Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dead Cells

Dead Cells

August er fylt med Metroid-aktige spill, men sjansen er stor for at Motion Twin allerede har gitt oss det beste alternativet med sitt finpussede roguelike.

Nå har det ikke akkurat vært en hemmelighet at såkalte metroidvania-spill virkelig har blitt vekket til live igjen de siste årene, men i sommer ble dette bare enda tydeligere da flere utviklere inspirert av konseptet avslørte at spillene deres ville lanseres i august. Med lanseringen av blant annet Chasm, Death's Gambit, Guacamelee 2 og Dead Cells over et ganske kort tidsrom blir det raskt vanskelig å skille seg ut. Personlig gleder jeg meg veldig til Guacamelee 2, men jeg hadde ikke spilt mer enn noen minutter av Dead Cells før det ble klart at DrinkBox Studios virkelig må overgå seg selv for å leve opp til det Motion Twin har fått til her.

Jeg snakker ikke om mange minuttene her, for det er ikke historien som står i fokus. Den livløse kroppen min klasker ned i bakken som softisen du mistet på 17. mai etter at en overivrig tiåring var villig til å gå gjennom deg for å få tak i russekort. Hodet mitt tok uheldigvis ikke samme veien, men av en eller annen grunn har skjebnen gitt meg en ny sjanse ved å erstatte det med en syklon av flammer og røyk som suger til seg både gull og celler fiendene mister når du dreper dem. Det er egentlig alt du trenger å vite også, for utenom dette er det nærmeste vi kommer en historie små brev og andre detaljer i omgivelsene. Disse byr for det meste bare på humoristiske kommentarer til hvorfor verdenen nå er fylt med merkelige skapninger som må drepes og andre merkverdig universbyggende informasjon. Utviklerne har virkelig fokusert på gameplay fremfor historie i Dead Cells, og når resultatet blir slik klager i alle fall ikke jeg.

For alt føles rett fra første steg og slag du tar i spillet, noe som er ekstremt viktig i spill hvor døden kan robbe deg for nesten all fremgang du har gjort de siste minuttene etter to sekunder med uoppmerksomhet eller et dårlig valg. Du starter med et ganske simpelt sverd, samtidig som du kan velge å ta med deg enten et skjold eller en bue avhengig av spillestilen din. Disse fungerer helt greit i det første tilfeldig genererte området du befinner deg i, men etter hvert som fiendene blir sterkere i de senere områdene har du mest sannsynlig fått fingrene i noen helt andre våpen. Dead Cells er nemlig fylt til randen med ulike våpen, skjold og smykker skapt for absolutt alle spillestiler du kan tenke deg. Av og til er du heldig nok til at fiender mister disse når de dør, men sjansen er større for å få noen godbiter ved å lete etter de utallige hemmelighetene eller kjøpmennene som gjemmer seg i spillet. Hvor disse er og hva du finner vil variere hver eneste gang du starter på nytt, men et fortreffelig belønningssystem gjør sitt for at hver ting du finner er ett steg høyere på rangstigen enn utstyret du allerede bruker, noe som i de fleste tilfeller betyr at de gjør mer skade og/eller har andre interessante modifikasjoner. Man kan bare bruke to håndvåpen og to hjelpemidler samtidig, så jeg har flere ganger blitt stående og tenke på om det er verdt byttet eller ei. Siden systemet er såpass dypt med utallige sideffekter og bruksområder vil du ikke ha problemer å finne kombinasjoner som passer spillestilen din eller fiendene som venter best. Spørsmålet er bare om du finner favorittene dine akkurat den runden, eller om du må bruke uvante metoder siden lootsystemet ikke er på din side der og da. Gjennom mine tjue timer med spillet har jeg flere ganger innsett at våpen og kombinasjoner jeg mislikte før faktisk er fortreffelige om brukt riktig. Det å oppdage disse tingene, og dermed også komme stadig lengre, føles ekstremt givende, og det stopper ikke der.

Dead Cells

Dead Cells er ikke et av de irriterende spillene hvor man må starte med blanke ark når man dør. Det finnes en liten rekke rom hvor man får en liten pustepause mellom de ulike hovedområdene, og her kan du bruke cellene og gullmyntene du har samlet til å få forbedringer som følger med deg resten av spillet selv om du dør. Her snakker vi om mulighetene til å bruke flere helsedrikker, velge blant flere ulike våpen i startområdet, miste mindre penger når man dør, og flere andre ting du må finne skisser av i verdenen for å få tilgang til. Du lærer deg altså ikke bare fiendene bedre, men blir også stadig bedre utrustet fra starten av. Motion Twin vet virkelig hvordan de skal få meg til å tenke den klassiske "bare én runde til" i flere timer etter at jeg egentlig tenke å slutte ved å gjøre det slik. Enten det er håpet om å finne noe helt nytt utstyr, lære meg svakhetene til nye fiender, troen på at jeg ikke gjør de samme feilene igjen eller hva det måtte være. Noe får meg stadig til å prøve en ny runde eller to...eller tre.

Dette bygges opp av at det ekstremt sjeldent er spillets feil når jeg dør, men min egen. Fiendene er alltid utfordrende, men aldri umulige. Alle har noen åpenbare kjennetegn før de angriper, så det handler bare om å lære seg disse, og vite hvordan man skal gå frem når ulike fiendetyper blandes i hektiske situasjoner. Siden områdene du befinner deg i og våpnene du kommer med varierer fra gang til gang føles det hele uansett variert og underholdende. Som om et langsverd, en bue, en slegge eller to kniver ikke byr opp til nok variasjon gjør også de ulike modifikasjonene som er mulig å ha på disse sitt for å gjøre hvert møte unikt. Hvor du i en runde kanskje løper rundt med et langsverd som kan fryse ned fiender og få dem til å blø, kan du ende opp med et langsverd som forgifter, gir deg mer helse for hvert slag, skyter piler, slenger ut bomber, eller hva det måtte være de neste gangene. På toppen av det hele kan du finne flere titalls oppgraderingsnotater hver runde som ber deg velge mellom å forbedre enten nærkampvåpen, langdistansevåpen eller hjelpemidler, samt øke totalhelsen din med ulike prosenter. Variasjonen blir på denne måten nærmest uendelig.

Dead Cells

Derfor er det veldig imponerende at både kontrollene og animasjonene er finpusset til nærmest perfeksjon. Lett å lære - vanskelig å mestre er ofte en klisje som brukes litt for ofte, men i dette tilfellet passer det så til de grader. Med mulighet til å slå, rulle, hoppe, blokkere og muligheten til å slå så hardt i bakken at sjokkbølger paralyserer fiender vil etter hvert føles som å sykle, men uansett få adrenalinet og dopaminet til å strømme gjennom kroppen når mynter og fiender flyr til alle sider av skjermen. Når det er sagt kan spillets tilfeldige design sette noen kraftige dempere på disse opplevelsene en gang i blant.

Enkelte ganger vil du nemlig møte på lange korridorer uten en eneste fiende eller hemmelighet i nærheten eller finne to teleportører så tett inntil hverandre at de ikke gir mening. Noe av det kjedeligste er uansett å ha funnet et skjult område etter å ha gått ned en lang sidevei, for bare å møte på en hindring du ikke kan passere siden du ikke har fått tilgang til den rette egenskapen enda. Jeg kan forstå at dette er for å minne meg på at spillet fortsatt skjuler noe nytt jeg har lyst på er det frustrende å møte på slike ting som bare tydeliggjør at enkelte ting krever en god del grinding eller hell for å få fingrene i.

Dead Cells

Når det er sagt har jeg altså bare fortsatt å spille gang på gang. Blandingen av Diablo sitt belønnende loot-system, en kontrollfølelse som er på høyde med bransjens beste platformerspill, et uendelig antall varierte omgivelser og et kampsystem som sammen med animasjonen får meg til å virke som John Wick eller Jason Bourne gjør sitt for å bare gjør et til tider uinspirert leveldesign til en liten ripe i lakken i det store og hele. Dead Cells er mer tilgivende enn mange andre lignende spill, men er uansett langt fra noe alle vil like med sitt krevende og straffende gameplay. Liker du en utfordring hvor pulsen er på topp hvert eneste sekund og når noe spennende venter rundt ethvert hjørne er Dead Cells uansett helt klart noe som vil kunne falle i smak, og kanskje til og med være den nye målestokken for deg.

Dead Cells
      9 / 10
      +