Romskipet til Isaac Clarke har sett bedre dager. All elektronikk kortslutter, veggpaneler ristes løs og de tykke glassvinduene som beskytter ham fra det kalde mørket utenfor er i ferd med å knuse. Plutselig slutter skipets tyngdekraft å fungere, og vår helt tvinges til å ta seg frem ved å sveve gjennom skipets falleferdige korridorer. Dette er verdensrommets svar på Titanic. Isaac har allerede vært gjennom mye i de tidligere Dead Space-spillene, men etter min tid med nummer tre i serien å dømme, skal han denne gangen sette verdensrekord i uflaks.
Etter å ha trukket på meg romdrakten og guidet Isaac gjennom det falleferdige skipet, befinner jeg meg plutselig på et annet skip. Dette har vært forlatt i flere århundre, og miljøene inne i skipet er ganske annerledes enn det vi er vant med fra Dead Space-spillene. Gamle, forfalne vegger, rustent metall og dørmekaniskmer som har sluttet å fungere - snart går det opp for meg at skipet jeg befinner meg på er en dødsfelle. Det er jo tross alt snakk om et skrekkspill. Det hadde kanskje vært tryggere om jeg bare hadde blitt igjen på det ødelagte skipet.
Og det tar selvfølgelig ikke lang tid før skjermen fylles med ekle kjøttsekker som henger fra taket, og spillets selvhelbredende zombier er selvsagt tilbake nok en gang. Isaac holder sin trofaste plasma cutter i ånden, og selv om utvikleren har sagt at Dead Space 3 er mer actionorientert enn tidligere spill i serien, er det den samme gode følelsen jeg sitter med i det jeg trasker gjennom de øde korridorene og bare venter på at noe skal skremme vettet av meg.
Det virker som mange fans er redd for at spillets nye samarbeidsmodus skal ødelegge for den intense skrekken. Er du en av disse, har du ingenting å bekymre deg for. Dead Space 3 har nemlig et imponerende system som justerer gameplayet hvis du spiller alene eller med en venn, og det fungerer overraskende bra i praksis. Liker du å traske gjennom forlatte romskip alene, kommer det altså ikke til å virke som du spiller et spill som egentlig er designet for to.
Akkurat som i de tidligere spillene, er Isaacs drakt utstyrt med både kinesis- og stasismoduler som kan brukes for å bekjempe necromorphene, eller løse gåter. Men utvikler Visceral har droppet sitt gamle våpensystem. Glem valuta og power nodes som du tidligere trengte for å kjøpe og oppgradere våpen - i Dead Space 3 bygger du dem heller fra bunnen av.
Ved å samle materialer som sjeldne metaller, kan Isaac lage helt nye komponenter som igjen kan kombineres for å sette sammen et ferdigstilt våpen. Alle våpen kan ha to ulike angrepsmoduser, og disse velger du blant en diger liste av forskjellige moduser. Dette betyr at du endelig kan bygge drømmevåpenet. Hva sier du til en flammekaster som i tillegg også kan skyte raketter? Eller hva med en hagle som kan skyte sagblader? Det er helt opp til deg. Du kan til og med sette på ting som kikkertsikte og patroner som setter fyr på fienden.
Før jeg Gamescom lå forventningene mine ganske lavt, men Visceral har klart å overbevise meg. Dead Space 3 lover godt, takket være et friskt nytt våpensystem, en smart løsning for samarbeid, og det har den klassiske Dead Space-atmosfæren i god behold. Dead Space 3 kommer til å skremme vettet av meg til neste år, og jeg kommer til å nyte hvert eneste lille sekund.