Norsk
Gamereactor
forspill
Diablo III: Reaper of Souls

Diablo III: Reaper of Souls

Blizzard fyller på med nytt innhold, og endevender de mer utskjelte delene i spillets første utvidelsespakke...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Blizzard er ikke som alle ande. Der mange av de største utgiverne og utviklerne annonserer spill ved å gi oss navn, en trailer og noen vage opplysninger om hva vi kan forvente oss av spillet deres, er Blizzards avsløringer av et helt annet kaliber. Det er information overload i en slik grad at man som skribent strever, ikke med å gjøre nok ut av opplysningene til å fylle ut teksten, men med å finne ut hva man må utelate.

Les også: Se annonseringstraileren for Diablo III: Reaper of Souls

Avsløringen av Diablo III: Reaper of Souls, "den neste utvidelsen" til Diablo III, som spillregissør Josh Mosquiera kalder den, er intet unntak. Vi får både en voldsomt flott CGI-video, en gameplay-demo, en gameplay-trailer og et hvelv av opplysninger om inspirasjonskilder, betraktninger og - viktigst av alt- endringer i spillets grunnsystemer.

Diablo er død, men essensen hans forblir fanget i the Soulstone, sjelestenen. Den tidligere erkeengelen Tyrael vet strengt tatt ikke hva han skal gjøre med den, og vet heller ikke hva som skjer hvis han ødelegger den. Han bestemmer seg i stedet for å hjemme den langt, langt vekk, så mennesker og engler kan leve ut sin allianse og sitt vennskap i ro og mak.

Dette er en annonse:

Dessverre går det ikke lenge etter at steinen er gjemt (ikke mange sekunder, faktisk), før Malthael dukker opp. Han er the Angel of Death, dødsengelen, som forsvant for århundrer siden uten å ha latt høre fra seg siden. Nå er han imidlertid tilbake, og han har et oppdrag - å utrydde alle demoner og stoppe Den Evige Konflikten. Et ærverdig mål, hadde det ikke vært for at Malthael mener at mennesker og demoner er to sider av samme sak, og at de må utryddes. Nedtur.

Diablo III: Reaper of Souls

Reaper of Souls tilføyer en femte akt til Diablo III som foregår i storbyen Westmarch. Ifølge utviklerne er dette den største og mest spraglete byen i vesten, i hvert fall inntil Malthael kom innom. Nå er det et mørkt og dystert sted fylt med Death Constructs, døde som Malthael har reist for å kjempe for seg, og andre uvesen. Stilen er mørk, middelaldersk og gotisk, og er kanskje delen av Diablo III-universet med tydeligst visuelt preg.

Westmarch skal ha enda større muligheter for tilfeldig genererte baner enn de gamle delene av Diablo III, dessuten skal innendørs og utendørsområder for første gang være sømløst integrert. Det ser vi når vår helt kjemper seg fra en markedsplass, gjennom kloakker, ut på slottsmurer og videre ned mellom trange smug og boligområder.

Dette er en annonse:

Som sagt får vi også en ny klasse, nemlig Crusaderen. Han er delvis inspirert av Diablo II sine paladins i tillegg til å være inspirert av vår verdens stridsvogner. Blizzard kaller ham en rettskaffen kriger med hellige krefter, en ridder i rustning som ikke er skinnende, men merket av kamp.

Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls

Ideen om en menneskelig tank har blant annet ført til at han har evner som Shield Bash, der man får armor-verdien sin plusset på skaden man deler ut. I tillegg er det First of Heavens som er en slags kombinasjon av en mellomdistanseteleportering og et artilleriangrep der Crusaderen selv er granaten.

Dette later til å være både vel og bra, men det som for alvor vil sette ivrige Diablo III-spillere i godt humør er endringene i loot-systemet, paragon-systemet, samt nye muligheter for end-game.

Blizzard kaller deres nye loot-system for Loot 2.0, noe som ifølge Mosqueira vil bety mindre, bedre og mer episk loot. Det å spille spillet skal være den morsomste og mest effektive måten å få items på, forteller han. Leser man mellom linjene, kan man kanskje ane en innrømmelse av at auksjonshuset i Diablo III spilte en altfor stor rolle.

Utstyret slagne fiender etterlater seg på slagmarken skal bli mer målrettet mot ens egen figur, og det skal være en sjanse for at tingenes stats og evner blir justert slik at de passer bedre til klassen man bruker. Legendary items er også blitt endret til å være mer brukbare og ha nye evner slik at spilleren kanskje belager seg på å prøve noen nye skills eller lignende. Blizzard kaller disse for "Build changers", og understreker at det fortsatt vil finnes enormt sjeldne legendaries som spillerne virkelig vil ønske å få tak i.

Diablo III: Reaper of Souls

For å illustrere forandringene gir Blizzard oss en haug med statistikker. Disse har de kort fortalt hentet ved å spille gjennom både det gamle og det nye loot-systemet med en figur som har Paragon-level 60.

Med det gamle systemet samlet de 256 hvite items, 399 blå, 275 gule og 1 legendary item. Med det nye systemet fra Reaper of Souls samlet de 73 hvite items som nå kan disenchantes til nyttige crafting-ingredienser. 266 blå items, som nå kan brukes til transmogrifisering der man kan få et item til å se ut som et annet samtidig som det beholder sine stats. 83 gule items som gjør at man får sine stats tilpasset til sin figur takket være det nye Smart Drop-systemet. Samt seks legendary items.

Vi får dessuten et par eksempel på nye legendary items. Blant annet finnes Puzzle Ring nå i utgaver som kan brukes helt opp til level 70. Den kan også brukes til å tilkalle en treasure goblin. Samler man 40 items fra ham er man garantert et legendary drop. Wizard-klassen har fått en legendary som noen ganger tilkaller en alliert hydra når man dreper en fiende. I tillegg finnes det et Monk-item som gjør at man ikke bruker noe Spirit hvis man bruker Dashing Strike til å treffe en fiende som befinner seg mer enn 25 yards borte.

Diablo III: Reaper of Souls

Transmogrifiseringen jeg var inne på utføres av en ny Artisan kalt Mystic, som også kan forhekse spillerens utstyr slik at det får bedre stats. Forøvrig har alle de eksisterende figurklassene selvfølgelig fått nye evner.

Deretter er det end-game, som Blizzard har gjort vesentlige endringer ved. For det første har de tilføyet Loot Runs. Loot Runs er helt tilfeldig genererte dungeons som tar 15 - 20 minutter å spille gjennom. Her er det tilfeldige omgivelser, fiender, vær og dessuten en sisteboss som må beseires hvis man vil beholde alt man har lootet.

Deretter har Paragon-systemet for alvor fått en overhaling. For det første er det ikke lenger noe nivåtak, så man kan bli Paragon 61, eller 1200 for den saks skyld, hvis man bare spiller lenge nok. For det andre er Paragon-nivået man har oppnådd nå tilknyttet spillerens konto, i stedet for til hver enkel figur. Til sist får du nå poeng med hver Paragon level. Disse poengene kan du bruke til å forbedre core stats, altså Strength, Dexterity, Intelligence og så videre. Eventuelt kan du bruke de på offensive og defensive stats. Med andre ord får vi et gjensyn med de gamle Diablo-spillenes muligheter til å tilpasse karakterer.

Som vanlig røper ikke Blizzard noe om hvor og når vi får se mer av Reaper of Souls, men de har en tjue minutter lang demo på Gamescom som alle kan prøve. Med løfter om nytt innhold og endringer i systemer som tidligere har vært til irritasjon for fanbasen ser dette ut til å bli akkurat den utvidelsen Diablo III behøver.

Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of Souls
Diablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of SoulsDiablo III: Reaper of Souls

Relaterte tekster

4
Diablo III: Reaper of SoulsScore

Diablo III: Reaper of Souls

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Vi har reist tilbake til helvetet for å se hva den første Diablo III-utvidelsen byr på. Har Blizzard lyttet til fansen, eller kjører de sitt eget løp? Kim har satt karakter...

0
Necromancer-klassen endrer Diablo III

Necromancer-klassen endrer Diablo III

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vi møtte Blizzards spillprodusent Rob Foote og designer Matthew Berger for å snakke om alt som har med den nye klassen Necromancer å gjøre. Diablo III er som kjent fem år...

0
Vi har kikket på Diablo IIIs Necromancer

Vi har kikket på Diablo IIIs Necromancer

ARTIKKEL. Skrevet av Bengt Lemne

Det har gått fem år siden lanseringen av Diablo III, og tre år siden Reaper of Souls, men Blizzard er fortsatt ikke ferdige med spillet. Det er ikke vi heller...



Loading next content