Donkey Kong: Jungle Climber

Donkey Kong: Jungle Climber

Donkey Kong slenger seg inn på Nintendo DS, og følger solid opp GBA-tittlen King of Swing. Vi har spilt og satt karakter!

Jeg koste meg med Donkey Kong: King of Swing når det kom til Gameboy Advanced. Det var utfordrende og artig i all sin enkelthet, og passet det håndholdte formatet perfekt. Korte baner, fin vanskelighetskurve, intuitiv kontroll og et avhengighetsskapende gameplay lenket meg til GBAen helt til det svingende eventyret var over. Nå kommer oppfølgeren til Nintendo DS, og jeg har fått æren av å gomse bananer sammen med min gamle venn Donkey Kong.

Konseptet er det samme som sist. Donkey Kong hopper rundt i jungelen og slenger seg fra knott til knott. I hovedsak brukes bare L og R knappene til å gripe en knott med henholdsvis venstre og høyre hånd. Så gjelder det å slenge seg gjennom en håndfull baner, samle bananer, mynter, bokstaver og ditt og datt, før Funky Kong fly deg til neste øy, et nytt tema for banene, og nye knotter å svinge på. Og det er egentlig det hele. Enkelt og moro.

Det er som vanlig King K. Rool som er på ferde, og denne gang lager han kvalme av galaktiske proporsjoner. Han stjeler nemlig noen gylne bananer fra det gule romvesenet Xananab (som ser ut som en banan selv, og flyr rundt i et banan-romskip), og denslags blir det trøbbel av. Det blir selvfølgelig din jobb å finne tilbake alle de gylne bananene, og gi K. Rool en lærepenge.

Banene er godt varierte og byr på stadig nye utfordringer, hvassere fiender, færre knotter og dårligere fremkomlighet. I for eksempel speilverden er bildet på de to skjermene nesten identiske, men bare de knottene som er synlige på begge skjermene kan brukes. Og på spøkelseøya er det så tåkete at Diddy Kong må være kartleser for å finne ut hvor du skal.

Jungle Climber ser ut som et Nintendo 32-spill. Nå tenker du selvsagt "Nintendo 32? Det er det jo ingenting som heter?! N00B!!". Super Nintendo var en 16-bits maskin, og ble fulgt opp av Nintendo 64, som bød på - helt riktig - 64-bits. Det japanske spillhuset hoppet rett og slett over 32-bits-maskinen. Men hadde den fantes, så hadde grafikken sett omtrent ut som dette. Tipper jeg...

Selv om jeg er gammel storfan av det fantastiske plattformspillet Donkey Kong Country til Super Nintendo, tar jeg meg selv i å like disse små puzzle-spinnoffene til Nintendo godt. Både King og Swing og Mario vs. Donkey Kong var god underholdning, og begge har fått oppfølgere på DS nå i løpet av en måned. Begge spillene drukner imidlertid i høstens største DS-tittel. Zelda: Phantom Hourglass kommer 19. oktober, og joda, skal du bare kjøpe ett DS-spill denne måneden, så ville nok jeg også gått for Links siste eskapader, men skal du kjøpe to, burde du spane inn Kongs siste eventyr.

Donkey Kong: Jungle Climber er et helt brillefint lite spill, og konseptet kler stadig lommeformatet helt ypperlig. Det er kanskje ingen årets spill-priser som lurer mot slutten av året, men av og til er det bare deilig å vaske hodet med enkel puzzle uten noen moralske dilemmaer, flyvende lemmer (hepp, Conan!) eller siklende romvesen. Enkelt, underholdene og behagelig å spille.

Donkey Kong: Jungle ClimberDonkey Kong: Jungle ClimberDonkey Kong: Jungle ClimberDonkey Kong: Jungle Climber
7 / 10
+