Norsk
Gamereactor
forspill
Deathspank

Deathspank

Det er ikke hver dag selveste Ron Gilbert stiller med nytt spill, og Adrian var slett ikke vanskelig å be da muligheten til en sniktitt på Electronic Arts' visning i London dukket opp...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Noen kaller ham en forbannelse. Andre kaller ham en helt. Men alle kaller ham... Deathspank! Slik starter det nedlastbare eventyrspillet fra Hothead Games og den legendariske spillskaperen Ron Gilbert, mannen bak klassikere som Monkey Island og Zak McKracken. Det blir beskrevet som en blanding mellom Monkey Island og Diablo, og for de av oss som elsker begge kan dette fort bli en av årets spillperler.

Spilleren tar kontroll over Deathspank, en selvutnevnt legendarisk helt. Han er for sitt fantasiunivers det Guybrush Threepwood er for Karibien. Deathspank har fått vite om en mytisk, magisk gjenstand som bare kalles: "The Artefact". Den er så mektig at man med den i hendene kan redde verden, og nettopp det akter Deathspank å gjøre. Det er bare ett problem: Hvem har sagt at verden trenger å bli reddet?

Deathspank er et klassisk hack and slash-spill hvor horder av fiender vil falle for dine oppsamlede heltevåpen og kjappe replikker. Spillet bygger på en veldig enkel, forståelig filosofi. Det skal være gøy, og kun kyllinger har sjeler. Utviklerne skryter av at Deathspank, når det blir lansert, kommer til å være et av de største nedlastbare spillene noensinne. Det kommer ut på Xbox Live og PSN for en billig penge, inneholder hundrevis av sideoppdrag, hundrevis av monster som kan drepes med hundrevis av våpen, et gigantisk verdenskart og timevis med moro.

Av hjelpemidler for å beseire skrøpelige skjeletter, rabiate kyllinger og gretne orker finner vi flere typer sverd, økser, tohånds motorsag-spyd, armbrøst og laserpistol. Oppdragsmodellen i spillet er også rimelig klassisk og de fleste du møter på vil be Deathspank om tjenester. Forvent med andre ord å bli sent ut for å samle inn kyllinglepper, nymfehår, zombie-tånegler og mer. Spillet har en del rollespillelementer, slik som å gå opp i nivå, men systemet er veldig forenklet for at spilleren skal slippe å rote rundt i menyer. Når man går opp i nivå får man velge seg et nytt heltekort som er gir visse fordeler. Man kan ha åtte samtidig og bytte ut etter hvert.

Dette er en annonse:

Ron Gilbert elsker 2D-grafikk, så Deathspank har en veldig spesiell grafisk stil. Det er en fin blanding mellom 2D og en nesten kulerund 3D-verden. Selv beskriver han det som en sprett-opp-bok i spillform. Dialogsystemet er akkurat slik vi kjenner det fra de gamle pek og klikk-eventyrspillene, hvor vi får velge nøyaktig hva Deathspank skal si. Og uansett hva du velger vil det mest sannsynlig få deg til å trekke på smilebåndene. Stemmeskuespillet er utrolig bra, veksler mellom cheesy og overdramatisk, og jeg måtte le høyt flere ganger.

Deathspank ser ut til å bli et morsomt eventyrspill som ikke kommer til å ta seg selv så veldig alvorlig, og blir et flott gjensyn med Ron Gilberts tørre humor for de av oss som husker de originale Monkey Island-spillene. Jeg gleder meg hvertfall voldsomt! Det er annonsert til å komme ut "soonerish", og det så mer eller mindre helt ferdig ut når jeg fikk spille det, så en utgivelse i løpet av året er ikke usannsynlig.

DeathspankDeathspankDeathspankDeathspank
DeathspankDeathspankDeathspankDeathspank

Relaterte tekster

DeathspankScore

Deathspank

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Tellefsen

Hvordan går det når Monkey Island-skaperen lager rollespill? Jo, det blir et latterlig morsomt actioneventyr med bøttevis av minneverdige øyeblikk. Men det er ikke for alle. Bare nesten...

Deathspank

Deathspank

FORSPILL. Skrevet av Adrian Berg

Adrian dro til London for å spille klassisk hack and slash fra mannen bak Monkey Island-spillene. Og han likte det han så...



Loading next content