Vigil Games valgte som kjent å ikke inkludere en samarbeidsmodus for fire stykker i Darksiders, til tross for å omhandle Apokalypsens fire ryttere. Ifølge Haydn Dalton, hoveddesigner for Darksiders II, var dette aktuelt lenge, men de valgte å luke det vekk til fordel for kampanjen.
- Vigil ville egentlig ha en co-op-modus for fire spillere. Men vi hadde ikke mye konsollerfaring, og det var en helt ny sjanger for oss. Derfor gikk vi for den minst risikable løsningen, og fokuserte på kampanjen, forklarte han til Inc Gamers.
Ifølge Dalton skal Vigil ha vurdert å legge til en samarbeidsmodus i Darksiders II. Etter å ha vurdert saken bestemte de seg for å holde seg til samme formel, men utelukket ikke at det kunne skje i fremtiden.
- Jeg tviler på at det finnes noen som liker Darksiders, men misliker tanken på å skape uro med tre kompiser. Vi hadde selvfølgelig blitt nødt til å endre på gåtene, ettersom de er designet for én person. Å lage samarbeidsgåter ville vært en helt ny utfordring for oss, siden det måtte ha fungert å løse dem alene også, fortalte Dalton.
Darksiders II består altså bare av en kampanjemodus, selv om venner kan bytte gjenstander seg imellom. Spillet slippes til PC, Xbox 360 og Playstation 3 i august.