Doom 3: Resurrection of Evil

Doom 3: Resurrection of Evil

Etter den lite troverdige historien blir spilt av gjennom introvideoen, så begynner det hele med action fra første stund.

Jeg kaldsvettet meg gjennom en uhyggelig opplevelse for nesten ett år siden, og spillet bar navnet Doom 3. Nå er tilleggspakken her og spillet er ikke blitt noe mindre uhyggelig, tvert imot, det er kommet enda flere skumle monstre og overraskelser. Dere som har spilt Doom 3 og elsket det, får akkurat det dere vil ha; mer av det samme, men det er noen høydepunkter. Jeg trenger vel ikke si mer enn "dobbeltløpet hagle" før de fleste fester ett svært glis over kjeften.

I en serie som Doom, så har aldri historien vært det som drevet spilleren fremover til de uendelige nattetimene som deretter har skapt en dårlig arbeidsdag etterpå. Det har vært action som har vært i høysetet. Det er som dere kanskje hadde forventet, orgien med vold er satt i gir, og girene går aldri ned, bare oppover. La jakten begynne.

Historien er satt til to år etter originalen. ROE begynner med at man har funnet ett merkelig signal på Mars, som oppstod for bare noen måneder siden. Du blir sendt ut som en del av ett forskningsteam på fire for å inspisere saken nærmere. Det hele dreier det seg om en mystisk gjenstand som gjør at når vår helt plukker den opp åpnes en portal til helvete. Derifra og ut er det bare rock on! Fiender strømmer på som om det var vann fra en brannslange. Det begynner sukkersøtt med bare noen få monstre som spawner opp foran deg, og fungerer som skuddtrening. Etter hvert blir det som å stikke hodet opp i en bikube; de er rett og slett overalt. Med Id Software om bord så vet man hva man får servert - en actionorgie av de sjeldne.

Denne gjenstanden du finner på den røde planeten kan også brukes som et våpen med tre funksjoner. Den ene er i god gammeldags Max Payne-stil, der du kan få tiden til å gå sakte, noe som er en skikkelig kick-ass ting å gjøre i et spill så hektisk som Doom. Dette har vi bare sett gjennomført i en førstepersonsskyter før, nemlig Chaser. Man kan også bruke våpenet til å bli udødelig, eller skyte en dødsstråle som virkelig får alle actionfans til å sprette i stolen og bare brøle "Oh yeah! BRING IT ON!". Den siste nyvinningen er noe utviklerne Nerve Software har stjålet av Valves glimrende spill Half-Life 2 (HL2). Det er gravitasjonsvåpenet, som på mange måter oppfører seg veldig likt som i HL2. Du kan ta opp gjenstander og skyte dem som prosjektiler på dine motstandere. I tillegg kan du ta imot flammekuler eller hva nå disse vesenene fra helvete skulle skyte mot deg. Hva er vel ikke bedre enn å skyte flammekulen tilbake dit den kom fra?

Introduksjonen til spillet er ikke lang, og du begynner å blåse monstre fra helvete tilbake nettopp dit i løpet av cirka 3 minutter. Derifra og ut er det vel ikke noe stort sjokk for dere at du neppe blir å få lovt til å ligge på latsiden. Det går ikke lenge før de forskjellige våpnene har funnet sin vei til din hånd. Dette er i motsetning til originalen, hvor man gikk over en time med bare en pistol og en lommelykt. Våpnene i ROE ligger strødd rundt omkring tidlig i spillet, og våpenarsenalet blir ganske så fort fylt opp.

Man merker fort at spillet er ett rent enkelspiller-spill, for flerspillerdelen er som man kjenner fra Doom 3 veldig tam. Utvikleren har strødd på en ny modus der "hele" åtte mann kan komme inn og dele moroa i Capture the Flag. Jeg opplevde mye lagg som er ganske så irriterende når man forventer hundre prosent action. Grafikken er den samme "gamle", men det er ikke noe galt i det når det kanskje er en av de beste grafikkmotorene vi kjenner til dags dato. Dette er fortsatt satt i regi av den dystre lydsiden underbygget med noen sjeldne hardrockete toner.

Lastetiden er ett stort minus, det tar enormt lang tid bare for å få lastet små brett. Testmaskinen jeg kjørte det på er langt over standard, så forbered dere på lange ventetider. Ellers så kan man ikke klage på mye i Doom 3: ROE, for ID software og Nerve software prøver ikke å gjøre noe mer av Doom enn det det skal være, nemlig reinspikket action. Man kan bringe på banen at brettene ligner litt for mye på hverandre og det kan bli kjedelig i lengden. Fortsatt er lokalisasjonene i helvete det beste spillet har å tilby. Det som overasket meg litt var at man ikke trengte lommelykten så mye som man gjorde i originalen, der man hadde lommelykten som sin beste venn. Nå er det litt mer lyst, men dog er det fortsatt ikke mulig å holde lommelykten og ett våpen samtidig, men det er det som gjør Doom 3 og ROE til det der er: kaldsvettende action fra start til slutt.

Doom 3: Resurrection of EvilDoom 3: Resurrection of EvilDoom 3: Resurrection of EvilDoom 3: Resurrection of Evil
8 / 10
+