Devil May Cry 4

Devil May Cry 4

Unggutten Nero overtar Dantes rolle som vilt skytende og sverdsvingende demonjeger, og han gjør det med stor stil. Vi har satt karakter på Devil May Cry 4!

Ikke fiks noe som ikke er ødelagt. En selvfølge egentlig, men mange utviklere er så oppsatte på å fornye seg at de skader sine allerede vellykka konsepter. Capcom går derimot helt motsatt vei når de nå tilbyr den fjerde installasjonen i Devil May Cry-serien. Spillet er nesten helt uten andre forbedringer enn høyoppløst grafikk. Det der hørtes negativt ut, eller hva? Men det var det altså ikke. De som har spilt Devil May Cry tidligere, vet nøyaktig hvor fett det er å smelle til et monster med bredsverd så kraftig at det kastes opp i lufta, hvorpå man hopper opp og maltrakterer det hjelpeløse offeret med en vill combo.

Devil May Cry 4 er spillet der det for all del er viktig å drepe sine motstandere - bare ikke halvparten så viktig som å drepe dem med stil. Lange, varierte comboer er tingen. Akkurat som i de forrige spillene altså. Capcom har på ingen måte prøvd å fikse noe som allerede fungerte godt, men heller overgått seg selv ved å lage den absolutt beste Devil May Cry-opplevelsen hittil.

Her får vi nemlig nøyaktig det vi har elsket med serien, som brutale strider, blytung rock, utfordrende gåter, lange og varierte baner med en viss grad av utforsking, masser av hemmeligheter å avdekke og kanskje de heftigste bossfightene som finnes. Alt bare stemmer så bra hele tida, og suget etter å spille videre er så kraftig at jeg sliter med å legge ned håndkontrollen, og heller sitter timevis og nyter meg gjennom spillet.

Ettersom Devil May Cry 4 ikke blir sluppet til Playstation 2 som de tidligere spillene, men til PC, Playstation 3 og Xbox 360, har det blitt lagt ned mye arbeid i å fornye historien. Én måte å gjøre det på er helt enkelt å bytte hovedperson. For Dante må nå nøye seg med å spille andrefiolin, og dukker for det meste opp som trollet i esken i diverse mellomsekvenser. I stedet er det den unge villstyringen Nero Devil May Cry handler om.

Men det å gjøre en vilter ungdom sympatisk er lettere sagt enn gjort, og har ofte resultert i ganske så fæle figurer, som Tidus i Final Fantasy X. Capcom lykkes dog med dette, og jeg begynner fort å bry meg om Nero, som spiller rollen som tilfeldig helt. Å gjøre opp med seriens opprinnelse på denne måten virker utvilsomt positivt, da serien har gått litt på tomgang. Nå føles alt nytt og ferskt ut igjen.

Nytt og ferskt er også ord jeg vil bruke for å beskrive det visuelle i Devil May Cry 4. For i motsetning til flertallet av andre japanske utviklere har Capcom lykkes i å ta i bruk den nye teknologien. De er allerede rutinerte, mye takket være Dead Rising og Lost Planet. Devil May Cry 4 er til tider utrolig kult, og ferden til Nero bærer gjennom gotiske slott, flere byer, vinterherja fjellandskaper, pittoreske havner og selvfølgelig de obligatoriske kloakkene.

Smarte metoder er tatt i bruk for hele tiden å heve vanskelighetsgraden. Takket være en komplisert, men veldig gjennomtenkt spillkontroll har man dog ingen andre enn seg selv å takke hvis håndkleet må kastes inn. Nøyaktig som i gamle 2D-spill kan visse deler av Devil May Cry 4 være grusomt vanskelige og frustrerende, men løsningen er hele tida synlig - det gjelder bare å beherske det kompliserte knappesystemet.

På samme måte er spillets ville bossfighter skjønne fornøyelser hvor hjerne møter fingerferdigheter i sann harmoni. Som i alle bra bossfighter går det an å virkelig knuse tilsynelatende overlegne motstandere. En av spillets aller største fiender rager mer enn 25 meter over bakken, og bør bare i kraft av sin størrelse alene, få enhver grafikkprossessor til å skjelve av frykt. Bildeoppdateringen holder seg imidlertid jevnt opp hele veien, og leverer et av spillets mest episke øyeblikk. Og la oss si det sånn; størrelsen betyr ikke alt. I alle fall ikke når det kommer til bosskamper i Devil May Cry 4. For å klare han må man bare holde tunga beint i munnen, og i tillegg fininnstille de nødvendige fingerferdighetene.

Kampen mot Bael på den fjerde banen byr også på så mange fantastiske vendinger og overraskelser at det umiddelbart ble et av mine aller mest minneverdige spilløyeblikk noensinne. Den voldelige frosken er fullt klar over at Nero er en ung mann, og har derfor det perfekte våpenet. Akkurat hvordan han vil få has på deg får du se selv, der han ligger og lurer i slutten av bane nummer fire. Men det er bare å begynne å glede seg!

Er du allergisk mot gammeldags spillbarhet, bør du nok hoppe over Devil May Cry. For alle andre er det et herlig, gammeldags og utrolig underholdende actionspill - og det beste spillet i Devil May Cry-serien hittil.

Devil May Cry 4Devil May Cry 4Devil May Cry 4Devil May Cry 4
9 / 10
+