Devil May Cry

Devil May Cry

PlayStation 2 er for alvor i ferd med å få kvalitets spill som sparker rompe, og Devil May Cry er enda en tittel vi kan tilføye den listen.

Det var en gang...
For et par tusen år siden fødtes en djevleprins i underverdenen (hvor den slags har det med å holde til). Det gikk ikke lang tid før han overtok herredømmet der nede (hvilket gjorde at han steg i lønn, og kunne kalle seg keiser) og da var det han tenkte: "Hmmm, jeg tror jaggu at jeg vil overta menneskenes verden".

Problemet var bare, at en av ridderne hans syntes synd på menneskene, så han samlet en mindre hær, og overvant djevleprinsen, og så spærret han, ham inne i en forseglet grav. Ridderen, som het Sparda, forlot Djevleriket og fant seg en kvinne, som han giftet seg med. Hun kvitterte med å føde ham en sønn, som var halvt djevel og halvt menneske. Det var det var eventyret, og når det er fortalt, skal det bankes djevler og demoner. Alt dette skjedde nemlig for 2000 år siden, og keiserens fengsling opphører etter... 2000 år. Han er på vei tilbake - og du er invitert til å ønske ham velkommen.

"Hei, vil du Dante med meg?"
Fyren du styrer heter Dante, og det kan godt hende han ble mobbet i folkeskolen, men når man har de evnene, han renner rundt med, så gjør det ikke så mye. Med mindre han ikke fikk ta med seg sverdet sitt inn på skolens område da. Utover sverdet, har Dante også et par pistoler, og lenger inne i spillet får man shotguns, kraftigere sverd og masse annre coole ting.

Alt starter med en intro som er utrolig bra skrudd sammen (alle cutscener i spillet er i det hele tatt fenomenalt bra), og kort fortalt går det ut på, at Dante er en slags detektiv, som tar alle oppgaver han kan få fingrene i. En kvinne ved navn Trish dukker en dag opp på kontoret hans, og etter den vanlige "Hei, har du noe i mot at jeg stikker deg i brystkassen med et sverd?"-hilsen, drar de begge avsted til en mystisk øy, hvor hele historien utspiller seg. Trish er som de fleste kvinner (bortsett fra at hun hopper 20 meter opp i luften på en avsats), så hun stormer avsted for seg selv.

Sinnsyktvanvittigbra
Vel inne på slottet, og etter at du har plukket opp kjeven din fra gulvet, er det på tide å se seg litt rundt, og det er nok å kikke og skyte/slå på. Monstrene dumper ned fra loftet eller opp av gulvene, kommer ut av bilder eller dører, og jo lenger inn i spillet du kommer, dess større blir tommeltottene dine, da de får en bra workout på avtrekkeren. Når du dreper en fiende, etterlater krypet noen kuler, du kan plukke opp. Disse kulene gir deg flere krefter hvis du bruker dem ved en guddommelighetsstatue, eller du kan bruke dem til å åpne forseglede dører med. Det er også gule, grønne, lilla og blå kuler til rådighet, samt diverse stjerner og annet snadder du kan plukke opp langs veien.

Som en ekstra hjelp har du en deilig ting, som bærer navnet 'Devil Trigger'. Etterhvert som du avliver fiender, blir den fylt opp, og når det har skjedd, kan du slå den på. Det betyr at du i en kort tidsperiode blir forvandlet til en djevel, hvilket igjen betyr, at du kan volde betydelig mer skade enn hvis du 'bare' var deg selv. Du må også ha et sverd ved navn Alastor for å kunne utnytte denne evnen. Devil Triggeren er en ting, du får bruk for når du møter de bossene som er i spillet - Trust me...

8 / 10
+
Totalt gjennomført, ALT er lekkert!