra eller til seg, bli usynlig, heale og det vanlige Jedi-styret. Men spesiellt "Matrix-featuren", vil nok bli interressant, hvis det lykkes LucasArt å gjære et godt stykke arbeid på det områdetà
En lovende tittel
Obi Wan lover godt. Med en pen grafikk i en noe alternativ kameravinkel, kan vi glede oss til LucasArts kommende tittel. Og fiender er det massevis av: Det er de fiendtlige droider vi så i filmen, en ung Darth Maul, Sith-agents, Tusken Raider og en helt ny droide som vi ikke så i filmen. Man kan fly rundt på speeders, i tanks og få alle non-federationmedlemmer til å hjelpe deg, gjennom en rekke commands. Du kan hoppe og springe rundt og gjære sinnsyke jedi-manævrer, mens du fortsatt har fienden på kornet. Så alt i alt, kan vi godt love, at det er en fet tittel som er på veià
Utgivelse: Våren, 2001