Day of the Tentacle: Remastered

Day of the Tentacle: Remastered

Rasmus får nesten tårer i øynene når han tenker tilbake på denne klassikeren. Derfor var han en selvskreven kandidat til å anmelde nyversjonen...

Jeg har vanskelig for å sette ord på hvor høyt jeg setter det originale Day of the Tentacle. Jeg fikk det i julegave i 1993, da 10 år gammel og iferd med å lære meg engelsk. Sammen med foredrene mine spilte jeg det konstant de neste to månedene, mens vi sakte men sikkert jobbet oss gjennom spillets mange snedige gåter.

Det var mitt første møte med pek-og-klikk-sjangeren, så vidt jeg kan huske. Jeg hadde spilt eventyrspill tidligere, men bare Sierra-spill som Police Quest, King's Quest og Space Quest, altså spill med primitiv EGA-grafikk der man sklle taste inn kommandoer som "open door" eller "take keys". Day of the Tentacle var for en tegnefilm å regne sett i sammenligning.

Det jeg prøver å si er at jeg virkelig, virkelig falt for Day of the Tentacle. Jeg har gjennomført det utallige ganger, og jeg kunne lett ha skrevet en komplett "walkthrough" utelukkende fra hukommelsen. Jeg har slitt ut de opprinnelige diskettene spillet kom ut på, skaffet meg CD-ROM-utgaven og til og med spilt gjennom eventyret i emulatoren ScummVM flere ganger. Hva jeg kjente på da HD-utgaven Day of the Tentacle ble annonsert? En slags nostalgisk eufori.

Day of the Tentacle er en fortelling om tidsreiser. Spillet foregår i nåtiden, såvel som 200 år i fremtiden og 200 år i fortiden. Likevel foregår alt på samme sted geografisk, nemlig i herskapshuset til den gale Dr. Ed Edison, hans familie og to intelligente, snakkende tentakler kalt Purple og Green. Purple kommer til skade for å drikke vann forurenset av industriavfall og muterer om til et ondskapsfullt geni som ønsker å erobre verden. Han må naturligvis stoppes.

Day of the Tentacle: RemasteredDay of the Tentacle: Remastered

Hvordan gjør man det? Jo, man bruker Edisons tidsmaskin til å reise ett døgn bakover i tiden, for å kvitte seg med avfallstoffene før Purple rekker å drikke vannet. En god plan, men dessverre bryter tidsmaskinen sammen underveis, og fortellingens tre hovedpersoner, nerden Bernard, headbangeren Hoagie og medisinstudenten Laverne, ender opp spredt ut over 400 år. For å hjelpe dem tilbake til deres egen tid må man blant annet sikre strøm til tidsmaskinene deres (som naturligvis er bygget opp av festivaltoaletter), slik at de kan komme seg tilbake og stoppe Purple Tentacle.

Nyversjonen av Day of the Tentacle er ikke den første HD-remasteren av en klassisk Lucasarts-tittel. For noen år siden ble det samme gjort med de første Monkey Island-spillene. Da fikk man et problem med grafikken, ettersom de opprinnelige spillene ikke hadde en tegnet stil slik som etterløperne. Likevel valgte man å forsette i samme gate, noe som ga spillene et merkelig, blandet visuelt uttrykk.

Day of the Tentacle: Remastered

Dette er ikke et problem for Day of the Tentacle: Remastered. I stedet gjør spillet i høyeste grad ære på kildematerialet, og hadde man ikke visst bedre skulle man tro at de originale bildene hadde blitt skannet inn med høyere oppløsning. Sannheten er heller at alt sammen er laget på nytt fra bunnen av, etter strenge retningslinjer. Fargene er de samme, lyssettingen er den samme og animasjonene er de samme. Det eneste som har endret seg er mengden piksler på skjermen, og den økte oppløsningen gjør selvsagt detaljene langt mer tydelige.

Sluttresultatet er en oppgradering som er 100 prosent tro mot originalen, og et spill som ser fantastisk ut. Det ser ut slik man husker det i hodet sitt, og ikke slik det egentlig så ut, noe som kommer tydelig frem når man aktiverer den gamle grafikken. Med et enkelt trykk på F1-tasten kan man nemlig hoppe frem og tilbake mellom den gamle og den nye versjonen når som helst.

Lyden har også fått en overhaling, og takket være tilgang på de opprinnelige DAT-båndene har all kompresjon blitt fjernet fra filene. Hvis du ikke har en CD-ROM med origialen liggende selv, må du bare tro på meg når jeg sier at forskjellen er enorm.

Ellers er nyversjonen identisk med originalen. Brukergrensesnittet er blitt modernisert og er lettere i bruk, men funksjonene i seg selv er de samme. Det er blitt lagt til et kommentatorspor fra utviklerne, samt en ny pausemeny og støtte for achievements, men gameplay er altså uendret.

Tidsreisene er dette spillets genistreker. Man sender gjenstander frem og tilbake i tiden mellom figurene, og løser på denne måten problemer i nåtiden ved å endre fortiden. Hvis eksempelvis Laverne sitter fast i et tre i fremtiden, sørger man for at dette treet blir felt på et tidligere tidspunkt, før Laverne har rukket å komme ditt ennå. En stor del av spillets gåter er bygget opp rundt denne typen firedimensjonal tekning, og man blir stadig oppfordret til å bruke gjenstander man har funnet på ukonvensjonelle måter.

En annen styrke ved Day of the Tentacle: Remastered, er at spillet er så kompakt. Alt sammen foregår i samme hus over tre tidsepoker, med samme klær, samme rom og samme storsal. Det skiller seg i så måte ut fra titler som Monkey Island, der man til tider må vandre veldig langt for å komme dit man ønsker. Når det er sagt blir det en del vandring her også.

Day of the Tentacle: Remastered

Det finnes noen gåter her som baserer seg på båndopptakere, som jeg mistenker kan være litt pussige å sette seg inn i for yngre spillere, men ellers har Day of the Tentacle tålt tidens tann godt. Karikert tegnefilmhumor fungerer like bra i dag, og dialogtrærne er som de man fortsatt finner i spill som The Witcher 3.

Som jeg sa i begynnelsen er jeg nok litt farget av nostalgi, men jeg føler like fullt at Day of the Tentacle er et herlig gjensyn veldig mange vil ha glede av. Jeg mistet ikke tålmodigheten én eneste gang under gjennomspillingen, til tross for at dette har vært et gjentakende problem under testing av andre remakes.

Årsaken er nok at eventyrsjangeren hadde sin gullalder på starten av 90-tallet, og Day of the Tentacle er et av de aller beste spillene fra epoken. Med bedre teknikk i ryggen er det like underholdende den dag i dag.

8 / 10
+
Perfekt oppgradering av grafikken, herlig historie, vriene men likevel logiske gåter.