Selv om Forza Motorsport 5 er blitt hauset opp mye av Microsoft som et av lanseringsspillene til Xbox One, har utviklerne hos Turn 10 slitt endel underveis. Ikke bare ble de nøtt til å kutte ned antall biler, de måtte også ofre både nattracing og væreffekter for å få spillet ferdig i tide.
Hovedproblemet skal nemlig ha vært mangel på tid, og ikke maskinvaren til den nye konsollen. Da han pratet med spillsiden IGN kunne faktisk kreativ leder Dan Greenawalt fortelle at man trenger minst ni måneder på å gjøre ferdig et sett med baner i den grad av detalj man finner i Forza Motorsport 5, og dette ville økt dramatisk hvis man også skulle inkludert kjøring på natten og i forskjellige vær.
Hvis du har gått med forhåpninger om at nattracing og væreffekter skulle introduseres via oppdateringer eller utvidelser må vi dessverre også skuffe deg, da utvidelsene vil begrense seg til bilpakker:
- If we wanted to make one of those tracks work with the added particles or projected shadows, and of course adding the physics to do something like night and wet, it means re-engaging those tracks. I'm not trying to give an excuse, I'm trying to give context as to why this is an order of magnitude higher than something like Drag and Tag, and other things we're looking at from the community, kommenterer Greenawalt.
Vi må med andre ord nøye oss med det vi får, når Xbox One og Forza Motorsport 5 omsider kommer til Norge en gang til neste år.