Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Deadly Premonition: Director's Cut

Deadly Premonition: Director's Cut

Et av de mest bisarre spillene denne generasjonen slippes endelig på PS3. David har sjekket ut hva Deadly Premonition: Director's Cut har å by på...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er virkelig vanskelig plassere Deadly Premonition inn i en bestemt sjanger. Eller i det hele tatt beskrive spillet. Det tar for seg survival-horror, action, sandkasseelementer, gåteløsing og en sans for humor som ikke er vanlig å finne i dagens spill. Da originalspillet ble sluppet på Xbox 360 sent i 2010 var det mange som lo og gjorde narr av den utdaterte grafikken, de horrible teksturene og den elendige kontrollen. Likevel, til manges overraskelse, ble spillet lovprist og fikk kjapt en kultstatus blant både spillere og anmeldere. Det ble et spill folk enten elsket eller hatet fullstendig.

Det som løftet spillet opp fra avgrunnen var den unike historien, hovedpersonene og kombinasjonen av skrekk og humor. Deadly Premonition ble noe så rart som et spill der hvor alt som var galt med spillet faktisk var med på å gjøre spillet bra. Ja, det hørtes virkelig dumt ut, men det stemmer. Deadly Premonition ble et spill som viste at tekniske svakheter virkelig kan overkommes av historie og personlighet. Så populært som spillet ble på Xbox 360 var det bare naturlig at PS3-eiere også ønsket å få ta del i opplevelsen, og utviklerne var raskt ute med å annonsere at de ville slippe en oppdatert PS3-versjon her i vesten. Lever Deadly Premonition: Director's Cut opp til forventningene? Vel... la oss ta det til slutt.

Deadly Premonition: Director's Cut
Det øyeblikket når favorittsangen begynner å spille på radioen.

Deadly Premonition: Director's Cut skulle være den ultimate versjonen av spillet. Her snakker vi om bonusinnhold, en mer utdypende historie, og oppdatert grafikk og kontroll. Og bare for å utnytte alle gimmickene til PS3, fikk det Move-støtte og 3D. For de som er redd for at for mye av «det som gjorde spillet bra» har blitt endret på, så kan jeg si at her er det ikke noe å ta på vei for. Grafikken er fortsatt utdatert, teksturene er fortsatt forferdelige (men oppskalert for å se «bedre» ut i 720p), og kontrollen har gått fra å føles som et Resident Evil spill fra 90-tallet til å føles som et Resident Evil spill fra 2000-tallet. Du går ikke glipp av mye med andre ord. Når det gjelder å utdype historien, er det kun snakk om noen ekstra mellomsekvenser som egentlig ikke tilfører så mye.

Dette er en annonse:

Med det sagt så er Deadly Premonition: Director's Cut en liten skuffelse hva nytt innhold gjelder. Men det gjør egentlig ikke noe, for Deadly Premonition er fortsatt et fantastisk spill i seg selv. Alt som var med i Xbox 360-versjonen er å finne her i all sin særhet og surrealisme. Et spill jeg vil huske som et av de beste spillene denne generasjonen. Et spill hvor du skyter zombielignende skapninger det ene øyeblikket, for så å kommentere på hvor fantastisk en smultring smaker det neste øyeblikket. Et spill der en munter plystremelodi spilles i bakgrunnen mens hovedpersonene diskuterer makabre mord rundt middagsbordet. Et spill med en historie ulikt noe annet der ute.

Jeg vil ikke si for mye om historien i spillet, nettopp fordi den er så sær, så uforutsigbar og full av overraskelser at den må oppleves. Hvis jeg må forklare historien til Swery65s skapelse, så kan jeg ikke si annet enn at det er som om Suda51 hadde vært regissør for Twin Peaks. Hadde dette vært Xbox 360-versjonen så ville jeg ikke klart å uttrykke hvor mye jeg ønsker at alle som kaller seg spillinteresserte burde oppleve Deadly Premonition. Men akk og ve, dette er den oppdaterte PS3-versjonen, og den har sine problemer. Alvorlige problemer.

Deadly Premonition: Director's Cut
Det finnes mange gode måter å tøye ut på. Dette er ikke en av dem.

Noe har tydeligvis gått veldig galt, for Deadly Premonition: Director's Cut er nærmest uspillbart. Optimaliseringen kunne knapt vært verre, og det er ikke fordi spillet er en dårlig overført port. I Japan ble originalversjonen lansert på PS3 sammen med Xbox 360, så utviklerne hadde allerede en PS3-versjon å jobbe ut fra. Hva fører disse optimaliseringsproblemene til? Jo, det fører til at spillets bildeoppdatering raser fullstendig de fleste stedene i spillet, og flere ganger vil jeg påstå at det falt ned til under 20 bilder i sekundet. Lyden hakker og stopper opp jevnt og trutt, og spillet fryser også om det skjer for mye på en gang. Det er ikke noe gøy å prøve å skyte noe og så oppleve at alt stopper opp.

Dette er en annonse:

Det er virkelig synd at dette skulle bli faktoren som ødelegger for det som burde vært en fantastisk utgivelse. Deadly Premonition er et spill som fortjener minst 9 i karakter, og derfor gjorde det vondt å se hvor dårlig Deadly Premonition: Director's Cut presterer på PS3. Det gjorde vondt å se et spill som jeg elsker slite så mye. Det gjorde vondt å tenke på at dette spillet har jeg anbefalt til de fleste jeg kjenner som har en PS3. Swery65 har sagt at de jobber med en patch som skal fikse disse problemene, og at denne mest sannsynlig vil bli lansert før den nedlastbare versjonen av spillet finner veien til PSN. Jeg har med vilje prøvd å utsette denne anmeldelsen så lenge som mulig i det håp om at patchen skulle slippes slik at jeg kunne gi spillet den karakteren den fortjener. Til ingen nytte, dessverre. Patchen er ennå ikke lansert, og spillet er som det er.

Deadly Premonition: Director's Cut
For noen er det nok med en runde stein, saks og papir. For andre holder det ikke før øks og spade er med.

Vil jeg anbefale Deadly Premonition: Director's Cut nå? Nei. Nei, nei, og atter nei. Spillets tilstand slik det er nå er hjerteskjærende og uutholdelig, men jeg vil likevel anbefale Deadly Premonition i seg selv. Har du muligheten så skaff deg Xbox 360-versjonen og få med deg det som er denne konsollgenerasjonens mest enestående opplevelser. Skulle spillet bli patchet og de overnevnte problemene fikset, ja, da er det virkelig ikke noe som hindrer meg i å anbefale Deadly Premonition: Director's Cut, og du kan se bort i fra den lave karakteren. Faktisk så kan du doble den.

Vi kan bare krysse fingrene for at spillet vil bli fikset snart. Inntil da får du legge pengene til side og følge med på oppdateringene. Eller kjøpe originalversjonen på Xbox 360.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+
Uforutsigbar og spennende historie, interessante personligheter, særpreget bakgrunnsmusikk, kaffe og Zach
-
Store optimaliseringsproblemer som får lyden til å hakke og bildeoppdateringen til å rase knekker dette spillet.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Deadly Premonition: Director's CutScore

Deadly Premonition: Director's Cut

ANMELDELSE. Skrevet av David Selnes

Et av de mest bisarre spillene denne generasjonen slippes endelig på PS3. David har sjekket ut hva Deadly Premonition: Director's Cut har å by på...



Loading next content