Norsk
Gamereactor
artikler
Fallout 4

Derfor gleder vi oss til Fallout 4

Hvorfor teller egentlig hele spillbransjen ned sekundene til den 10. november? Hvorfor er alle like spente på Fallout 4? Her er våre argumenter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

The Elder Scrolls III: Morrowind har 89 av 100 poeng.
The Elder Scrolls IV: Oblivion har 94.
Fallout 3 har 93.
Og The Elder Scrolls V: Skyrim har 96.

Dette er gjennomsnittskaraktene til de store rollespillene til Bethesda Game Studios på nettsiden Metacritic. Nå skal det selvsagt sies at betydingen til Metacritic stadig blir heftig debattert, men det er uansett en pekepinn på hva folk mener om spillene til Todd Howard og kompani. Vi i Gamereactor stiller oss dessuten bak tilsvarende gode kritikker, og vi ser frem mot Fallout 4 med barnlig håp i blikket, men hva er det rent konkret som rettferdiggjør disse høye forventninger? Vel, her er noen av våre argumenter.

Fallout 4Fallout 4

Stort, åpent og levende!
- See those mountains? You can go there! Sitatet har vært brukt i flere tiår, men mange tenker nok først på Todd Howard når de hører det. Howard har jobbet for Bethesda siden 1994, og har en rekke gigantiske spill på CV-en. Kartet i The Elder Scrolls II: Daggerfall blir av mange betraktet som det største i spillbransjen og siden den gang har spørsmålet om størrelse kommet opp ved hver nye annonsering. Når Bethesda Game Studios lager et såkalt "open world"-spill vet vi at det vil ta utrolig lang tid å utforske hver minste lille krok på kartet. Mennesket har alltid latt seg imponere av størrelse, og disse spillene utnytter dette til fulle. Fantasiene våre går berserk med tanken på hvor mange timer det vil ta å se alt.

Dette er en annonse:

Det er dog mange spill som frister med store områder, men de fleste av disse er mer restriktive enn en heis du deler med en deathclaw. I Metal Gear Solid 3: Snake Eater befinner vi oss i en stor jungel, men vi får sjelden gå lengre enn ti meter til siden på stien. Den første gangen jeg gikk ut av hvelvet i Fallout 3 ble jeg stående på høyden og tenke over hvor jeg skulle gå. Jeg så en bro langt der borte i nord, en liten landsby vestover, noen berg østover og hva som enn skjulte seg sørover bak hvelvet. Disse tankene kommer siden jeg ser noe interessant i øyekroken. Sandkassesjangeren blir stadig mer populær, men det er kun et lite utvalg som lykkes. En av grunnene til dette er at mange utgivere og utviklere tror størrelsen er alt, men som mange sier er ikke dette tilfellet. En stor verden har null verdi hvis den er tom. Den må by på noe interessant å se på, finne eller gjøre. Aller helst alt sammen samtidig.

HQ

Alltid noe bak fossefallet!
Er det virkelig noe interessant å finne på i en ødemark? Personlig mener jeg at det var få spill med ørkenliknende områder som var underholdende før Fallout 3. Ørkenen i Diablo 2 er ekstremt monoton, og jeg får assosiasjoner til Davy Jones' Locker i Pirates of the Caribbean: At World's End når jeg er der. Ikke noe interessant å se og ikke noe å finne på. Fallout 3 er heller ikke perfekt på dette området, langt i fra, men Bethesda blir stadig bedre. I Oblivion gikk vi tross alt gjennom de eksakt samme hulene om og om igjen. I Fallout 3 ble de flinkere til å skape en følelse av en mer levende verden. Dette takket være mer variasjon og tallrike blikkfang. I Skyrim ble opplevelsen enda bedre ved å møte tilfeldige personer mens man gikk rundt, og at hver hule var håndlaget. Når det er sagt kom vi vel over noen copy/paste-jobber der også, eller hva Bethesda?

Universene vi introduseres for i Bethesda-spillene er interessante og underholdende. Besøkene i Oblivions Citadel, og samtalene med innbyggerene i Fallout 3s Megaton, skiller seg ut i en hjerne full av spillminner. I Skyrim møtte vi vakter som pleide å være eventyrere som oss i helt til de fikk en pil i kneet, og slike opplevelser huskes fortsatt godt. Karakterene og områdene er så detaljerte og fulle av liv.

Dette er en annonse:

Utfra det vi har sett foreløpig virker det som om Fallout 4 er stappfullt av slike detaljer. Den første traileren alene hadde flere farger, ulike personer og variasjon enn hele Fallout 3 til sammen, så det virker som om de virkelig tar lærdom av hvert eneste spill de gir ut. Dette er en av de viktigste grunnene til at Bethesda er blant favorittutviklerene våre. De tar til seg tilbakemeldinger og forbedrer seg.

Fallout 4

Å lære av sine feil!
Selv om Bethesda får mye skryt, er det ikke noe som heter perfekte spill, og vi vet allerede at noen av ankepunktene fra Fallout 3 skal forbedres i Fallout 4. Enkelte mener at skytekontrollene i Fallout 3 var for upresise og at V.A.T.S-systemet ble for lett å utnytte siden det stoppet tiden. Bethesda hevder at begge deler nå er forbedret. V.A.T.S-systemet stopper ikke lenger tiden helt, men bremser den. Dermed får vi ikke en uendelig tenkepause under kaotiske skytekamper, selv om vi får litt ekstra pusterom. Nå vil fiendene bevege seg seg mot deg mens du sikter, noe som gjør at treffsikkerheten endrer seg fortløpende. Fiendene kan til og med rekke å skjule seg helt før du skyter.

Denne endringen liker vi meget godt. For det første blir ikke temposkiftet like merkelig. Å gå fra å bruke V.A.T.S-systemet direkte til sømløs skyting, ødelegger flyten i spillet. Det er veldig ubehagelig at fienden er på en helt annen plass enn siktet ditt etter at V.A.T.S-poengene er brukt opp. Alt føles så hakkete. I Fallout 4 virker det som om dette problemet er delvis fikset. Siden karakteren din fortsetter å sikte på fienden mens den beveger seg vet du til en viss grad hvor siktet og fienden vil være når du går tilbake til sømløs skyting. Dessuten har Bethesda også har fått litt tips og hjelp fra Id Software, skaperen av Doom, hva skytemekanikker angår, og det herkser ingen tvil om at skytingen vil føles mye bedre i det nye spillet.

Når vi første er inne på skytingen bør det vel også nevnes at vi nå kan både lage helt nye og modifisere våpen med sikter, ekstra store magasiner og mye mer. På denne måten kan du bruke akkurat de våpnene og rustningene som passer din spillestil.

Fallout 4Fallout 4

Modify this!
Modifiseringsaspektet begrenser seg ikke bare til våpnene heller. Minecraft har virkelig skapt en "bygg din egen verden"-trend, og Fallout 4 slenger seg på. Nå vil du kunne bygge og utforme dine helt egne nabolag på utvalgte steder i Boston-området. Her kan du bruke nesten alt du har plukket opp på veien til å designe hus ned til nærmest hver minste detalje. Er du fornøyd med resultat må du selvsagt også bruke litt jern og elektronikk til å bygge forsvarssystemer mot raidere og liknende. Etter hvert vil du bygge et eget imperie hvor du kan sende folk og utstyr til de ulike basene. Noen som sa og liker Metal Gear Solid V: The Phantom Pain?

HQ

Og det stopper ikke med våpen, rustninger og byggninger. Denne gangen skal vi virkelig få slippe oss løs i karakter-skaperen. Når du skaper figuren din vil du nærmest kunne forme ansiktet som leire, ved å trykke på ulike punkter. Perks-systemet kommer også tilbake, og denne gangen kan du skaffe deg alle 275 variantene siden det ikke er noen makslevel (nærmere detaljer om dette finner du her). Hvorfor dette karaktersystemet og disse modifiseringene er helt konge trenger vi vel ikke å si så mye om? Hvem liker vel ikke å øke i level, få nye kule egenskaper og skape den perfekte figuren for sitt eget eventyr?

Med muligheten til å konstant øke i level, skape nye våpen, bygge baser og utforske enorme og interresante områder, kan man vel nesten garantere at Fallout 4 vil være verd pengene. Vi har ikke engang nevnt at både konsollene og PC får gratis mod-støtte, at hovedkarakteren nå snakker og at dialogsystemet er forbedret. Vi har heller ikke nevnt de mange kompanjongene man kan krydre opplevelsen med, det forbedrede brukergrensesnittet og at det raskt vil ta over 400 timer å se alt i spillet. Er det det rart vi har høye forventinger til lanseringsdagen?

Den 10. november blir etter alt å dømme en merkedag. Hvis ikke blir vi fryktelig, fryktelig skuffet. Å gå rundt i en ødemark med spennende detaljer rundt ethvert hjørne, samtidig som vi kjemper mot flokker med mutanter og lytter til 50-tallsmusikk, kan ikke bli noe annet enn bra. Til og med bugs og småfeil ser vi faktisk litt frem til. Det sier seg selv at Bethesda gjør mye veldig riktig når vi er villige til å tilgi de obligatoriske bugsene og tekniske problemene. Vi er rimelig sikre på hva vi får med Fallout 4, og nettopp derfor er forventningene skyhøye! Hva med deg?

Liker du artikler som dette? Kom gjerne med forslag om andre kommende spill vi kan gå etter i sømmene.

HQ

Relaterte tekster

2
Fallout 4 VRScore

Fallout 4 VR

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Bethesda har virkelig fått sansen for VR. På kort tid har utgiveren lansert hele tre VR-spill, og Fallout 4 VR er det siste i rekken. Men har de satset alt?

4
Fallout 4: Far HarborScore

Fallout 4: Far Harbor

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Den tredje utvidelsen til Fallout 4 byr på en spennende og mystisk øy å utforske, og det eneste problemet er i grunnen tekniske svakheter. Vi har satt karakter...



Loading next content