Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Steep

Derfor minner Steep meg om Journey

Snø og ørken, varme og kulde - motsetningene er åpenbare, men jeg klarer likevel ikke å unngå å sammenlige Steep med indieperlen Journey...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Som et av få medier i verden fikk Gamereactor gleden av å besøke Ubisoft Annecy. Der fikk vi en omvisning i studioet, snakket med utviklerne og så på fremgangen de har gjort med det kommende Steep. Studioet er omgitt av fjell, så det er ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen kommer fra. Det er også lett å spore utviklernes begeistring for endelig å få gjøre noe eget. Tidligere har de vært begrenset til å hjelpe til på Splinter Cell eller lage multiplayer til Assassin's Creed, men nå er det endelig deres tur til å starte sitt eget varemerke. Navnet på varemerket er Steep, og jeg kan knapt vente på å utforske de digitale fjellsidene sammen med lydsporet.

Steep

Det begynner å bli noen år siden vi fikk et godt snowboardspill, og jeg vet ikke om Steep blir det neste. Jeg gikk nemlig glipp av muligheten til å teste det på Gamescom, og hjemme hos Annecy fikk jeg ikke lov til å røre spillet. Jeg kan derfor ikke si om dette blir det neste SSX eller Shaun White Snowboarding, men jeg skal prøve å formidle den fornemmelsen jeg fikk da jeg ble plassert foran en lang demo av spillet.

Dette er en annonse:

Når man har kommet et stykke inn i det fantastiske eventyret Journey, glir man ned et fjell av sand mens musikkens tempo øker - og det er et fantastisk øyeblikk. Dette øyeblikket har utvikler Annecy tydeligvis bitt seg merke i og studert nøye, for de ser ut til å ha overført følelsen av at musikken skyver deg fremover mens du lekende lett glir gjennom snøen.

Steep

I Journey er du begrenset til å ta én bestemt vei ned, og det var derfor mye enklere for utvikleren å sette musikk til omgivelsene. Thatgamecompany visste hva spilleren kom til å oppleve, så de kunne forsterke inntrykkene ved å legge trykk på musikken der det var riktig. Det var naturligvis mer kontrollerte omgivelser enn de vi finner i Steep, for når du står på toppen av fjellet kan du selv velge hvor du vil kjøre. Spilleren får full kontroll, men likevel har Ubisoft Annecy lykkes med å lage et lydspor som løfter deg frem. Det er som om opplevelsen skulle vært like kontrollert som i det nevnte indiespillet.

Musikken starter langsomt når du setter utfor. Den er begrenset til noen få instrumenter, men den ligger alltid der. Klarer du å holde deg på brettet eller skiene lenge nok vil den gå over til neste nivå. Her legges det til nye instrumenter, samtidig som det ser ut til at farten øker litt. Holder du deg oppreist lenge nok til å nå nivå fire, vil musikken skyve deg fremover som om den var en del av vindene i fjellet. En hvilken som helst tur ned en tilfeldig fjellside blir plutselig akkompagnert av et symfoniorkester, og det er en følelse jeg ikke har fått siden Journey.

Dette er en annonse:
Steep

Det er heller ikke bare oppbygningen av lyden som er verdt å nevne, for selve lyden er god. Hvis lydsporet i Journey er lyden av ørken som strekker seg så langt øyet kan se, er lydsporet i Steep lyden av iskald vind i fjellet og farene som lurer på alle kanter. Grunninstrumentet er en "hang drum" som står for de kalde grunntonene, mens fløyter og strykere blir med mens du tar deg ned fjellsiden.

Vi kommer naturligvis til å skrive mer om Steep etter hvert som lanseringen nærmer seg, og jeg gleder meg til selv å få kontrollen over spillfiguren. Foreløpig har jeg valgt å skrive om musikken, ettersom det var den som gjorde størst inntrykk. For min del ser det ut til at Steep har noe som er nytt i snowboardsjangeren. Det handler nemlig ikke bare om å vinne eller gjøre de råeste triksene - det handler også om å nyte turen og musikken mens du utforsker stadig nye linjer ned fjellsidene.

Man kan utfordre venner til å konkurrere over nett, og i så fall blir musikken mer actionfylt for å passe til stemningen. Er du alene vil altså den langsomt oppbyggende symfonien starte i stedet. Det er denne delen av Steep jeg gleder meg til å oppleve.

HQ
HQ

Relaterte tekster

8
SteepScore

Steep

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Magnus har forlatt virkelighetens horisontale tilværelse til fordel for alpene i Ubisoft Annecys Steep. Her er anmeldelsen...

0
Steep er nå gratis på PC

Steep er nå gratis på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Ekstremsportspillet Steep er nok ikke det første de fleste tenker på når de hører Ubisoft, men det betyr ikke at spillet har få spillere eller ikke støttes av det franske...

1
Steep kommer ikke til Switch likevel

Steep kommer ikke til Switch likevel

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Steep er et ganske annerledes spill sammenlignet med resten av spillene i Ubisoft sin katalog. Til tross for dette har spillet gjort det ganske greit på PC, Xbox One og...



Loading next content