Dirt 4

Dirt 4

Dirt Rally var en revolusjon innen kjøring av møkkete bil på svingete veier. Nå er tiden inne for oppfølgeren, og den tar oss tilbake til den originale Dirt-serien. Her er Dirt 4.

Da Dirt Rally ble utgitt var det ikke mange som tenkte over at det var relativt lite innhold i spillet. Det hele ble overskygget av den realistiske følelsen dette spillet ga oss av å sitte bak rattet i et fartsvidunder gjennom de finske skoger og snødekte vinterveier i Sverige. Det holder derimot ikke å kun føre dette videre til neste spill, og det har Codemasters forstått.

Selv om forgjengeren var høyt elsket av bilspillfansen, var det ikke for alle og enhver å spille Dirt Rally. Realisme kan gjerne bety i overkant vanskelig for enkelte, noe Codemasters har tatt høyde for nå. I Dirt 4 er det like lett å ha det moro om du aldri har spilt bilspill før, eller om du er en veteran som undertegnede. Men hvordan har de gjort det?

Dirt 4

Ved oppstart av spillet får man spørsmål om man er en Gamer- eller Simulator-fører. Det er her du finner de grunnleggende innstillingene i forhold til om man er erfaren eller ny til rallysjangeren. Med passende hjelpemidler som gjør at selv min aldrende far som nærmer seg sytti år kan kose seg med dette spillet, er gamerdelen noe helt annet enn det vi så sist. Kjørehjelp som assistert bremsing hjelper mannen i gata å kose seg gjennom teknisk vanskelige etapper verden over, uten at man må legge ned mange timer på å bli bedre. Tidene man setter matches også opp mot andre med de samme innstillingene, slik at man slipper å måtte kjempe mot verdensstjerner som VajbTV på rankinglistene.

I tillegg får vi introduksjonen av Dirt Academy, en kjøreskole som lærer deg både basis- og viderekomne metoder for å kutte ned etappetiden din. Selv om denne funksjonen nok er ment for den mer uerfarne, er det en rekke tips her som kommer nyttig med selv om man har kjørt mange bilspill tidligere. Kjøreskolen er ikke noe man må gjennom for å fullføre spillet (annet enn et trofé/achievement), men kan som sagt være til god nytte for alle.

Alt dette har Codemasters gjort Dirt 4 tilgjengelig for flere, men hva har de gjort for at de gamle traverne skal komme tilbake og like det de ser? Har man den siste tiden søkt opp informasjon rundt Dirt 4, har man gjerne funnet mest informasjon rundt nyvinningen Your Stage. Banebyggeren, om man kan kalle det for det. Denne gjør at spillet aldri går tom for nye etapper å kjøre, og du kan enkelt bygge din egen etappe med akkurat den vanskelighetsgraden og distansen du selv ønsker. Etappen kan du i tillegg dele med venner slik at man konkurrere om å sette bestetid på akkurat din etappe.

Dirt 4Dirt 4

Årets karrieredel inneholder langt mer enn hva vi så i Dirt Rally. Sesonger er byttet ut med seksjoner for hver bilsjanger, mer likt hva vi kjenner fra tidligere Dirt-spill. Her må man komme seg gjennom de dårligste bilene først, før man blir vist tillit med flere hestekrefter. I mange spill kan dette virke kjedelig og bortkastet, men Dirt 4 lar deg komme relativt fort opp i klassene. Dette hindrer at du rekker å kjede deg bak rattet i en liten forhjulsdrevet Opel Adam.

Flere nye funksjoner er lagt til karrieredelen. Mekanikere er fortsatt med, men ansettes og brukes på en annen måte enn før. I tillegg kan man ansette en PR-rådgiver, som hjelper deg å sikre avtaler i den nye sponsordelen. Sponsorer hjelper deg nemlig med å få inntekt nok til å kjøpe nye biler, oppgradere biler og ikke minst fornye og forbedre fasilitetene dine. Sponsorer signerer avtaler med ditt eget lag. Her velger du hvilke farger ditt lag skal ha, hva laget skal hete og hvordan designet på bilene skal være. Alle nye biler man kjøper får da automatisk det samme designet. Alt av personell og avtaler blir bedre og bedre jo mer erfaring du bygger opp.

Lisensen til FIA World Rallycross Championship kommer godt med i Dirt-serien, og det gjør det mulig for utvikleren å bruke baner som Lånkebanen på Hell i Trøndelag, ærverdige Lydden Hill og Höljes i Sverige. Disse tre banene var også med i Dirt Rally, så noe nytt var nødt til å komme på dette området. Montalegre i Portugal og Lohéac Bretagne i Frankrike er banene vi får i tillegg til de tre nevnte i Dirt 4. Montalegrebanen i Portugal er teknisk utfordrende og en sann fornøyelse å kjøre etter at man har lært seg banen. Tar man turen til Frankrike og Lohéac, vil man oppleve større hastighet og mer tilpasning av farten enn ved de andre lokasjonene.

Dirt 4

Det som skuffer mest med rallycross-delen ved utgivelse, er mangelen på førere. Petter Solberg er brukt massivt i promoteringen av spillet og har også deltatt i mye testing av spillet under utviklingen. Man kan derimot ikke kjøre bilen til Petter i spillet. Kjører man et rallycross-løp kan man derimot møte Petter i fjorårets Citroén DS3, fremfor årets Volkswagen Polo. En aktør man aldri ser i spillet, er regjerende verdensmester Mattias Ekström i sin Audi S1. Vi har forsøkt å få kontakt med Codemasters for å finne ut hvorfor dette er tilfellet, men har ikke lyktes med å få svar på skrivende tidspunkt. Vi håper å kunne finne ut av dette ved en senere anledning. I tillegg føles det uansett ikke komplett så lenge storstjerna Ken Block har en avtale med Forza Horizon som gjør at han ikke kan være med i Dirt 4.

Men nok om skuffelse. Rallycross har også fått en rekke forbedringer i tillegg til to nye baner. Startsekvensen med nedtelling fra 5 er byttet ut med mer virkelighetstro "kjør-ved-grønt-lys-som-plutselig-kommer"-metoden, og poenggiving i kvalifiseringen er riktig i forhold til hvordan det gis poeng i virkeligheten. Grunnet mangel på deltagere i anmelderperioden fikk vi dessverre ikke sjekket hvordan flerspilleren i rallycross fungerer i år.

Flerspillerdelen er derimot forbedret på en rekke områder fra Dirt Rally hva angår innhold. Tidligere kunne man kun kjøre rallycross mot andre, men nå har de også fått med alle disipliner på denne delen av spillet. Det betyr at du kan kjøre live rally, landrush, rallycross og historisk rally mot andre i sanntid. Dette er en kraftig forbedring fra sist, hvor man var overlatt til å sammenligne etappetider.

Den som spilte Dirt Rally og er noenlunde årvåken, legger merke til at hillclimb, eller bakkeløp på norsk, er borte foran denne versjonen og heller erstattet med landrush. Dette vil jeg påstå er et vellykket bytte, da landrush gir mye mer variasjon og glede enn hva bakkeløpet i Pikes Peak ga oss. Men for all del ikke ta for lett på oppgaven idet du setter deg inn i en pickup eller en buggy for å begi deg ut på de gjørmete banene. Det er nemlig ingen enkel sak å manøvrere feilfritt rundt i flere runder.

Skulle man bli lei av å kjøre i skog eller på bane, er tillegget Joyride en fin avkobling fra konkurransetilstander. Her kan du enten velge å kjøre fritt rundt og bare leke deg, eller du kan ta utfordringer som består av å knuse så mange blokker som mulig innen en viss tid. I likhet med Dirt Academy gir ikke dette deg noe ekstra i form av penger eller XP i karrieremodus, men kan som sagt være fint for å komme unna de vanlige øvelsene for en liten stund.

Så til de store spørsmålene: Hvordan fungerer kjørefysikk, grafikk, lyd og totalopplevelse i Dirt 4 kontra forgjengeren? Mye er likt samtidig som det finnes både forbedringer og dessverre mangler. Der hvor Dirt Rally var suveren på lydkvalitet på bilene, har de nå lagt seg på linje med spill som Gran Turismo. Flere av bilene høres helt like ut og det kan bli litt kjedelig i lengden. Der hvor vi hadde den karakteristiske Subaru-lyden på Imprezaen i Dirt Rally, har vi nå noe som virker som en standard lyd for enkelte biltyper. Det er nesten så jeg mistenker Codemasters for å ha glemt denne delen, noe som ville vært meget merkelig.

Dirt 4

Utseendemessig ser Dirt 4 rimelig likt ut som Dirt Rally. Forskjellen ligger mer i lokasjonene enn noe annet (Finland er byttet ut med USA, Tyskland/Monte Carlo byttet ut med Spania og Hellas byttet ut med Australia). Jeg gjennomførte min anmelderperiode på en PS4 Pro, og flyten i spillet er upåklagelig. En og annen grafikkglipp var å se, men ingen som irriterte meg eller hadde innvirkning på kjøringen.

Noen små finesser er lagt til for å gjøre opplevelsen enda mer realistisk. Det kan fort komme dyr over veien, og plutselig står det en havarert bil i veikanten man må styre unna for å unngå samme skjebne. Ut av ingenting kan det velkjente TV-helikopteret dukke opp rett foran deg, og rotorene sørger for en støvsky som gjør at man ikke ser veien. En morsom liten detalj, selv om helikopterpiloten nok hadde fått sparken på dagen dersom det hadde skjedd i virkeligheten. Alle disse elementene virker godt balansert og forekommer ikke for ofte.

Reprisemodusen i Dirt Rally var så som så, og her har Codemasters gjort noen enkle grep for å få den bedre. Å kunne slå av kartleseren under repriser og å kunne velge helikopterkamera gjennom hele etappen er gode nyheter, men vi skulle gjerne sett et par justeringer til for at det skulle blitt enda enklere å lage gode videoer.

Selve kjøringen, det vi bryr oss aller mest om i disse spillene, er en ren nytelse. Kjørefysikken er blitt enda mer presis enn den var i Dirt Rally, og bilene reagerer noen hundredeler raskere enn hva man opplevde i forrige utgave. Dette gjør det hele enda mer virkelighetstro og lettere å forholde seg til. Mange var bekymret for at man skulle gå litt tilbake mot Dirt 3, men heldigvis har Codemasters latt fornuften seire og valgt å bygge videre på fysikken de brukte i Dirt Rally.

Dirt 4

Gjennom mange timer med kjøring storkoser jeg meg med Dirt 4, men det har fortsatt noen mangler og ting jeg gjerne skulle sett inkludert. Først og fremst den tidligere kommenterte reprisedelen. Her finnes det utallige forbedringer som kan gjøres for å gi oss verktøy til å lage flotte videoer. Det er ikke alltid man har tid til å ta opp reprisen der og da, og da hadde en funksjon for å lagre reprisen for å se senere kommet godt med. I tillegg irriterer jeg meg i overkant mye av mangelen på reprise i freeroam-delen av Joyride. Dette er noe som har forsvunnet siden Dirt 3, og jeg håper Codemasters innser feilen og får det inn i en oppdatering i fremtiden.

De tidligere nevnte manglende førerne og bilene i Rallycross er også en nedtur for de av oss som virkelig setter pris på rallycrossdelen av dette spillet. Mange vil påstå at dette er det aller beste med både Dirt Rally og Dirt 4, men det kunne vært enda bedre om alt var autentisk. I samme grad kunne man tenkt seg de nyeste rallybilene, og ikke fjorårets modell, R5, som de skarpeste bilene i spillet.

Dirt 4

Under karrieremodusen kan man se notater på hva som har skjedd med bilene under etappen. Dette kan være punkteringer som har skjedd, ødelagt turbo eller motorhavari. Slik informasjon skulle jeg gjerne sett hadde kommet opp i flerspillermodus også, da spesielt på daglige/ukentlige/månedlige utfordringer.

Sist, men slettes ikke minst, ville en bedre løsning for å dele oppsett til biler vært kjærkomment for alle oss som spiller disse spillene på konsoll. PC-spillere har denne muligheten gjennom Steam, men foreløpig kan man kun dele oppsett med venner på konsoll (noe som i og for seg er en forbedring fra tidligere).

Til syvende og sist må man kunne si at Dirt 4 leverer slik jeg ønsket det skulle levere. Det er en litt oppgradert versjon av Dirt Rally, med veldig mye mer innhold enn forgjengeren. Mange timer er brukt bak rattet så langt, og mange timer kommer til å bli brukt i tiden fremover.

9 / 10
+
Masse godt og varierende innhold. God karrieremodus. Flott grafikk som flyter godt.