Dead Island: Riptide fortsetter der forgjengeren ga seg. Den tropiske stormen vi hørte så mye om i det første spillet har nådd Banoi, og en flodbølge har lagt det tidligere ferieparadiset i ruiner. Det er er spillet har fått navnet sitt, men ikke tro at flodbølgen har rensket øya for vandøde - zombieapokalypsen gir seg ikke så lett...
Heldigvis får de gjenværende menneskene på øya litt ekstra hjelp denne gangen, ettersom hæren endelig har ankommet, og de er på din side. Dermed kan vi se fram til fler skytevåpen og mer ammunisjon i oppfølgeren til det originale Dead Island.
Utvikler Techland har forsøkt å gjøre om på atmosfæren i spillet. I det første Dead Island-spillet var du nesten alltid på rømmen, eller i alle fall på vei et sted. I Dead Island: Riptide har Techland endret på dette, og i stedet vil du få mange muligheter til å bygge barrikader, plassere feller og forsøke å beskytte basene dine. I alle fall til faren om å få hjernen din spist roer seg ned et par hakk.
På årets Gamescom fikk vi se et eksempel på dette. Vi blir fortalt at demoen foregår rundt seks timer inn i spillet, og hovedpersonene har rotet seg bort i jungelen. Ruinene av en kirke i midten av jungelen skjuler en tunnel som de kan bruke som fluktrute, men den har blitt oversvømt av store mengder vann. Ikke langt unna finnes det et pumpesystem som kan pumpe ut vannet, men den bråker nok til å tiltrekke seg store mengder hjernespisere. Dermed må våre helter snekre sammen en mindre befestning som kan hjelpe dem å beskytte pumpen mens den er i gang.
Men det er ikke bare bare å bygge et fort. Først napper vi en minigun fra et helikopterhavari, og denne kan enten bæres rundt eller plasseres på bakken. I vannet rundt ruinene plasserer vi landminer, brannbomber og gasskanner som vil enten eksplodere når zombiene er i nærheten, eller når det skytes mot bombene. Til slutt plasserer vi barrikader og gjerder ved inngangene til den ruinerte kirka, for å sørge for at zombiene ikke kommer seg inn så lett - disse kan selvfølgelig repareres i løpet av kampen skulle det være nødvendig.
På en måte minner det om zombiemodusen fra Treyarch's Call of Duty-spill.
I det første spillet var det veldig vanlig å finne masse skrot, og siden man så for seg at dette var noe man kunne trenge senere i spillet, sparte man gjerne på mye av det. Dette resulterte i lommer stappfulle av skrot du aldri egentlig får bruk for. Produsent Sebastian Reichert forklarer at dette var en av grunnene til at de nå lar spillerne bygge befestninger - slik at dette skrotet endelig kan brukes til noe.
Kirkescenen viser at det er helt greit å tømme arsenalet og bruke de største og kraftigste våpnene. Det er ingen tvil om at du kommer til å trenge dem, men det er heller ingen tvil om at du vil finne nye forsyninger senere.
Utvikleren har også jobbet med balansen i spillets samarbeidsmodus. Nå vil det fungere slik at vanskelighetsgraden til zombiene tilrettelegges hver enkelt spiller, slik at alle kan få tilsvarende utfordring til tross for at spillerne ligger på forskjellige nivåer. Dead Island: Riptide er en oppfølger akkurat slik vi vil ha dem. Her får vi mer av det som gjorde originalen så bra, og vi ser fram til nok en avslappende ferie på Banoi.